Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Jeg og min samboer leier nå en leilighet med ett lite soverom, rimelig stor stue, lite kjøkken og helt greit bad for 5000 kr i mnd med strøm. Problemet her er jo at det er lite plass til en baby, det er kjellerleilighet og vi har oppdaget mugg i vinduskarmene til tider. Så nå har jeg kikket rundt og sett etter en ny leilighet. Ingen av oss vil flytte vekk fra der vi bor så det må jo bli et sted her i nærheten. Nå fant jeg et idylliskt lite hus rett borti gaten her med to etasjer, 2 store soverom+liten loftstue, et litt eldre kjøkkeninventar da men sjarmerende, helt grei stue med vedovn. Og en stor kjeller som kan brukes som vaskerom og til oppbevaring. Det ligger med sjøen, men tett i andre hus der. Egen hage, noe vi har virkelig savnet her! Og en terrassen foran huset. De vil 9000 kr i mnd uten strøm. Er det mye å betale i leie, eller er det verdt det?
Gjest Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Synes ikke det høres veldig dyrt ut, hvertfall... Litt dumt at det er bare 2 soverom... Er det dyrt å kjøpe der dere bor? Ingen mulighet/ ønske om det?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Visst dere syns dere kan leie til en pris av 9000kr imnd og i tillegg må betale for stømmen kan dere vel heller kjøpe dere et hus/leilighet isteden da istede for og tørke dere i ræva med de pengene hver mnd
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Det er jo vesentlig hvor det her er hen da.. Hadde ikke gitt det for et hus i Mehamn liksom.. Men hvis det er i storby høres det bra ut.
mamma til 2 og lille frøet.. Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Høres ikke så gale ut,men er ikke så mye med to soverom da. men vi har lån på 1.4 mill ca og betaler 8000 i mnd.mener jeg.( ikke at du får så mye i da for den summen da ) Men det lønner seg å kjøpe viss dere har råd til det. Da betaler dere for noe som er deres og...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Enig.. vi betaler 9000i mnd for lånet vårt.. og da er huset vårt.. (litt bankens og da.. )
Gjest Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 Vi betaler også rundt 9000 for vårt hus, med 4 soverom. Og ikke ligger det i gokk heller.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 Høres billig ut for meg. Her vi bor i Oslo, får du en stor ett-roms, alt en liten to-roms leilighet for den prisen. Naboen leier ut sin to-roms på 45 kvadratmeter for 11.000 i mnd. Så dette er jo rene kuppet selv om det ligger langt på landet.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 Jeg hadde aldri betalt 9000 kr for å leie et hus. Ville heller brukt pengene til å betalened på et huslån. Synes forresten 5000 kr for et lite krypinn var mye også. Å leie over lengre tid er å kaste bort pengene. Dere kan bor på motell m/ mat og vask for 9000 kr mnd. Flytt heller litt lenger bort fra sentrum, så får dere billigere hus som dere kan kjøpe. Vi bor 10-15 min kjøring fra sentrum. Vi bygde hus og betaler rundt 7500 kr mnd. for et hus på 3.etg (105 kvm gr.fl) og 1 måls tomt.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Vi kan ikke kjøpe pga at jeg har studielån og stipend som "inntekt", får ikke huslån da. Uansett er det jo ingen hus/leiligheter til salgs for under 1.6 her og da kan vi ikke kjøpe det. Har allerede billån på 200.000.. Det er ikke i storby, med det er blitt ekstremt populært å kjøpe hus her, så alt er plutselig blitt dyrere.. Men, dere syns altså at det for mye å "kaste vekk pengene" på? Det er jo i bunn og grunn det man gjør når man leier.. Har jo selvfølgelig mest lyst å kjøpe og betale ned på noe som blir vårt. Men vi har jo ikke mulighet til det. Pga rullestolbrukere i familien min kan jeg heller ikke bare velge hva som helst, må ha noe der alt er tilgjengelig i 1.etasje..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Vi bor 20 min unna sentrum, men det er jo blitt så populært å bo her ute nå, så tomteprisen stiger jo til værs! Men føler at ingen jeg kjenner betaler under 12000 i mnd på lån, hvordan har dere fått det så billig da? HI
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 Vi bygde for vel 7 år (da var vi akkuratt ferdig å studere) siden og tok opp 1,2 mill i lån. Gjorde nesten alt selv (ja tomten på 1 mål fikk vi gratis) untatt å reise huset og å gjøre det utvendige arbeidet. Verdien på huset er nå over 3. mill. Renta er jo forholdsvis lav nå. Da vi tok opp lånet betalte vi 9000 kr i mnd. I noen år betalte vi nede i 6000 kr. Men i dag altså ca. 7500 kr. Kommunen sponser alle under 25 år som bygger hus med 50 000 kr hver. Det fikk vi begge to. Men vi har jo også 180 000 kr i studielån og 350 000 kr i billån i tillegg. Og et (snart to) barn. Vi tjener ca.850 000 kr tilsammen i året og synes ikke vi har mer penger enn det vi trenger.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #13 Skrevet 1. september 2008 9000 for et hus selv om det bare er to soverom synes jeg du skal gå for hvis du har råd til det. Tror ikke du finner noe rimeligere.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #14 Skrevet 1. september 2008 Ja dersom dere fikk tomten gratis er det jo greit.. Den muligheten har vi også, men da må vi vente iallefall 2 år til før vi får bygge... Men planen er jo å bygge når vi får tomten, men da er jeg også ferdig med studiene, så da har jo jeg en god og stabil inntekt og banken vil nok gi oss lån da. Men fram til det må vi nok leie. Har virkelig lyst på eget hus og en liten hageflekk, og det vi har nå er jo så lite privat som det går ann.. Får ikke bruke hage eller innkjørsel... Da føler jeg at 9000 kr for å ha "vårt eget" per mnd ikke er så altfor gale, vi sitter jo igjen med 7500 til overs etter absolutt alt er betalt.. HI
maria isabell Skrevet 1. september 2008 #15 Skrevet 1. september 2008 7500 til mat og klær er ikke så veldig mye,men det går fint:) du må vel rekne med 10 000 pr mnd inkludert strømm, det er dyrt,dumt dere ikke får lån til å kjøpe noe da:) muggen i leiligheten deres bekymrer meg..hva med å finne noe i samme størrelse, eller litt større, uten mugg til litt mindre pris?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #16 Skrevet 1. september 2008 Hvis dere vet at dere kan begynne å bygge om to år ville jeg bare leid det huset til 9000kr - såfremt dere ikke finner noe billigere. Også burde dere begynne å tenke på tegninger og hustype allerede nå. Da har dere noe å glede dere til og så kan dere også begynne og bygge med en gang dere får anledning. Og få andre til å kikke på tegningene ol så dere er sikker på at dere får det sånn som dere vil ha. (Svigers bygger nå og tok alt som det kom og når huset nå står oppe så er de ikke særlig fornøyde - det var jo ikke sånn det skulle bli. Noe vi kunne ha fortalt dem at det ble hvis de hadde vist oss tegningene og spurt - vi innehar litt mer praktisk sans enn dem da ;P). Og koooos dere med å bygge - ønsker meg den muligheten etterhvert jeg også!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #17 Skrevet 1. september 2008 Ikke 7500 til mat og klær, men 7500 kr til overs etter at all utgifter er medberegnet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå