khost Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Nå er jeg bare så engstelig!.Jeg har vært hos svigers i dag og spist skalldyr(reker og krabbe),og jeg spiste ett helt krabbeskjell uten å vite at jeg ikke kunne det.Visste faktisk ikke at jeg ikke kunne spise det,og nå er jeg bare så nervøs jeg hva jeg har gjort. Fikk vite det når jeg snakket med en venninne senere på kvelden. Klarer bare ikke å slutte å tenke på skader jeg kanskje kan ha påført barnet i verste fall. Skal på UL på mandag,og gledet meg sikkelig,nå bare gruer jeg meg.
Nagilimia Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 På blodprøvearket ditt står det om du har antistoffer mot toxo. Hvis du ikke har antistoffene ber du dem ta en blodprøve av deg til mandag når du skal på ul (mandag holder i massevis). De har medisiner hvis du skulle fått smitte. Da går alt bra med både deg og baby. Ang. listeria vil du merke at du er syk (influensa). Denne bakterien finnes det også medisin for. Hvis krabba har vært kokt for mindre enn 15 dager siden, og blitt forsvarlig oppbevart siden. Er det minimal sjangse for at du er smittet. Håper du skjønner hvor minimal sjangse det er for at du er blitt smittet. Regner jo med at du ikke spiste rå krabbe. Når den sist ble kokt er en viktig faktor, og hvordan den er oppbevart etterpå. Spist er spist! Håper det smakte godt Prøv å ikke bekymre deg. Du vet at du har spist det. Fortell det til jordmor på mandag og hun hjelper deg Du trenger ikke grue deg til selve UL-en heller. Det er ikke slik at bakterien har skaddet fosteret ditt allerede. Jeg er ikke lege så håper det er riktig det har skrevet. Bare gjenforteller det jordmor sa til meg. Jeg trodde nemlig at jeg kunne spise det meste siden jeg hadde antistoffene mot toxo og viste ikke at det var en annen bakterie også. Var jo livredd for å ha fått listeria.. Det har jeg ikke fått
khost Skrevet 30. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2008 Takk for svar,skal snakke med med jordmor på mandag.På papirene mine fra Ullevål står det at jeg har positivt rubella antistoff,og at dette er bra,utenom at jeg vet helt hva det betyr?.er bare så fælt å være så engstelig...
Nagilimia Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Skjønner godt at du ble engstelig! Det betyr at hvis du blir utsatt for rubellasmitte er du imun Prøv så godt du kan å tenke at det går bra, og uansett kan jordmor hjelpe deg til mandag. Lille nurket har det best hvis du klarer å slappe av vet du. Hjelper ikke å være engstelig. Selv om det er lettere sagt enn gjort. Jeg selv har vært endel bekymret og ble tilslutt bekymret fordi jeg var så bekymret om du skjønner hva jeg mener... Nå er alt bare fryd og gammen. Endelig er jeg ikke bekyret for alt mulig
elinom trebarnsmor Skrevet 31. august 2008 #5 Skrevet 31. august 2008 Hei. Tror ikke du behøver å bekymre deg. Det er ikke toxoplasmose og listeria som er problemet med krabbe, det er miljøgifter i noen typer fisk og skalldyr. Men, jeg tror det må en skikkelig dose til før et måltid er skadelig. Det er jo helst at du må være forsiktig med å ikke spise for mye av ting. Uansett er det lite du kan gjøre med det nå :-) Ikke bruk krefter på unødig bekymring. Det går som regel bra. Lykke til videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå