Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Gruer meg sånn til å spørre tidligere sjefer/avdelingsledere om å være referansene mine når jeg skal søke jobber. Har alltid hatt autoritetsangst, har veldig dårlig selvbilde og føler at ingen liker meg. Derfor er jeg redd for å spørre, i frykt for at de kanskje skal si noe stygt om meg. Eller tenk om de ikke har lyst i det hele tatt.. Sjefene i de to siste jobbene mine hilser ikke når de møter meg på gata, så jeg vet ikke hva de har hørt. Betrodde meg om den kvinnelige sjefen til en kollega om at jeg synes hun var så falsk, siden hun baksnakket alle sine ansatte om hverandre. Dette har hun tydeligvis fått høre igjen, sikkert lett å fortelle henne dette siden jeg har sluttet. Vil fremtidige arbeidsgivere synes at det er merkelig og bli mistenksom hvis ikke lederen er referanse, eller kan jeg spørre en annen?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Du kan jo spørre en "vanlig" kollega også om å være referanse. Mange nye arbeidsgivere som ønsker å snakke med en slik. Ellers har vel en tidligere arb.giver nærmest plikt til å være referanse - det er vel en del av ansvaret som leder, så det ville ikke være rart om du spør en av de (sms, telefon eller mail). Vet at du gruer deg - sliter med akkurat det samme selv. Men bare hopp i det. Det verste som kan skje er jo at de svarer nei, og det skal utrolig mye til.
Pappalille Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Vær bare obs på at det at de sier ja til å være din referanse betyr _ikke_ at de nødvendigvis snakker pent om deg. Jeg mener ikke å skremme deg, men det kan være lurt å ringe den du vil skal være ref. Da får du liksom kjent litt på stemningen =) Jeg er helt sikker på at dette går bedre enn du tror! Hopp i det =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå