Gå til innhold

Noen som har bygget hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye betalte du for tomten?

Hvor mye betalte du for huset?

Hvor lang tid tok hele prosessen fra kjøp til innflytting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er så så individuelt at det er håpløst på en måte.

Tomtepris: kommer an på hvor du bygger - fra 100 000 til 2000 000

Huspris: Fra 950 000 (alvsbyhus.se) - flere millioner hvis du bruker arktekt og skal ha palass liksom.

Tid: Fra en måned (alvsbyhus) - to år avhengig om du skal gjøre alt selv eller ha noen til å gjøre det for deg...

Vi brukte halvannet år fra vi søkte om byggetillatelse til huset var ferdig.

Skrevet

Lurer jeg også. Evt på hvaslags type hus. Vi har kikket litt på alvsbyhus

Skrevet

Ei jeg kjenner har bygget alvsbyhus...de er veldig fornøyd. Rimelig og rask levering :P

Skrevet

Vi har bygd alvsbyhus. Vi er stort sett veldig fornøyd. Det tok litt tid før de fikset de tingene som ble påpekt etter 1. års befaringen, men alt er ordnet. (Det var ikke mye vi klaget på da!)

Jeg misliker sterkt vinduspostene!!! Nytter ikke å få gardiner til å henge pent.

Jeg misliker også at det ikke er vindfang og at trappa er rett innom inngangsdøra.

Stua vår er ltt vanskelige å møblere. Kjøkkenet har bra størrelse, badet er greit, savner vaskerom. Vi har den minste hustypen.

Loftet er tullete å innrede pga følger ikke norsk standard. Så det er ikke 60 cm mellom takåsene, noe som gjør det mer arbeidsomt å isolere og kle.

Den vannpumpa med radiatorer er kjempereal.

Prisen er genial, vårt kom seg på under 1,5 mill med dyyyyyyr tomt. Eller tomta var ikke dyr, men masseutskiftingene ble dyrt!

Grunnmuren er med i prisen.

Kjapt og effektivt.

Godt og varmt hus.

Første vinteren vi bodde her hadde vi ikke vedovn. Men pga vannbåren varme frøs vi ikke og vi druknet heller ikke i strømregninga.

Synes huset vårt er nett å se på:)

Bytt for all del ut vinduene med H-vindu, det gjorde vi og det er "bare lekkert", det er andre vindu opp og de er upraktiske synes jeg.

Sikkert mer jeg kunne sagt, men kommer ikke på nå. Bare spør.

Skrevet

Tomt: betalte en symbolsk sum på 1 kr til hans foreldre (vi skilte ut en tomt i utkanten av gården deres)

Hus: vi fant et hus i en katalog for Anebyhus. En arkitet i byggefirmaet vi brukte gjore de endringene vi ønsket. Huset er på 1+2 etg- + full kjeller (m/ leilighet) og kryploft (105 kvm) + dobbel garasje m/ terrasse oppå (ca.120 kvm terrasse). Vi betalte ca. 1,2 mill for huset for 7,5 år siden, men vi gjorde mye av arbeidet selv (og en svært hjelpsom familie, slekt og venner). Vi støypte kjelleren og gjorde alt det innvendige arbeidet som f.eks. plate vegger og tak, tapetsere, male, liste, isolere vegger og tak, legge parkett, ... Snikrene reiste huset og gjorde alt ferdig utvendig. I dag har huset en verdi på over 3.mill, så det kan svare seg å gjøre mest mulig selv.

Byggetid: fra vi begynte å grave ut tomten til vi flyttet inn tok det 9 mnd. Noe papirarbeid (søke utskilling av tomt, vann og kloakk, tomteutstikking, lån ...) på forhånd var det jo så tilsammen tok det vel rundt 1 år.

Skrevet

465 000 + omk for tomt på 560kvm.

Totale utgifter på tomt og hus: 3 000 000.

Verditakts: 3 200 000.

Vi har da murt lysgraver, sparklet, pusset, grunnet, tapetsert, malt, lagt parkett og tatt det elektriske selv...

Vi har kjeller + etasjer.

Har bare innredet vaskerom og gang i kjelleren.

Har ikke gjort noe med hagen, og har bare grus i gardsrommet (som da er veldig stort).

Skal ha dobbel garasje etter hvert...

Skrevet

Tok 1 år og 10mnd fra vi handlet tomta til vi flyttet inn.

Pass på at dere får med i kontrakten med byggefirmaet hvor lang tid de skal bruke på sitt arbeid. eks 300 kalenderdager etter grunnmuren er ferdig el.

Om ikke dere gjør dette, risikerer dere at det tar mye lengre tid!

Et vennepar ventet i 4 mnd på at firmaet skulle gjøre seg ferdig...

Skrevet

Tok ca 9 mnd fra vi underskrev kontrakten og til vi flyttet inn. Men dette pga merkelige selgere for alvsbyhus. Den ene tok seg plutselig ferie, også litt permisjon. Den andre viste ikke noe. Så ble det fellesferie Men når de først satte igang da, med graving å grunnmur og det, så tok det vel omlag 4 mnd. Var vel 4 uker fra huset sto der, til vi flyttet inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...