Gå til innhold

Barn som blir utsatt for vold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg prøve å få dette kortfattet, men jeg var på et seminar for litt siden om barn i vanskelige situasjoner. Der fortalte de litt om hva som skjer med barn som vokser opp med vold.

Først så viser det seg at de ikke utvikles "normalt" dvs at det senteret i hjernen som går på automatikk (tror det var den frontale cortex, altså front på hjernen) er overutviklet. For her ligger den delen av hjernen som registrerer fare. Barna har en hjerne som er på høygir for å oppfatte fare. Dette gjør at subcortex (midtre delen av hjernen) ikke utvikles normalt. Så hverdagslige situasjoner som å sitte i et selskap å konversere er disse mennesken ikke i stand til. De greier ikke slappe av og ta innover seg disse vanlige signalene. De blir ukonsentrert og får oppfarende. Får ofte diagnosen AD/HD. En slik partner vil være overfølsom for sinnstemninger, om noen forandrer drag i ansiktet, stemmeleie etc.

Det er gjort forskning på soldater. Hvor lenge holde de ut mishandling. Alle bryter, det er bare snakk om når. De katagoriseres i 1-2 og 3 døgn. Men dersom man utsetter moren deres for vold blir kategorien plutselig 1-2 og 3 min. Dette sier noe om hvor traumatisk det er for barn å oppleve at mor blir slått.

Dette var et meget bra kurs, men fikk meg noen aha opplevelser og vondt i hjertet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...