Gå til innhold

Sjekke åpning


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å spørre her, tror folk tør å si friere hva de faktisk tenker.

 

Hva betyr i praksis å sjekke åpningen? Jordmor tar i underlivet, jaja, men hvordan? Passer vel ikke hele hånda inn? Gjør hun det under en rie? Gjør det vondt? Og hvordan kan hun vite forskjell mellom 8,9 og 10 cm? Når jeg prøver selv å gjette er det ofte 2-3 cm forskjell og jeg satt med målebånd....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har født her eller?

Skrevet

Jordmor presser vel bare to fingre oppi og kjenner hun hvor stor åpning er... Aner ikke hvordan de vet det, men det gjør de tydligvis. Jeg syntes det var kjempevondt hver gang de skulle sjekke åpningen min jeg. Skrek som en stukken gris på føderommet. Tror ikke de sjekker midt under ei rie nei.

Skrevet

Så ikke helt hvilke fingre hun stakk i, men det gjorde i alle fall ikke vondt de gangene hun gjorde det. Har hørt om noen som gjør det under en rie, men det er vel vanligst å ikke gjøre det. De har vel trent på å vurdere hvor stor åpning den fødende har, og kan derfor bruke sin egen hånd som vurdering.

Skrevet

På meg sjekket hun uten en rie og under en rie.. Synes ikke det var så vondt, vondere og presse ut babyen..

Skrevet

men er det da forskjell med en stor og liten hånd på jordmora? må bare spørre? har de ikke noe instrument til å måle inni der som er lik for alle. de er jo krise å begynne å presse om en ikke er 10cm.

Skrevet

I tilegg til at åpningen skal være 10 cm skal også livmormunnen være myk og avflatet. Så selv om du har 10 cm åpning er det ikke alltid at du får begyne å presse(min første fødsel) og andre ganger kan du begyne å presse litt forsiktig når du har 9 cm åpning og er myk og avflatet8min andre fødsel).

Du kan stole på jordmoren at hun/han kan jobben sin.

Skrevet

Jeg hadde en jordmor med lange negler og det var mindre behagelig. Ellers bruker de bare to fingre og det skal ikke gjøre vondt. Det kan fremprovosere sterkere rier noe det gjorde med meg da jeg skulle ha nr to. fikk pressrier da hun sjekket og sa jeg hadde 7 cm åpning. 4 trykk og jeg hadde baby nr to på brystet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...