Gjest Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Er det vanlig? Jeg kjenner ei lita jente som nesten alltid har kjønnsdelt gym sånn at jentene skal få holde på med jenteting og guttene med gutteting ... og det synes jeg høres veldig gammeldags ut.
Huldretuss Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 Jeg hadde begge deler. Husker at jeg likte de timene med bare jenter best. Vi holdt mye på med "gutteting", men vi slapp å konkurere med guttene. De var jo ofte mye bedre... Vi hadde mulighet til å hevde oss både i ballspill, styrke og annet. Husker det bare som positivt. Senere i livet er jo idrett alltid delt mellom menn og kvinner.
Dronningen! Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Nja, vet ikke helt jeg... På barneskolen hadde vi gym/svøm på tvers av kjønn, vi jentene som tålte litt konkurerte mot guttene og ble litt tøffere av det. (kanskje) På u. skolen hadde jentene svømming for seg selv og det var faktisk ekstremt kjedelig. Men det sier vel kanskje litt mer om meg som har et behov for konkurranse?
yret Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Jobbet som gymlærer mens jeg studerte, og vi hadde _av og til_ kjønnsdelt gym. Det betyr ikke at jente gjorde "jenteting" og guttene "gutteting" (hva nå det er i gymsammenheng), men f. eks. at guttene og jentene sparket fotball i hver sin halvdel av gymsalen. Det var en stor suksess i min klasse. De stille jentene som normalt gjorde alt de kunne for å ikke komme i berøring med ballen, hadde det plutselig morsomt. Og det samme med guttene, de hadde det også morsommere. Syns ikke noe om kjønnsdelt gym hele tiden - alle har godt av å bryne seg på hverandre og ta hensyn til hverandre, på tross av kjønn og "nivå" - men av og til er det en fin avveksling og mulighet.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Hørtes kjedelig ut!! Jeg lærte allerede om kvinnens anatomi fra 7-årsalderen, da jeg gikk inn i feil garderobe/dusj!! Skal man undertrykke oppveksten til gutter og jenter med å skille kjønn fra gym og svømming, så er vi tilbake til 1850 tallsnivå... og vi får en drøss av fremtidige sexavvikere som får ereksjon i stortåa bare en ser ei dame eller noe som likner på en damekropp:-)
Ikkelektuell Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Jeg tror det kunne vært greit med litt mystifisering av kvinnekroppen igjen, men jeg tenker den skal bli temmelig mystisk før jeg får ståstoretå av noe som helst.
Gjest Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 Om ikke kjønnsdelt så kanskje nivådelt. Det er ikke gitt at felles gymtime gir godt utbytte selv om man holder faktoren kjønn utenom.
Gjest Skrevet 2. september 2008 #8 Skrevet 2. september 2008 Nivaadeling maa jo til i de fleste fag fra tid til annen, det sier seg selv, men jenter/gutter er en veldig grov inndeling, i hvertfall om det skal vaere mer eller mindre permanent og ikke bare i visse aktiviteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå