Gå til innhold

Hjelp! Gullfisk i bolle!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet... Gullfisk skal ikke være i bolle. Det er fy-fy har jeg lest. På akvarie- fora. Men det er gullfisk i bolle jeg har. Og jeg har to spørsmål:

1) Vannet er "tåkete". Det ser bra ut nære, men på avstand ser det litt uklart ut. Fikk fiskene i går, vannet så bra ut da. Men i dag tidlig var det "tåkete" så vi byttet ca en liter. Ble litt, men ikke mye, bedre. Que pasa?

2) Fiskene svømmer opp til overflaten og smatter. Oppe etter oksygen?? Hva gjør de? Er det normalt?

Takknemmelig for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gullfisk kan være i bolle, slik som den kan være i vanlig akvarie. MEN du bør ha sånn luftpumpe, som boblar i vatnet, om du forstår. Veit at det ikkje ser slik ut som ein tenker seg, med den slangen opp over kanten, men det er fy-fy, som du seier, å ikkje ha litt sirkulasjon i vatnet. Det vil bringe oksygen til vatnet.

Ellers så er det oksygen dei supar etter i overflata(vanlegvis). Har du målt pH-verdi og Nitritt-innhaldet(gift; avføring og matrestar) i vatnet? Har du tappa i vatn samtidig med at du hadde fisken oppi, eller har vatnet fått stått litt først?

Det at det er tåkete, går som regel over etter nokre dagar. Du treng ikkje skifte vatn for å få det vekk.

Har du hatt i noko som nøytraliserer klor. Mange drikkevatn blir tilsett litt klor for å rense det. Du får kjøpt alle ting eg har nemd her på dyrebutikk. Der finst også oksygentablettar du kan bruke, men fortsatt bør det vere sirkulasjon i vatnet.

Skrevet

Det som er fy-fy er å skaffe seg dyr uten å på forhånd lære seg hvordan man skal ta seg av dem...

Skrevet

Først håper jeg at du ha latt bollen gå seg til litt før du hadde fisk i. Og har du ikke noe som helst sirkulasjon i er det så godt som umulig å få fisken til å overleve. De får surstoffmangel noe som ofte viser seg i at de gisper etter luft i vannoverflaten.

Tåkete vann er ofte et tegn på nitritt i vannet. Dette er forurensning og fungerer som gift for fiskene. Skaff deg en bollepumpe med filterrens, ha i salt og ta med en vanntest til dyrebutikken så får du rette botemiddelet. Lykke til :)

Skrevet

PS en plante kan også være med på å stabilisere vannkvaliteten.

Skrevet

Hvorfor skaffer du deg gullfisker i bolle, når du vet at det ikke er bra for dem? En ting er å være uvitende, en annen ting er å drite i det..

Skrevet

jeg har også 2 gullfisker i bolle.men den er veldig stor da. kjøpte dem forrige uke jeg også, så er ganske ny på dette området. men vi har 2 planter og pumpe nedi der da. vannet her er også grumste, men det er vel bare slik tenker jeg

Skrevet

Den typen de vil forby er den som ser ut som cognacglass fordi den sirkulerer så dårlig. Vanskelig å få tilførsel av nytt surstoff. De nye bollene lages oftere og oftere med mer "rette" vegger. Vannet kan være grumsete fordi at sand/ grus ikke er tilstrekkelig rengjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...