☆Mathilde Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Hvordan er det egentlig med reglene for pappapermisjon ? Hvor lang er denne permisjonen med og uten lønn, er det opp til arbeidsgiver ? Litt forvirra når det kommer til denne permisjonen. Jeg jobber ikke selv og kommer til å gå hjemme i hvert fall et år før jeg finner meg ny jobb. Noen som er litt mer orientert på dette her enn meg ?
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Far skal ta ut 6 veker av antall valgte veker, 44 eller 54. (trur ikkje dette gjeld dersom mor er student) Mor skal ta ut 9 veker. Resten kan delast slik det fungerer best for dåkke. Far har rett til 2 veker permisjon i forbindelse med fødsel, men det er opp til arbeidsgjevar om dette er lønna eller ulønna.
☆Mathilde Skrevet 31. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. august 2008 Men har pappaen krav på pappaperm hvis jeg er hjemmeværende ? For jeg har jo da ikke permisjon, jeg har valgt å gå hjemme under graviditet og året etter fødselen. Sambo tjener godt og jeg har derfor hatt mulighet til å gå hjemme ! Heldig er jeg! Men faller retten på permisjonen til pappa'n vekk da ? Vet jo at han har krav på 2 uker ulønnet omsorgspermisjon, som det heter, i forbindelse med fødsel. Og at arbeidsgiver kan velge at de 2 ukene skal være lønnet. Men hva med pappapermisjonen ? Er reglene de samme for min kjære selvom jeg ikke har vært i arbeid i sv.skapet ??? Blir forvirra av dette her jeg!
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 31. august 2008 #5 Skrevet 31. august 2008 Ja trur absolutt at pappan har rett på permisjon (burde i allefall....) men er ikkje heilt sikker. Sjekk på NAV sine sider eller ta en tlf....
☆Mathilde Skrevet 31. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. august 2008 Ja, det skal jeg gjøre. Ja, han burde jo ha samme retten på perm synes jeg.
3 nydelige jenter <3 Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 Pappa har ikke rett til permisjon hvis ikke mor har opparbeidet seg retten til fødselspenger... Helt sykt, men sånn er det
Sølvi77 Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Dersom mor ikke har vært i arbeid og opparbeidet seg permisjonspengene er det desverre slik at dere ikke får foreldrepenger. Det hjelper ikke hvor mye far har tjent, det er mors inntekt som danner grunnlaget :-( Grådig urettferdig og diskriminerende mot far, men sånn er det nå så lenge det er rødt på Stortinget.... Far har krav på to ukers permisjon som skal tas ut i forbindelse med fødsel. Far har krav på fri fra arbeidsgiver, men det er opp til arbeidsgiver om far får lønn i disse to ukene. Foreslår dere hører med NAV om hvordan reglene slår ut i deres tilfelle. Min erfaring med NAV er utelukkende positiv, de er interessert i at dere skal få så mye utbetalt som mulig, da innen for lovens regler selvsagt. Dersom du har jobbet noe tidligere i år, ville jeg hørt med NAV i morgen. Kanskje kan du da jobbe litt til frem mot permisjon og da likevel få utbetalt mer enn en gangs stønaden ca 35 000kr som du ellers ender opp med.
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Huff... skikkelig uretferdig.... samma som at far ikkje har rett på perm når mor er student! Firkanta reglar!
Eline på vei med nummer to Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Fedrekvoten faller fra ja, men far har rett til foreldrepenger i 29/39 uker (om han har vært i jobb i minimim 6 av de siste 10 mnd), men det krever at mor går ut i arbeid/studerer... Og far er nødt til å begynne perioden innen 12 uker etter fødselen (og kan ikke utsette ukene til senere før etter 41/51 uker...
Pompel og Pilt Skrevet 31. august 2008 #11 Skrevet 31. august 2008 Riktig det som "eline med mageboer" sier men vil rette noe. Far har krav på 29/39 uker, men må ikke starte disse innen 12 uker. Det er kun hvis han skal ha fullt utbytte for disse ukene. For hver dag mor går hjemme utover dette, forkorter dette fars periode tilsvarende. F. eks: Hvis mor går hjemme i 12 uker utover de første 12 ukene (altså 24 uker) kan far gå hjemme i 27 uker hvis han velger 80% dekning (39 uker).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå