Irmalill Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Har vært til legen å tatt blodprøver på grunn av svangerskapskløe. Det viste seg at den ene leverprøven, ALAT, var skyhøy! Men Gallesyren var normal. Trodde egentlig det var gallesyre som ble forhøyet ved svangeskapskløe. I tillegg til at det er økende med kløe har jeg også veldig vondt i på høyre side. Trodde det var fordi babyen presset mot lever og ribbein, men legen mente det var veldig sansynlig at denne smerten kom av leverpåvirkningen. Skal tilbake å ta nye prøver i morgen.. Noen som har erfaring med dette? Blir jo mest redd for om det har noen konsekvens for babyen..
NormaJean Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 bortsett fra svangerskapskløe så finnes det 2 forskjellige diagnoser med leverpåvirkning i svangerskap. det ene er HELLP, den andre er AFLP (akutt fettlever i svangerskap) begge disse diagnosene er svært alvorlige, men SJELDNE! disse tilstandene er mer farlige for mor enn for barnet tror jeg man ser ofte HELLP sammen med svangerskapsforgiftning (pre-eklampsi). AFLP er såpass sjelden at det kun rammer 1-2 i året tror jeg. men, nå sier jeg ikke at det er det du har, fordi som du sier så kan det godt være en naturlig variasjon i svangerskapet grunnet påvirkning fra barnet. det virker uansett som om du har en våken lege som passer godt på deg, så dette kommer sikkert til å gå kjempe bra. fint at han sjekker blodprøvene dine ekstra. jeg tipper at det bare er bebbisen din som plager mamman sin, men er det ikke godt å vite at man har en lege som passer så bra på? lykke til da:)
Gjest Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Leverprøven din skal normalt ligge på ca 45, men du trenger ikke å legges inn før den er over 200 - vet du hva prøven viste?? Det er forresten veldig mange gravide som får gallestein og syre under svangerskapet, dette går over etter fødselen. Gallesteinen kommer som regel ut av seg selv, på lik linje som nyrestein/grus. Uansett så har nok ikke dette noen konsekvens for barnet ditt, men det kommer også ann på hvor høy prøven din er
Irmalill Skrevet 1. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. september 2008 Takk for svar! Jeg hadde en ALAT vedri på 224. Den prøven er tatt for en uke siden, skal derfor ta ny i morgen. Den siste uken har kløen økt og smertene på høyre side er også betraktelig forverret, så jeg tror ikke det er noe forbedring. Det som skremmer meg mest med dette her er at legen sa at en mulig konsekvens av dette var foster død og fortidlig fødsel. Er i uke 36 nå, så er ikke redd for det siste, men ble veldig bekymret når hun sa det med fosterdød. På svangerskap poliklinikken sa de at de ikke trengte å følge meg opp så lenge gallesyren var normal, og da mente legen at de ikke var redd for at det skulle skje noe med barnet. Det er sikkert sant, men ble likevel redd..
Fru H.F Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Hei Irmalill!! Jeg utviklet akutt fettlever under svangerskap i 2005. Før jeg fikk forløst gutten min var jeg i ganske dårlig form. Jeg hadde som deg svangerskaps kløe og smerte i magen, men hadde i tillegg en enorm tørstefølelse. Var mye kvalm, og så i ettertid at jeg var begynt å bli gul i huden. Jeg gikk lang tid før jeg fikk forløst gutten pga dårlig oppfølging av lege og jordmor!! men det virker som du har en "våken" lege!! Om dette skulle være svangerskapsforgiftning i form av HEELP eller akutt fettlever kommer du til å få forløst barnet så snart som mulig! Lykke til i morgen!! Hilsen Hjørdis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå