Dronningen! Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 En venninne av meg vurderer det. Hun har en bekjent som er svart dagmamma og dette bryter selvfølgelig med alle samfunnets normer. Jeg er ikke helt sikker om jeg ville gått så drastisk til verks.... Hva ville du gjort i et slikt tilfelle?
~sjiraff~ Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Nei, antageligvis ikke. (men jeg er kjapp med å be andre tipse..hehe..)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Ville nok heller prøvd å overbevise henne om fordelene ved å jobbe hvitt før jeg evt hadde vurdert en anmeldelse.
Dronningen! Skrevet 1. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2008 Jeg heller litt den veien jeg også men samtidig så vil denne personen nyte av samfunnets goder uten å bidra med en krone under denne tiden. Er det rikgtig da?
Dronningen! Skrevet 1. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. september 2008 Venninnen min har fortalt henne at im hun blir tatt må hun betale ganske mye i straff og er det egentlig verdt det... Fordelene med å jobbe hvitt er jo større enn fordelene med å jobbe svart.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 Absolutt, ikke minst ved sykdom feks! Jeg skjønner virkelig ikke at man ønsker å jobbe svart sånn, med mindre det bare er for et par mnd for å hjelpe en venninne feks, men da er jo beløpet også anske lite.
Vipsenmamma Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 Det riktige er å anmelde det. Hvorfor skulle vi ønske å fø på snyltere?
Dudelidum Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 For oss andre er det egentlig best at dagmammaen jobber svart. Det hun vil betale i skatt om hun jobber hvitt er sansynligvis mindre enn de godene som mulighet til sykepenger og pensjon som hun går glipp av når hun arbeider svart. For en ekkel venninne du har!
Mockanin Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Tror ikke jeg hadde giddi å brydd meg med det. Men dersom jeg skulle gjort det så hadde jeg heller ringt skatteetaten. Der har dem egne folk som jobber for å "ta" svart arbeid.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 For oss som bruker dagmamma er de tjo en fordel at hun er hvit da man kan avskrive endel av kostnadene på likningen! I tillegg til at det (for meg) gir et bedre inntrykk av en mer motivert og bedre organisert dagmamma, selv om det sikkert her finnes variasjoner som i alt annet som har med mennesker å gjøre.
partyoffive Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 I utgangspuktet vil jeg si - Ja! Men ikke hvis hun var en 'vennine' av meg....
Dudelidum Skrevet 1. september 2008 #13 Skrevet 1. september 2008 Ringt til nav.. hvorfor ringe til nav? Det har jo ingen ting med svart arbeid å gjøre. Bortsett fra hvis damen driver med trygdesvindel i tillegg. Da er saken en helt annen. Er hun f.eks. uføretrygdet og driver som dagmamma: Anmeld henne!
Gjest Skrevet 1. september 2008 #14 Skrevet 1. september 2008 Med mindre dette er en venninnetjeneste hun gjør noen, altså at hun passer barnet en veldig kort periode for å hjelpe kjente ut av en knipe, så hadde jeg vært veldig fristet til å si ifra. Har veldig lite til overs for snyltere, så det hadde ikke gjort meg stort å si ifra. Om det var en nær bekjent/venninne så ville jeg vel heller ha snakket med henne om det og prøvd å fått overtalt henne til å jobbe hvitt i stedet.
Gjest Skrevet 1. september 2008 #15 Skrevet 1. september 2008 Og som noen over her sier, det må i såfall ringes til skatteetaten, og ikke til nav...
Dronningen! Skrevet 1. september 2008 Forfatter #16 Skrevet 1. september 2008 Grunnen til at jeg skrev nav er at det var den instansen vi pratet om i går og jeg vet ikke om denne personen får trygd ved siden av eller ikke.... Ligningskontoret er vel det stedet man ringer til om man skal melde i fra? Jeg er enige med de fleste i denne tråden og er infernalskt glad for at jeg ikke skal ta den tlf (om hun bestemmer seg for det da)
Gjest Skrevet 1. september 2008 #17 Skrevet 1. september 2008 Jeg tippet det var nav dere hadde snakket om, ja. Derfor påpekte jeg det med skatteetaten slik at du kan tipse henne om at nav kanskje ikke er rette sted. Men her er det jo egentlig spørsmål om man varsler eller ei ... ikke så mye hvem man varsler til ;-) Er som deg veldig glad jeg ikke er i hennes sko nå!
Tøysetipp Skrevet 1. september 2008 #18 Skrevet 1. september 2008 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Legger meg ikke borti hva andre gjør- men jeg synesheller ikke synd om dem dersom de blir tatt. Det er jo temmelig ugunstig å jobbe svart. Også mtp. pensjonspoeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå