Frk. Arwen Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Pga sykdom og gulsott gikk amminga her rett vest fra dag 1.. Babyen min var lagt inn på sykehus i flere uker etter fødselen, og da fullpumpet jeg.. Pga dårlig vektoppgang og for lite melkeproduksjon har jeg nå måttet begynt å gi mme i tillegg til mm... Det å fullpumpe i tillegg til å prøve å være en god mor med tid til barnet mitt, føler jeg imidlertid er helt umulig...føler all tid går til denne forbaskede pumpingen :-( I tillegg husker jeg knapt nok hvem samboeren min her, for alt jeg har energi til er pumping og litt babykos...føler jeg går rundt som en zombie.. Vurderer nå å måtte gi opp hele mormelkopplegget, men vegrer meg noe....føler jo babyen min fortjener det "beste av det beste"... Noen som har opplevd noe av det samme? Trenger oppmuntrende ord, tips og råd :-S
hgutto Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 jeg mener: morsmelk ar ikke verdt enn hver pris, mange barn som har vokst opp på bare mme og er sunne og friske fordi om.. vil mene at det er verre med en utslitt mor/kone når ting kamskje kan bli mye bedre ved å bare gi mme.. hadde det vært meg hadde jeg gjort det:).. vet hvordan d er å ønske mm for barnet sitt, men ikke til en hver pris.. lykke til med valget ditt:)
hgutto Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 og, de første dråpene med mm er jo gulle verdt:)... tenk heller på at du har pumpet i vei en tid og vær stolt av det:)
Mor til lille Anneli! Skrevet 31. august 2008 #4 Skrevet 31. august 2008 Nå vet ikke jeg hvor lenge du har drevet med pumpinga, men jeg syns du har vært flink så langt - det må jeg si! Det er ikke lett med å sitte med pumpa hele tiden oppe i alt det andre! Jeg syns du burde kjenne på det selv jeg - ikke slit deg helt ut! Barnet ditt klarer seg veldig bra med mme. Barnet ditt fortjener det beste av det beste, ja, men det er jo deg!!! Om du sliter deg ut såpass som du sier, merker barnet ditt det - få litt overskudd, begynn med mme (det er mitt råd :-) Lykke til!
Gjest Skrevet 31. august 2008 #5 Skrevet 31. august 2008 Slet med det samme selv. Gutten min fikk ikke tak på puppen, og etter mye "tvang" fra barnepleiere og vikarer på barsel fikk han fullstendig brystvegring. Jeg pumpet vel i litt over 2 uker, fikk tilstoppa melkeganger og bare mer og mer melk. Måtte pumpe hver 3 time og fikk som regel ut 400ml, noen ganger 500ml!! Så det tok all min tid. Gikk som du sier rundt som en zombie. Når jeg da fikk brystbetennelse til tross for iherdig pumping tenkte jeg at nok var nok! Var fullstendig utslitt og mannen min fikk all den gode tiden med Oliver. Jeg bare pumpet:-( Jeg fikk tabletter for å stoppe produksjonen, og fikk en helt ny tilværelse. Hadde endel mm på frysen så han fikk mm frem til han var litt over en mnd gammel. Jeg er så glad jeg gikk over til mme, selv om det var vemodig. Ville jo at han skulle få det beste, men han har nå en mye mer uthvilt og lykkelig mamma, og han koser seg med flaska og er en fornøyd liten godgutt. mme inneholder alt barnet trenger og du er ikke dårlig mor om du velger å avslutte pumpingen, tvert imot. Jeg er så glad jeg ikke holdt på lenger, syntes jeg mistet alt for mye tid med gutten min, og de første ukene er jo så utrolig dyrbare. Nå har vi det kjempefint alle tre og jeg er fornøyd med avgjørelsen jeg tok. Lykke til!
Minnie Mom Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Jeg hadde nok ikke orket å pumpe så mye, så her hadde det blitt mme hvis jeg hadde vært i samme situasjon. Tror babyen din (og ikke minst din samboer) har bedre nytte av en mamma som fungerer og har overskudd, men da gir mme. Blir folk av de som får det også.. ) Nei, ha god samvittighet for din innsats så langt og gå over til mme hvis du føler det er en bedre løsning.
Duracella Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 Kjære HI! Sitter her med omtrent samme historie som deg. Har fullpumpet i seks uker, og føler som deg at all tid går med til å pumpe og ikke minst vaske og koke pumpeutstyr. Mannen min sitter med vesla i armene, og innimellom prøver jeg å ta meg av storebror også. Sist uke begynte det å toppe seg for min del. Nattevåk med pumping til slutt når ungen endelig sov var i ferd med å ta knekken på meg. Ikke mye babykos her, nei. Så jeg kuttet ut nattepumpingen. Og kjøpte MME. Som regel går nettene greit uten så mye mat likevel, så vi bruker som regel ikke MME på natta. Jeg sitter fortsatt i senga med pumpen det første jeg gjør når jeg våkner. Og det siste jeg gjør før jeg sovner. MEN: Etter en prat med to venninner som begge er intelligente oppegående mennesker, har jeg begynt å slappe av på dette. Jeg følte ammepresset veldig sterkt, og har selv mange fordommer mot alt som jeg ser på som naturstridig og kunstig. Som MME. Kunne ikke fatte at jeg kunne gi babyen min dette uten å skamme meg. Jeg har jo så mye melk jeg vil.Har felt mange tårer over dette, og følt meg lat på grunn av det. Men de fikk meg til å se tingene i perspektiv. Ja det er en kort periode i livet, men også en viktig periode. Jeg skal kose meg med babyen min, ikke bare fikse det praktiske med mating. Jeg skal ha tid til begge barna mine. Og huset.. Endte til slutt opp med å gi meg selv tillatelse til å tenke litt på meg selv og de andre i familien. Babyens ernæring bør faktisk ikke styre alt for oss. Nå pumper jeg fire ganger om dagen. Resten får hun som MME. Hun er straks to måneder gammel, og får nå to, tre måltider med MME pr dag. Jeg fortsetter å pumpe, men har gitt meg selv tillatelse til å slutte når jeg selv vil. Har som delmål å pumpe til tre måneders alder, og vurdere igjen da hva jeg ønsker å gjøre. Jeg har også lest at mengden antistoffer blir den samme for barnet selv om de ikke får så mye MM: De konsentreres i mengden som produseres. Fint ikke sant? Mitt tips må bli å fortsette å pumpe et visst antall ganger daglig, og gi resten i form av MME. Men ikke legg for mye press på deg selv. Barn vokser opp friske og lykkelige uansett, og hvertfall hvis de har glade og tilstedeværende mødre! Sjekk nettstedet "flaskeposten" for informasjon om flaskebruk. Mye genialt der om hva du gjør på tur osv. Lykke til! Hilsen en mor som er mye mindre ulykkelig i dag enn i går.......
tvilling73, 05/07 Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Hadde også gulsot på første og samme opplevelse som deg, bortsett fra hun lå bare en uke, men du hendelse så gulsoten tok på intressen for mat.. NOT. Jeg klarte med ammeskjold å amme fram til hun var 7 uker. Da var jeg helt utslitt, kjøpte en skikkelig pumpe som tok begge brystene samtidig og fullpumpa til hun var 4 mnd og hun fekk den siste pumpa flasken når hun var 6 mnd. Da la jeg vekk pumpa.. Nå har jeg amma i 10 mnd, mye styr de første 2, men jeg var bestemt på å klare det. Og er kjempestolt over å ha klart det. Men når jeg ser tilbake på nr, 1 så angrer jeg egentlig på at jeg ikke kutta før. Jeg hadde jo ikke sjans å gå på shopping bl.a for hun skulle ha mat og ergo pumpet jeg meg hver 3time. Pumpingen tok kanskje 10-15 min, så skulle det kokes - det tok oppmot 30 min, inkl skylling og vask.. så skulle hun ha flasken, det tok den tid det tar, så når jeg var ferdig så hadde jeg kanskje bare 1 timer på meg til neste pumping.. Har du mye allergi i familien er det så, men hvis ikke - gå over på MME og nyt livet med babyen. Jeg er som sagt stolt over pumpinga mi, og hadde dårlig samvittighet for å slutte, derfor holdt jeg ut mnd eller mnd... den melken forresten, 10 mnd gml jente som har vært krafitg forkjøla i de 7 første mnd av sitt liv, konstant og intenst. Da tenker jeg: Skulle ikke ammingen hjulpet bedre, samtidig sier min søster at, tenk hvor ille det kunne vært uten morsmelka... Du bestemme! Gjør det sånn at du kan ha det kos med babyen...
Gjest Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 Jeg fullpumpet i tre forbanna lange måneder forrige gang. Til slutt ble jeg så lei at jeg tror rett og slett kroppen sluttet å produsere nok melk pga psyken. Legen på helsestasjonen sa at det var storartet at jeg hadde holdt ut så lenge og at forskning ikke lengre var så skråsikker på at morsmelk er det absolutt beste det første året. Denne gangen får vi til å gi pupp om natta, pumper i tillegg to ganger (sann ca kl 16-17 og før jeg legger meg). Resten blir mme/grøt/frukt. Det funker bedre for oss, hun er nå 4,5 mnd. Kunne det være noe for deg? Å redusere til det halve med pumpinga og så gi resten mme? Det jeg gjorde da jeg fullpumpet var å pumpe 4 ganger i døgnet. Da jeg sto opp, før jeg la meg og to ganger i mellom der. Hvor mange ganger pumper du i døgnet? Hvor gammel er barnet ditt? Så er det det viktigste av alt: mamming er viktigere enn amming. Hvis mamman går rundt som en zombie går jo både du og barnet ditt glipp av mye god kontakt og kos. DU kjenner det best av alt når nok er nok. Uansett har du gjort en storartet jobb og du har i allefall min fulle forståelse for at du gir deg!
kisselin Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Snuppa vår har kun fått mme fra hun var 5 uker og hun er et lykkelig og friskt lite barn:) Slet med dårlig samvittighet en stund, men ser nå at dette fungere sååå mye bedre for oss og alle er lykkelige!!!
Guttemamma75 Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Vil anbefale som en annen skrev lengre oppe å "delpumpe".. Jeg pumper 3 ganger for dag og får ut ca 250 - 300 ml.. Resten får han tillegg og det fungerer helt fint for oss.. Jeg slet også veldig med å godta at jeg ikke fikk til ammingen, men nå har jeg bare innsett at sånn er det bare og jeg må gjøre det beste ut av det.. Jeg planlegger å pumpe så lenge jeg orker og har tid, regner jo med at det blir vanskeligere å få tid etterhvert som babyen blir større og mer våken på dagen.. Da får babyen ihvertfall i seg litt morsmelk og de gode antistoffene..
Gjest Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 Hei Vi holder på med noenlunde det samme. Vi er selvsagt trøtte, men har heldigvis nok energi til at vi fortsetter. For meg er vel det å ha fått en liten til som skal ha mat hele døgnet det som gjør meg mer sliten enn selve pumpingen. Du har sikkert prøvd noe av det samme, men her er det som vi gjør og som virker for oss. Jeg har leid en elektrisk dobbelpumpe og pumper begge brystene samtidig. Pumpingen går dermed raskere og melkeproduksjonen blir ettersigende stimulert mer enn om man pumper det ene brystet etter det andre. Jeg har kjøpt to pumpesett slik at jeg slipper å koke etter hver pumping. Når begge pumpesettene er skitne vasker jeg og koker dem. Jeg gjør det alltid etter en pumping heller enn før neste. Synes det er mye mer slitsomt/demotiverende å skulle starte en pumping med å vaske og koke. Jeg koker også det som er skittent før jeg legger meg om kvelden slik at jeg har rene sett til natten og morgenen. Prøver å pumpe meg minimum 5 ganger i døgnet – helst 6 ettersom det holder produksjonen ved like eller øker den. Hadde en kort periode der jeg pumpet meg hver tredje time (8 ganger i døgnet) – det gjorde underverker for produksjonen ) Uheldigvis er det lenge siden, så den effekten har gått bort. Jeg har alltid melk til minimum 3 måltid stående i kjøleskapet. Da har jeg alltid melk uansett når jeg pumper meg og trenger ikke føle presset om at nå er det tomt så nå må jeg pumpe meg. Du kan bygge opp det lille lageret ved å bruke litt mme innimellom om du ikke har så mye melk. Mannen min avlaster meg når han har fri. Da står vi enten opp sammen på natten – han tar det eventuelle stellet og gir flaske, mens jeg pumper meg. Så legger jeg meg og han legger småen når de er ferdig. Er jeg veldig trøtt hopper jeg over pumpingen og mannen min står opp alene. Det er også mannen min som står opp med storesøster og får henne i barnehagen. Han tar også del i vasking og koking av utstyret. Det er veldig kjedelig å stå å vaske og koke hele tiden og greit å kunne dele litt på det. Har kjøpt noen oppbevaringsbokser som står på kjøkkenbenken der jeg har det rene utstyret. Jeg bestemmer meg på forhånd når jeg skal pumpe meg og vurdere det dermed ikke før hver gang. Synes det er ganske energisparende å bare pumpe meg uten å vurdere om jeg skal eller ikke skal. Jeg leser en god bok eller et blad mens jeg pumper meg. Legger den/det på en krakk foran meg – boken må ha litt harde permer ellers blir det vanskelig når jeg skal pumpe begge brystene samtidig. Vi prøver også å få til ammingen. Annen hvert måltid får han flaske med mm og annen hvert ammer jeg med skjold. Det hender han er for trøtt til å spise hos meg eller han får ikke ut det han trenger pga at jeg er tungmelket (tror jeg) og det er tyngre å få ut melken med skjold – da toppes han opp med flaske. Nå skal vi prøve å kutte ned på flaskene – håper det går for det er som du sier veldig slitsomt med pumping. Det er ikke bare bare å holde produksjonen oppe med pumping - det er mye lettere når barnet selv suger. Det er dermed ikke noe nederlag å få lite melk og måtte gi mme - det skjer de fleste. Vi har vært heldig og i det siste så har jeg også fått hjelp av at vi prøver å amme. Hvis du, forståelig nok, ikke orker mer fullpumping, hadde jeg, som de andre her foreslår, forsøkt med del-pumping og sett hvordan det gikk før jeg eventuelt sluttet helt. Lykke til ) Håper du finner en løsning som virker (om det er fullpumping, del-pumping eller bare mme) slik at du ikke blir helt utslitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå