Gå til innhold

Skal vann til MME alltid kokes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 10 måneder, og jeg lurer på om jeg nå kan slutte å koke vannet som brukes til MME. Leste et sted her inne at selv om man ikke må koke vann til grøt, så må man koke til MME pga noen spesielle bakterier som oppstår når vann blandes med melkepulveret. Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg koker alltid vann til te, så hvorfor skulle jeg ikke koke til mme?

Forøvrig kjenner jeg ikke svaret på resten av spørsmålet ditt... :)

Skrevet

Jeg koker i vannkoker, fyller flaska halvfull med varmt, og resten med kaldt vann fra springen. Min gutt er åtte mnd.

Sånn gjør jeg det med grøten også, for man skal ikke bruke lunkent vann fra springen. Masse bakterier i varmtvannstanker.

Skrevet

Takk for svar. Det er lite info om MME på nettet, derfor ikke så greit å vite. Hvis man kan bruke kaldt vann fra springen er det jo bare å varme dette i microen.

Her hjemme kokes alt vannet i vannkoker, men tenkte mer når vi er på besøk hos andre. Pleier å ha med vann, men enkelte av flaskene lekker sånn at det ikke hjelper å ha dem i poser engang.

Skrevet

..www.flaskeposten.no er forresten en fin side med masse info om mme;)

Skrevet

Siden eksisterer ikke får jeg frem her.

Skrevet

Prøv å Google flaskeposten da. Alt man trenger å vite om MME finner du der.

Skrevet

På helsestasjonen her, sier helsesøster, at vannet alltid skal kokes - også til grøten. Dersom man kun varmer opp vannen, så øker bakteriene veldig fort. Dersom man tar oppvarmet vann i springen, risikerer man å få masse bakterier, og tungmetaller som ligger i rørene.

Men dersom man ikke vil koke vann hver gang, og så kjøle ned, så kan man koke opp den mengden man trenger for hele dagen, kjøle ned, og sette i kjøleskapet. Da kan men bare varme det opp til passe temp når man skal bruke det =)

Skrevet

Trodde man ikke trengte å koke vannet etter babyen hadde blitt 6 mnd..? Var det de sa før..

Skrevet

Hvis jenta di er 10 måneder kan du gi henne vanlig melk istedet for mme :)

Skrevet

Lager mme med å fylle flasken med kaldt vann fra springen, lar det renne godt før jeg heller oppi. Lager klar til grøt og 2 flasker om kvelden, så de står klar i kjøleskapet. Når jeg skal bruke det tar jeg og varmer flasken i mikro til rett tempratur, blander i pulveret og maten er klar. Sluttet å koke etter fyllte 5 måneder, da jeg begynte å ta drikkevann rett fra springen. Vi har veldig godt og rent offentlig vann.

Skrevet

Se på www.flaskeposten.org

Pass på at det er .ORG!!!

Når det er sagt fikk vi beskjed på helsestasjonen om at det ikke var nødvending etter 6 mnd.

Nå er min året da, men vi koker ikke vannet til den ene flasken han får for dagen. Da bare tapper vi iskaldt vann fra springen, lunker i mikroen og blander i pulveret.

Og forresten... man koker ikke tevannet for å sterilisere det ;-)

Tevann skal faktisk ikke koke, det skal varmes nesten til kokepunktet (når bittesmå bobler slipper bunnen er det ferdig), rett og slett fordi at en ikke skal koke ut luften av vannet. Kokt vann er visst mer okygenfattig enn vann som ikke er kokt og det påvirker smaken på teen.

Skrevet

Siddisen ... nei, det kan hun ikke.

Vanlig kumelk skal ikke introduseres før barnet er 12 mnd gammelt.

Skrevet

...og teen drikkes glovarm, det gjør ikke MME;o)

Skrevet

En lur sak en en cool twister! Det er en salgs boks som man oppbevarer i kjøleskapet. Men koker vannet, har det over i en flaske som man setter på twister'n, snur opp ned og så renner det kokte vannet ut med en temp på 40 grader... Genialt! Da kan jeg koke alt, men slipper å vente i evigheter på at det skal bli temperert. 60 sek er alt det tar! Den har gjort grøtlagingen og mme mye lettere for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...