trippelmamsen Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Er det noen som har noen gode råd å komme med? Jenta mi er 6.5 mnd. Har prøvd i 6 uker med alle typer grøt, fruktmos, middag og brød. Men hun kniper igjen munnen. Føler at pupp ikke er nok lenger. Flaske vil hun heller ikke ha.
Nenya^juni2010 Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Prøv å gi henne noe hun kan holde selv. Feks riskjeks. Det løste saken her i gården:) Bare ta tiden til hjelp, så lenge hun følger kurven sin er det ikke noe å stresse med:)
Gjest mphs Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Hvor tykk har du grøten. Til å begyne med er det lettest for de fleste babyer at den er veldig tynn slik at de kan slurpe den i seg.
trippelmamsen Skrevet 30. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2008 Takk for svar, skal prøve både tynnere grøt og riskjeks. Det er vel det å ta tiden til hjelp som er det viktigste, men ikke så lett når babyen virker misfornøyd.
Ranveig R Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Vi sliter framleis (straks 10 mnd). Har begynt å prøve oss på Baby Led Weaning (som du kan lese om her: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/engels.html#basis ) Vi har ikkje veldig store resultat å vise til foreløpig, men no SMAKAR ho i alle fall på maten, sjølv om ho ikkje får i seg så mykje. Ho er heldigvis god og rund, så ho får tydelegvis i seg det ho treng gjennom melka.
Minnie Mom Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Jenta vår er snart 8 mnd og jeg har prøvd det meste av grøt, middagsglass og mos/dessert siden hun var ca 6 mnd, altså omtrent 1,5 mnd. Hun bare spytter.. ( Noen dager har det gått omtrentlig greit og jeg har tenkt at NÅ, NÅ har hun skjønt det.. Men neida.., som regel spytter hun. Noe spiser hun, men det må liksom spyttes, hun spytter sikkert over en halvmeter altså.. ) Hun vokser bra, men jeg vil jo gjerne ha henne over på fast føde så jeg blir litt friere.. flaske er heller ingen suksess. Prøvde en liten brødbit på 0,5 x 0,5 cm for et par uker siden og den satt hun i halsen så jeg måtte legge henne opp ned slå henne litt i rompa, så tror jeg skal vente litt med det.. Vanskelig å legge på kvelden har hun også blitt, fra å amme kl 18 og deretter sovne og sove hele kvelden, er hun nå umulig å legge, roer seg ikke mer puppen og er lys våken, men allikevel kjempetrøtt. Sitter og husker i vippestolen sin her nå og skulle vel egentlig ha sovet.. Uff, dette ble jo bare sutring da.., men skjønner ikke helt hva som skjer med henne. Broren spiste grøt over evne, så dette er litt nytt for meg.. ) Har nok ingen tips til HI, men ville bare si at vi er flere...
Sylteflesk Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Ikke for å ta motet fra deg, men vi strevde i mange måneder. Hun ville ikke ha flaske, og ingen form for mat. Kun pupp som gjaldt. Etter 3 måneder med daglige forsøk aksepterte hun en type fruktmos, da sto jubelen i taket. Etterhvert fikk vi henne også til å spise litt yoghurt. Rett før hun fylte 1 år spiste hun en porsjon grøt for første gang. Da hadde hun fått en daglig smaksprøve siden hun var 6 måneder. Eneste rådet jeg kan gi er å ta med ro, ta tiden til hjelp, ikke press på henne mat.
Ulldott Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 I starten prøvde jeg masse forskjellig. Hun spyttet ut alt. Til slutt fant jeg en fruktmos som hun faktisk ville ha (pære). Fruktmosen blandet jeg sammen med grøt (rørte det ikke sammen men hadde en dæsj grøt og en dæsj mos på samme skje slik at hun kjente smaken av mosen). Gav henne kun dette i noen uker og til slutt fant hun ut at det ikke smaker så værst.
Nobba Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Vi slet også veldig.. Hvert eneste måltid var et mareritt, med hyl og skrik og fortvilt mamma og pappa.. Vi begynte med smaksprøver når han var 4,5 mnd, og da han var 8 mnd spiste han fortsatt ikke noe annet enn fruktmos (av fast føde). Da sa helsesøster at vi måtte nattavvenne, og deretter redusere pupp på dagtid. Vitok nattavvenningen først, og det gikk over all forventning greit. Etter 14 dager begynte jeg å kutte ut pupp på dagtid ( fra 6 - 4 ganger). Det gikk 5 dager før han fant ut at han skulle ta imot fast føde! De første ukene prøvde vi å gi han det han likte, og det var stort sett middagsglass. Deretter begynte vi forsiktig med grøt. Nå er han 11 mnd og spiser veldig fint nesten alt han får servert. Men han har jernmangel, og må få flytende jern to ganger i døgnet i 80 dager... Han var født en mnd for tidlig, så han hadde ikke noe jernlager å tære på..
Jubelbrus* Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Det finnes èn måte å få i lillemann grøt på, og det er å gi den toppet med Nestlè sin Røde bær-fruktmos. Da går det ned! Ikke hvis jeg rører den i grøten, men har den oppå Makan... Og jeg har også erfart at hvis jeg har en teskje med plantemargarin eller olje i middagsglasset, så liker han den bedre. Nå spiser han fire faste måltid, til faste tider på dagen, med pupp etterpå. Og det ser ut som han trives med det, for han trenger ingen mellommåltider lengre. Og nå vil han ikke ha mat om natten heller! Hvis han våkner får han sutten eller litt vann:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå