Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Nå har jeg så sterke smerter i armene, ryggen, hoftene, knærne og under hælene at jeg har mest lyst til å grine. Skal ringe kommunen i dag å høre hvordan det er med barnehageplasser for jeg sliter faktisk med å løfte og bære barnet mitt. Er konstant trøtt og sliten pga smertene. Tar Ibux maxdose men det hjelper ikke noe. Det er så betent at jeg vet ikke mine arme råd. Noen som har noen "medisin" råd å gi meg? Jeg må ringe legen etterpå for jeg må ha noe ellers blir jeg sprø... !!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Har ikke leddgikt selv men har jobbet på revmatologisk sengepost og kan veldig mye om revmatiske sykdommer. Har du fått diagnose på leddgikt? Isåfall er det merkelig at du bare får IBUX viss du er så plaget som du sier. Det finnes mange medisiner mot leddgikt. Den første og vanligste medisinen er prednisolon, denne virker fort og stort sett alle responderer på den. På sikt er det uheldig å bruke store prednisolon doser, men på det er også svært skadelig for kroppen og gå ubehandlet med leddgikt. Det finnes også flere andre tyngre medisiner som er effektive mot leddgikt, men dette må selvsagt legen vurdere etter å ha sett på seg og blodprøvene dine. Det som er viktig at du vet er at det er svært skadelig for kroppen og gå med ubehandlet leddgikt. De som får medisine raskt har mye bedre utsikter enn de som går ubehandlet. Derfor ser man mye misdannelser hos eldre mennesker, fordi man hadde langt mindre medisiner før. Det finnes mye forskingsbevis på at det er lurt å behandle aggressiv leddgikt aggressivt. Det er vanlig å behandle alvorlige eller moderat leddgikt med methotrexat og noen ganger biologiske medisiner. Nå vet jeg ikke i hvilken grad du er rammen og hvor lenge du har vært syk derfor er det litt vanskelig å gi deg noen råd. Regner meg at du er klar over at store doser av IBUX kan gi økt magesyre og kan føre til reflux og i vere tilfeller magesår. Det er ikke heldig å bruke store doser over lang tid. Lykke til . Spør gjerne flere spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 okey, ser at det var svært mye skrivefeil her, hadde oppmerksomheten halvt på tven..håper du skjønner hva jeg har skrevet..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Tusen takk for svar... veldig takknemlig. At jeg har leddgikt er han ikke i tvil om men hvordan leddgikt det er, vet han ikke. Blodrpøvene var fine. Det kan jo være psoriasisleddgikt da. Men han har ikke videresendt meg til en spesialist : - / så jeg skal til han uti september og da må jeg vel be om en henvisning da.. for slik som dette kan jeg bare ikke leve. Jeg gråter om morgenen så vondt har det vært siste dagene. Klarer ikke å ta meg av mitt eget barn. Det er helt grusomt. Så har jeg en deltidsjobb og jeg bare gruer nå for å gå på jobb igjen for jeg klarer ikke rette ut korsryggen. Skal ringe legen etterpå og høre om denne prednisolon som du anbefaler. Må ha noe. Har prøvd å trene litt. Det gikk greit i to uker så ble det ti reiser værre... Er det noe trening som er bra for dette greiene??? Noe som kan hjelpe på sikt? Det er så grusomt å ikke klare å bevege seg..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Okey, det er som du sier ikke nødvendigvis slik at man ikke har leddgikt selv om blodprøvene er negative. En diagnose kan også stilles basert på kliniske observasjoner. Det er litt viktig at du blir vurdert av en revmatolog så fort som mulig. Jeg har sett så mange pasienter som har gått ubehandlet over lengre tid fordi de hadde negative blodprøver. Dette har ført til varige og alvorlige leddskader. Ofte må man være litt påståelig og mase litt for å få time hos revmatolog tidlig. Viss du går til en med kort venteliste først, kan du heller få en du heller vil ha litt etterhvert. Det som er viktig er at du får raskt hjelp. Det som er så fint med leddgikt er nettopp det at det finnes så mange fine medisiner så selv om du er kjempesyk når du er ubehandlet kan du være helt frisk med medisiner. Og det er ikke sånn at medisinene bare skjuler symtomene, de hindrer skade av leddene. Sett bort ifra medisiner det er noen ting du kan gjøre for å gjøre situasjonen bedre. Du må få nok søvn, men ikke for mye søvn heller for da stivner du. Du kan bade i varmt vann og passe på at du ikke fryser. Trening er kjempe bra og kan gjøre symtomene bedre men om du har veldig vondt kan det være lurt å utsette hardtreninga til du er bedre medisinert. Gå turer og svømme i varmt vann etc er bra. Du kan selvsagt ta smertestillende medisiner også. Voltaren og paracet er ofte en fin kombinasjon, men voltaren er ikke bra for magen på sikt. Håper du får hjelp for. Skjønner godt at du har det kjempevanskelig akkurat nå. Leddgikt er utrolig smertefullt og spesielt vanskelig er det når man har et barn å ta seg av. Få all den hjelpen du kan få!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 Søk opp et stoff som heter Vio Flex!! Et fantastisk bra preparat som har samme effekt som cox-2 hemmere. Fri for bivirkninger er det også!!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 Har hørt det før. Det er nesten samme som Glucosamin eller? Det kan man få på resept hos legen tror jeg. Er så desperat nå alltså!! Hadde spist møkk hvis legen sa det hjalp.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 Om du virkelig er syk er det sjeldent noe annet enn ordentlig skolemedisin behandling som hjelper.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Har ringt legekontoret. Håper han skriver ut noe som hjelper. Nevnte prednisolon da. Hun sa han ikke kunne gi det uten videre?? :-/ skal jeg vente i måneder på utredning mens jeg er sengeliggende da tro? Håper virkelig han ringer opp igjen. Har vært i kontakt med kommunen og de har faktisk ledige plasser for de aller minste. Utrolig men sant! Så jeg tenkte å søke deltidsplass da. Har så dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg ikke orker å gå tur, aktivisere han skikkelig osv.. (
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå