Gå til innhold

Dere som har hund (og barn)

Anbefalte innlegg

Gjest kalinikta
Skrevet

Vi vurderer å anskaffe valp. Men jeg bekymrer meg for valpetiden; hvor travelt er det egentlig? Når sover de feks om natta, og når kan de begynne å være litt alene hjemme? (er i jobb) Hva gjorde dere første tida, hadde valpen med på jobben? Og spiser de opp alt i deres vei, (ser for meg rommet til 5-åringen min, mye der å sette tennene i..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ideelle er å ta begynnelsen i en ferie:)Juleferien kanskje?

Gjest kalinikta
Skrevet

Venter på et kull valper der moren forventes å løpe i oktober, så må bli vinterferien evn (er ikke det uke 8 eller noe?) Hvis ikke kan jeg evn ta ut litt ferie. Men hvor lang "innkjøring" trengs egentlig? Og hvis man feks har valpen med på jobb, ligger den mye og sover? (ellers blir det jo bare mas..)

Skrevet

først og fremst er det viktig at dere velger en hunde rase som er en god familiehund, og visst dere ikke har hatt mye hunder burde den også være lettdressert, og dere burde gå valpekurs og hveragslydighetskurs...

Også svar på dine sprøsmål, hehe...

Det er travlet og ha valp, men det blir litt hva du gjør det til også, du må regne med mange små turer ut får og tisse,+ mange uhell som du må tørke opp, hehe. du må også regne med og lufte den sent før du legger deg,+ en gang i løpet av natta, og rett ut på morgen.

Når den har blitt tryg på dere kan du begynne og venne den til og være alene(si fks etter en uke, dette varierer jo) og da er jo måten du gjør dette på viktig. så kan den være lengre og lengre alene. har du mulighet til og den med på jobb til den blir endre er jo det fint...

valper klør i tenne og liker og spise, men der kommer jo dere inn igjen,. da gjelder det og være konsekvent på at den ikke får lov og spise på ting(ha noen leker dere lærer den at er dens) hold døre til rommet til 5 åringen igjen)

Skrevet

Hei!

Nå har jeg bare hund, men ikke barn. Men jeg kan mye om hund, så svarer da... :)

Valper er litt urenslige i begynnelsen, men dette trenger ikke å vare mer enn en dag eller to. Vi fikk siste valp som 2 mnd og 1 uke gammel, og hun tisset og gjorde fra seg ute fra dag en. Hun sov også hele natten gjennom i eget bur vedsiden av de andre hundene sine bur.

Men jeg har også hatt en valp som pep masse, og som gjorde fra seg inne hver morgen dersom jeg ikke løp ut med han med en gang jeg sto opp...

Jeg tror dette er veldig forskjellige, og uansett hva folk sier; Små hunder er vanskeligere å få husreine enn store, spør hvem som helst som har PEILING på det! ;-)

Ellers er det ikke veldig mye problemer med valp. Valper sover mye, så dersom du har med seng eller bur på jobben og er i samme rom som den (feks kontor uten veeeldig mange andre rundt) vender den seg veeeldig fort til det. tror ike du vil få mye problemer med akkurat det.

Å venne en hund til å stå i bur derimot kan ta litt tid.. (Alene hjemme tenker jeg på, og ja, man burde alltid ha hunden i bur når den er alene. Dette gjør hunden MYE tryggere, den får da ett mindre område å passe på, og blir mindre nervøs. Alle hunder som opplever bur som noe positivt føler seg hjemme i buret sitt, og ligger rolig der hele jobbdagen) Men man kan sagte men sikkert begynne etter en ukes tid. Ta da 2 minutter første gang, 5 minutter andre gang, 15 minutter tredje gang og gå sagte men sikkert opp mot timer. :)

Ang biting på ting, 5 åringen må lære seg å legge bort ting. Rydde, feks i bokser med lokk. Rommet kan også være lukket, og hunden må få sine egne leker. Den kan jo også kose seg med bein..

Litt biting på ting vil det alltid bli, men lær den sagte men sikkert at dette ikke er lov ved å bytte ut tingen med en kjent leke som er hunden sin.

Lykke til.. Hvordan rase er dette? :)

Valpetiden er spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...