en til -i april:) Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 var på 1. kontroll nå i uka som var, og er nå ca 9 uker. Jeg spurte nårtid neste kontroll skulle være, og da sa han at neste gang ble på den ordinære ultralyden i uke 18, også ble neste kontroll hos jordmora i uke 24. Uke 24?? er ikke det fryktelig sent å begynne å ha kontroller, eller er d vanlig når man er gravid for annen gang? Dere andre som er gravid med barn fra før, når begynte dere å gå på månedlig kontroll?
mamman til knøttet *fødeklar* Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 Det er helt vanelig! Sjekk tråden vikting info 1.trimester der står det nåe kontrollene er. Er helt enig med deg at det er uendelig lenge å vente!
Fjerdemann på vei Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Ja, det er vel noe sånt som er vanlig, tror jeg. Nå er det jo slik at flergangsfødende ikke "skal" på mer enn 5 kontroller. Men her kjører de samme løp som med førstegangs. (I alle fall gjorde de det forrige gang jeg var gravid) De to forrige gangene var jeg på første kontroll i uke 12 og 14, og hadde deretter neste ordinære kontroll rundt uke 18, nesten samtidig som UL. Og så gikk jeg vel til månedlige kontroller resten av svangerskapet, frem til de to siste mnd der jeg gikk annenhver uke og hver uke.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Slik hadde jeg det med førstemann. Legetime i uke 8 og jordmortime i uke 24. Hadde tidlig og ordinær UL imellom disse kontrollene. Synes det var litt skummelt, for i verste fall kan man jo føde ett barn som overlever rundt uke 24. Det er nok viktig å benytte seg av muligheten til å få en time utenom hvis man får plager/komplikasjoner.
mumifrøken Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Jeg har også sett en oversikt over svangerskapskontroller, hvor første er ca uke 10-12 og neste er ordinær UL uke 18 og neste er uke 24. Som førstegangsgravid syns jeg det er lenge å gå så lenge uten å snakke med fagpersonell om svangerskapet - selv om man ikke har spesieller problemer. Derfor ble jeg veldig gledelig overraska da fastlegen min ønsket meg inn til svangerskapskontroller hver mnd den første perioden, og mot slutten annenhver uke (og heeeelt til slutt, rundt termin eller over: hver uke). Noen syns kanskje det er mye mas å fly til legen "hele tida", men jeg tror det vil bli nyttig å kunne ta opp ting hver mnd, og er glad for å få denne oppfølgingen. Det kan jo være at legen min ser på dette som lettjente penger, men hun er ganske travel så jeg tviler litt på om det er dette som er grunnen. Uansett er jeg veldig fornøyd.
Lillegull06 +aprilvidunder09 Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 Jeg tror dette er det nye opplegget for svangerskapskontroller.. men min lege følger gudsjelov ikke dette. Var på kontroll i dag uke 7 og hun ville ha meg tilbake i uke 14 for å høre på fosterlyd. Slik var hun når jeg fikk første mann også, hadde mange flere svangerskapskontroller enn det som var vanlig fordi hun ville heller ta en for mye enn en for lite. Veldig fornøyd med legen min!!
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Det som er nevnt her er de norske retningslinjene som også stemmer overens med de fleste andre vestlige land. Ikke vist at hyppigere kontroller har noe å si for forløp eller utfall av svangerskapet. Men det er selvfølgelig helt individuelt fra person til person hva slags behov man har. Det går jo an å ytre ønske om hyppigere kontroll hvis man føler behov for det. Ellers får man jo komme til innimellom hvis det dukker opp spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå