☆Mathilde Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Hvordan er tanken på setefødsel og følelsene rundt dette nå da ? Uff.. Jeg er jo bare i uke 36 nå, men babyen sitter vist ganske godt på rumpa. Hun kan jo fortsatt snu seg, men blir det setefødsel på meg er tanken vanskelig å takle. Gruer du deg veldig ? Anbefaler JM epidural under setefødsel ? Hva sier de om smertene i forhold til vanlig hodefødsel ? Finnes det egentlig større risiko for at noe skal gå galt ? Mange spørsmål her, men du har sikkert fått masse info!!
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 sorry at eg snokar på forumet dåkka... min satt til eg var 37+2, blei da snudd på sjukehuset, og ligg no fortsatt med hodet ned... kan det vere et alternativ??
☆Mathilde Skrevet 1. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2008 Bare snok i vei! :) Alltid fint med svar fra dere som har vært gjennom det samme! Ja, jeg også vil nok velge å prøve snuing av barnet, men hører mange forteller at det har vært til ingen nytte og at babyen ofte snur seg tilbake til sete igjen før fødsel! Men det er godt å høre at det funka for deg!! får jo bare prøve det jeg også og krysse fingrene. Uff.. tanken på setefødsel er skremmende synes jeg. :S
sonnenschein Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Veit ikke om Redorkide kanskje er på sykehuset...Hun hadde noen mistenklige murringer i korsryggen i går.....
☆Mathilde Skrevet 1. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2008 Ja, jeg leste om det !! Men så hun hadde svart på et innlegg her for litt siden! Kanskje hun ble borte igjen!
sonnenschein Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Å, da så. Jeg kom akkurat inn jeg...
Gjest Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 hei:) så koslig med egen tråd da:) vettu..jeg er faktisk blitt rolig igjen..etter jeg snakket medoverlegen på sykehuset..som forøvrig har tatt i mot over 200 setebarn ..så beroliget hu meg veldig altså.. åpningsfasen er lik som ved en hodefødsel..å ja jeg får epidural,å har fått mye info om den og,så den gruer jeg meg ikke så til lenger heller..legen sa at den er så effektiv ,at d skal ikke være problem å føde ut selve ungen..å hu har ikke opplevd på de årene hu har tatt i mot setebarn,at de revner mye eller får skader der nede..fordi vevet får så god tid til å forberede seg å tøye seg ut.. alle jeg har snakket med på sykehuset sier at setefødslene er veldig fine fødsler..d er rolige omstendigheter,du er veldig trygg,å har den beste oppfølgingen underveis..du er aldri alene de anbefaler epidural,fordi når en skal presse ut ungen så skal en vente heeelt til man får klarsignal fra jm ,ellers kan d ikke bli god nok plass til at hodet kommer ut..å da kan en ofte bli klippet..MEN når en da har epidural,så klarer en å holde igjen bedre til de gir klarsignal på at nå kan du bare presse....å de har veldig liten terskel hvis de ser at en trenger ks..å da er d veldig godt å ha epiduralen klar sånn at d kan skje fort:) i dag er de så flinke å vet mye om setefødsler så har en godt nok bekken så skal d ikke være verre med en sånn type fødsel som en vanlig..ting kan skje med vanlig hodefødsel og..menklart..en liten risiko finnes d jo alltid ved en setefødsel,, men de er så dyktige de folkene som blir satt inn til dette..de setter ikke hvem som helst til:) jeg er jo ennå litt engstlig da.. d er jo noe helt nytt for meg dette.. men jeg har og skrevet et ønskebrev..der jeg har og skrevet at jeg ikke ønsker assistetn lege eller jm ,eller studenter..jeg SKL ha en dyktig lege å jm for at jeg skal føle meg trygg.. bare spør om d er noe mer du tenker på
Gjest Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 hihi neida..er her jeg;)for en liten stund bare..skal gå en tur snart.. blir vel ingen fødsel her på en stund..æsj..alt stopper jo opp..
Gjest Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 å en liten ting til.. hvis du vurderer snuing så ville jeg snakket med de nå om ikke lenge..for når jeg ringte igjen i uke 38 eller 39 ,da var d for sent å prøve å snu ,men d er den praksisen de har her jeg bor da..haugesund.. de hadde regler for d visstnok..men nå fikk jeg aldri tilbud om snuing,pga at jeg har stor bekken.. jeg har vært veldig skeptisk til snuing,å synes d hørtes skremmende ut..men noen går d lett på andre ikke..d vet man ikke før en har prøvd.. men har ungen god plass,mye fostevann og ikke så stor ,så skal d ikke være så vanskelig å snu h*n ..enn om han sitter godt i bekkenet å har liten plass..da kan d bli verre.. men snakk med legen din om d ..eller de på sykehuset..så vet de nok mer om dette:)
☆Mathilde Skrevet 1. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. september 2008 Åhh! Nå ble jeg nesten veldig glad i deg Redorkide! hihi;) Det var betryggende å lese dette. Jeg ble mye mer rolig med en gang her kjenner jeg!! Jeg har hatt mange bekymringer og tanker rundt dette, og det er godt å høre at setefødsler som regel går veldig greit! Ja, det er jo som du sier ikke noe anderledes under åpningsfasen, og det er er jo faktisk den vondeste og vanskeligste fasen ! Jeg har også vært litt "i mot" epidural. Jeg ønsker jo å føde mest mulig normalt og naturlig, men jeg ville absolutt valgt epidural under setefødsel!! Men hva om det blir styrtfødsel på oss, og man da ikke rekker å sette epidural??? Jeg tror jeg kommer til å løpe ned føden mot slutten så fort jeg kjenner noe, bare for å være på den sikre siden! :) hvordan er setefødsler UTEN epidural ?
☆Mathilde Skrevet 1. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. september 2008 Ja, ang. snuinga så har jeg har time til JM om 10 dager, og vi skal snakke mer om dette da, og se om lillemor kanskje har snudd seg av seg selv. Noe de tvilte på sist kontroll, men det er lov å håpe !! Sparkene kjenner jeg jo nede, så tviler nok litt jeg også. Får man vekstestimering i vårt tilfelle? Med tanke på hvor stor babyen er og størelse bekken osv ? Mitt første barn var 55cm lang og veide 4360 g. det er jo ikke akkurat småbarn jeg får, men da er det vel sånn at bekkenet mitt er ganske stort da ? I og med den store jenta sist ??
Mama B Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 Det er veldig godt med beroligende ord ja!!! Jeg og tenker mye frem og tilbake på setefødsel siden knøttet ligger med rumpa ned enda.. Men Mathilde- ikke for å skremme deg eller noe, men det kan godt hende at de ikke lar deg føde vaginalt hvis du hadde så stort barn sist. Tror grensa går på 4500 g, og det er jo ganske stor sjanse for at barnet ditt er litt større andre gangen? Men du får uansett den infoen du trenger når du snakker med jordmor:-) Jeg ska til jordmor om 2 dager og snakke om dette seteleiet, spent! Ang snuing av babyen lager jeg nå en egen tråd.
Gjest Skrevet 1. september 2008 #13 Skrevet 1. september 2008 ok jeg må bare si at..jeg fødte en stor baby med nr 1..å d er derfor jeg kan føde setefødsel nå,fordi han har banet vei..:)nr 2 var ikke så stor men .. å de har sagt til meg at de skal følge med på str på babyen..å de vil ikke la meg gå så lenge at babyen blir så stor,da vil de ta vannet.. denne gangen er ikke babyen min så stor,mindre enn nr 1 hvertfall,så d går fint:) du får god oppfølging på sykehuset,å de tar ul å sjekker hvor stor han er..de har kontroll:) jeg vet alt om d å være bekymret..de 2 første ukene etter jeg fikk vite at han sitter,så var d et helvete på jord.,.alt ble lagt i grus følte jeg å jeg bare grein..hadde d ikke godt.. men nå er saken en annen..jeg er som sagt roligere..mye pga go info,å at jeg har blitt vant med tanken
Gjest Skrevet 1. september 2008 #14 Skrevet 1. september 2008 å du mathilde: dette med styrtfødsel tenker jeg og på.. mine var raske ..siste var på 1.5 time..så de har sagt til meg at når jeg kjenner at d er i gang så ikke vent hjemme..kom med engang..for d kan gå fort denne gang og,tross for at d er setefødsel.. så akkuratt den kjnener jeg på altså..men får vi ikke tid til epidural ..så skal jeg spør om akupunktur og evt pudetalblokkade.. hvis d er tid til d da hehe
Gjest Skrevet 1. september 2008 #15 Skrevet 1. september 2008 Hei Mathild£! Veldig lurt av deg å spørre Redorkide til råds!!!!!!! Hvis du sjekker noen uker tilbake i tid på loggen av innlegg vil du se hvor frustrert og oppgitt hun selv var da hun fikk beskjed om setefødsel. Det jeg beundrer Redorkide for og som jeg også oppfordrer deg er å sette seg så inn i hva en sete fødsel er. Er ganske så sikker på at dere begge kommer til å dra på smilebåndet i etterkant av fødselen og si.... hva var det jeg var så redd for. Det er sundt å være redd når man tar fatt i hva man er redd for. Spør deg selv og skriv ned det du er redd for, hvis du bare er redd for å være redd så er det og lov. Tillat deg å være redd og godta det! Gjør som Redorkide, spørr og grav, ingen ting er for dumt å spørre om. Det er helt riktig som hun også skriver om at du får så god oppfølging under fødselen, om du ikke velger epuderal så gir de deg pededin. Å føde er uansett vondt, på en eller annen måte, vi har forskjellige smerte terskler og ikke minst forskjellige utfall av fødsler som gir forskjellig grad av smerte. Ikke minst variere smerte ut ifra hvor trygg/ utrygg du føler deg. Hvor uthvilt/ opplagt du er. Personlig har jeg hatt en hode fødsel og en setefødsel. Ved hodefødselen kom hodet så fort at vev og kjøtt i åpningen ikke fikk tid til å tøye seg nok som resulterte i rivning... Ved setefødselen kom de myke delene til bebisen først med ikke for stor kraft som event. hodet ville ha gjort. Det resulterte i at vevet fikk tøyd seg masse til hode skulle ploppes ut = ingen revning. Så sete fødsel har virkelig sine fordeler. Jo tryggere du blir på din egen kropp og din egen fødsel jo bedre vil det være for både deg og bebisen din. Det bør ikke være noe mål i seg selv å skulle ha en fødsel helt uten smerte, vi hadde jo vært overbefolket på denne jorden for over lengesiden hvis det bare var å ploppe ungene ut på gata liksom. Lykke til! Stå på, dette klarer du!
Gjest Skrevet 1. september 2008 #16 Skrevet 1. september 2008 Ps: ang. styrt fødsel! ca 15 -20 min før bebisen min kommet ut fant fødselslegen ut at han lå i sete,da hadde de akkurat tatt vannet så da begynte pressriene mine, de fikk meg trillet inn på en føde stue og uten at jeg fikk det med meg hadde de satt pudendalblokade. Og vips så var han ute. Så de er raske når det gjlder og siden din setefødsel er oppdaget har dere god tid på å planlegge. ( de er godt drillet på akuttsaker og det kan jeg skrive under på at de fikset fint selv om det var ganske så dramatisk for oss da det sto på)
Gjest Skrevet 1. september 2008 #17 Skrevet 1. september 2008 små troll..blir helt rørt av ordene dine jeg her hehe:)
☆Mathilde Skrevet 1. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 1. september 2008 Tusen takk for alle flotte og oppmuntrende innlegg fra dere jenter! Jeg sitter her å føler meg allerede nå tryggere på dette med setefødsel! Takket være dere! Jeg har hele tiden følt en veldig fødselsglede når jeg har tenkt på den store dagen. Men etter JM -time sist må jeg bare ærlig innrømme at alle positive forventninger jeg hadde hatt til fødsel , var som blåst bort. Jeg begynte virkelig å grue meg fryktelig for en evnt. setefødsel. Det har surret så mange spørsmål og tanker rundt dette her at det nesten har tatt litt overhånd i hverdagen kjenner jeg. Men etter å ha lest disse innleggene fra dere er jeg betraktelig mye roligere! Gleder meg til neste JM - time så jeg kan få snakket ordentlig ut om tankene rundt fødsel, men er takknemlig for at dere har roet meg ned så lenge!!! =) =) Det er godt å høre andres opplevelser rundt samme problemstilling. Sender dere en god klem alle sammen!
Gjest Skrevet 1. september 2008 #19 Skrevet 1. september 2008 ja jeg og kjennte at fødselsgleden begynnte å komme ..rett før jeg fikk vite d..d kom jo som et slag i tryne da..jeg visste jo ingenting om setefødsel..å ikke gadd jeg lese om d heller..siden d ikke gjaldt meg hehe..men etter jeg fikk vite d slukte jeg jo alt.. men kjenner jeg er engstlig for d som skal skje likevel..,men d er uansett da..om d hadde vært hode eller setet..d er bare de smertene jeg tenker på ,at jeg må gjennom.. skal være sååå gla når d hele er over:) å kjenner han beveger seg såååå langt nede i bekkenet her nå..er en veldig merklig følelse.. syntes d var så søtt når hu kunne kjenne rumpa hans når hu sjekka meg i helgen hehe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå