Gå til innhold

Noen her som har blitt konisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om koniseringen kan føre til at man har vanskeligere for å bli gravid? Selv om legene sier at det ikke har noe å si.... Man får jo arrvev i livmoråpningen...kanskje det blir vanskeligere for svømmerne å komme seg oppover... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er (laser-)konisert og testet pos i 2.pp for 4 dager siden :-).

De pleier å skille på om man er konisert med kniv eller laser. Laserkoniseringen gir mindre ettervirkninger enn kniv. Normalt skal ikke konisering ha noe å si for evnen til å bli gravid, men dersom det er fjernet mye, kan noe av det slimproduserende vevet være borte slik at sædcellene ikke svømmer like lett. Dersom du har menstruasjon, er det nok åpning for at blodet kommer ut og da er det også mer enn god nok plass for svømmerne :-) Dersom du i tillegg merker at du har el-slim skulle det være nok slimproduksjon. Regner med at du også er konisert med laser, og da trenger du nok ikke bekymre deg.

Men vær obs på at konisering kan gi en liten økt risiko for spontanabort og tidlig fødsel. Du bør derfor kontrolleres hos gynekolog for å se hvor mye av livmorhalsen som er igjen og om denne viser tegn til å bli svak dersom du blir gravid

Skrevet

Tusen takk for et langt svar! :-)

Jeg ble konisert på den vanligste måten tror jeg.. Fikk tilbud om laser - ny metode fra usa hvor man smører på noe og bruker laser etterpå.. Men, takket nei. Er det den metoden du brukte?

På meg tror jeg de brukte en slags glødetråd hvor de kuttet vekk celleforandringen. Blødde ihvertfall, så var nok ikke laser.

Jeg har hatt regelmessige sykluser siden jeg slutta på pilla i april. Kjenner også eggløsningen veldig godt, men får lite slim. Får 1 teskje slim én dag 3-4 dager før selve eggløsningen...

Skrevet

Ja, er litt omstendelig jeg, serru ;-) Her kommer et nytt langt innlegg =)

Jeg ble konisert på Haukeland i 2001 eller 2002 og da brukte de laser på meg (fikk ikke noe valg selv). De smurte ikke på noe først som jeg kan huske. Blødde også selv om de brukte laser.

Vet du hvor mye som ble fjernet? Vet at de fjernet så lite som mulig hos meg, en ganske "flat" konus slik at det meste av livmortappen og livmorhalsen er igjen. Hvis du er usikker på hvor mye som er fjernet, kan du kanskje be om å få en time hos gyn. slik at de kan måle hvor mye som er igjen? Sannsynligvis er det uansett ikke fjernet så mye at det skulle gi deg problemer med å bli gravid.

Må også skyte inn at jeg heller ikke har merket særlig med el-slim men tror kanskje jeg bare hadde 1 el etter jeg sluttet med p-piller og har dermed ikke særlig erfaring..

Håper det klaffer for deg snart!

Skrevet

Hehe, godt at noen tar ansvar her ;-)

Kanskje de skar på meg med laser da.. Var ikke akkurat så pratsom da jeg kom inn dit for å bli "operert".. Jeg skalv som et aspeløv! Hadde i tillegg nettopp hatt soppinfeksjon før inngrepet, så det var jo så tørt og jævlig at det gjorde dritvondt å få det "nebbet" inn..samtidig var jeg jo ikke akkurat avslappet i underlivet..

Og bedøvelsen var skummel!! Den lange nåla! Også fikk jeg hjertebank av stoffet de sprøytet inn, det var skikkelig ekkel følelse! Men, det er jo helt vanlig at man får det..så var jo ikke noe farlig..

Huff..håper jeg aldri mer får celleforandring!!

Jeg aner ikke hvor mye de fjernet.. Jeg angret etterpå at jeg ikke spurte om å få se..hehe.. Men, der og da ville jeg bare ut fra sykehuset.. Hater sykehus!! Lurer på åssen det skal gå når jeg skal føde en gang i tiden..

Jaja..slimet MÅ man heldigvis ikke ha for å bli gravid.. Hører jo om mange som ikke har det men likevel blir gravide.. Når jeg snakker om el-slim til venninnene mine som har barn eller er gravide vet de jo ikke hva jeg snakker om engang..

Skrevet

Jeg ble også konisert for to år siden. Jeg vet ikke hvor mye de fjernet, men ble gravid på første forsøk(er 10+0 nå). Kan ikke huske at jeg har hatt noe særlig elslim, selv om jeg ikke har brukt p-pillen på et halvt års tid.

Jeg tok opp koniseringen med legen min da jeg var der på første kontroll i forrige uke, sånn i forhold til tidlig fødsel osv, men hun sa at det var liten grunn til bekymring. Får håpe dette stemmer.

Dette var ikke et særlig informativt innlegg fra min side, men er bare ment som et eksempel.

Lykke til. :-)

Skrevet

Alt godtas med takk ;-)

Har hørt om noen få som har født 2-3 uker før termin..men de vet jo ikke om det er pga koniseringen.. Og 2 uker før termin er jo ingen krise :-)

Lykke til med svangerskapet!! Kos deg masse med lille baby i magen!!

Skrevet

Hei!

Jeg ble konisert i 2003 - med laser - og ble gravid på 3pp i 2007. Fødte en velskapt datter i desember 2007 - to uker på overtid (ble igangsatt). Informerte legen min om koniseringen selvfølgelig, men måtte ikke ta noen forholdsregler. Var frisk og aktiv hele svangerskapet.

El-slim har jeg aldri hatt så mye av, så der kan jeg ikke bidra med noe.

MEN! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid igjen! Denne gangen på 4pp. Og det der med koniseringen skal jeg ikke bekymre meg for nå heller!

Lykke til :-)

Skrevet

Gratulerer! Ser ut til at jeg ikke skal tenke på koniseringen som noe problem nei.. :-) Men, skal sjekke livmorhalsen når jeg en gang blir gravid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...