ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 hmmmmmmmm.....er jo fristende da...en lille tur, i ny og ne.....men...hva hvis jeg sku falle av?? kommer aldri til å tilgi meg selv hvis noe gæernt hadde skjedd med bebiss... er jeg veeldig pinglete? har jo 'skuddsikre' hester jeg kan låne...er som sagt fristende... rir dere??
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 hei! det å ri finnes ikke farlig i seg selv. nå tenker jeg på bevegelsene lissom. Det begrenser seg selv hva du orker etterhvert som du vokser! det med fall er jo selvsagt risikabelt, meeeen, den ligger så godt beskytta, så du skal ha MAX uflaks om den lille skulle bli skada om du klaska i bakken. Jeg rir travere, trener hurtig på banen o.l da hesten min er skuddsikker som du beskrev det jeg setter meg ikke på ukjente hester som er nervøse og tullete, men rir min egen med god samvittighet. Jeg tror det er større sjans for å havne i en bilulykke på vei til stallen, enn at du skulle ramle av en rolig hest på en sånn måte at den lille tok skade av det. Når jeg gikk med forrige mann, så kolliderte jeg med bil og SLO magen hardt, begynte å blø. ungen like hel. jeg ramla ned 13 trappetrinn, begynte å fossblø, bebien like hel. så sier litt om hvor beskyttet de er jeg forhørte meg før jeg red, med tre leger og jordmor, de sier bare ri!! MEN lytt til kroppen din. blir du sliten, eller verker magen/ryggen etter litt trav/galopp, så ro ned tempoet. lytt til kroppen din...
Blipp blopp Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Hei. Har hester, men rir ikke nå. Det hadde vært ille og falt av nå. Min datter styrer med all riding og jeg går kun og deler ut epler og gulrøtter til hestene. Er blitt ganske populær blant hestene Du er ikke pinglete, bare fornuftig i mine øyne.
Maya_1 Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Altså, selv om du har vært heldig å få en baby som ikke tok skade av den voldsomme opplevelsen (flott er det), syns jeg ikke du skal gå rundt å si at dette er helt ufarlig, for det er det slettes ikke. Du har vært heldig. Man anbefaler gravide å ikke ri på grunn av risikoen for å falle av, bevegelsen i seg selv skal kun være ødeleggende for evt. bekkenløsning men man kjenner om det begynner å bli ubehagelig. Ønsker noen å gjøre dette til tross for risikoen er det helt opp til dem, det behøver ikke være noe farlig, men det er altså ikke anbefalt.
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 30. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2008 hehe ufarlig, er d jo ikke...alt kan jo skje !! rei litt sist, men føltes litt feil ut, på en måte... følte meg rett og slett litt ego!! at jeg skulle ri fordi jeg hadde LYST å ikke prioritere snuppas safety først... men red et par turer,da, på tidenes kjedligste hest ha ha ) iallfall tryggeste.... tok et kjørekurs sist d var jo interessant...kanskje d er en 'del 2', nå, da hadde jo vært kult... klarer jo ikke å holde meg borte da.... ikke heelt iallfall.. men tror jeg venter med ridinga, jeg....der er jo andre ting å finne på, å )
Gjest Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Jeg rir på hesten min,uten dårlig samvittighet Men hun må være tidenes stødige hest, hatt henne i 7 år og hun har aldri kastet meg av, heller ikke falt av!
Mamma -09, -10 og -12. Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 Javisst rir jeg! Det er jo super trening for både rygg, mage og bekken. Så jeg trener hest omtrent som før, rir inn, kjører og trener unghester, utfører hovpleie (tungt ja, men kroppen er vant til det), lemper høy osv. Kan jo ikke sitte på ræva i 9 måneder fordi mini´n har okkupert kroppen min. Har andre å tenke på enn meg selv (og mini´n). Hestene kan jo ikke være uten oppfølging bare fordi jeg er gravid! Og for all del: de må jo ha mat... Og 20 tonn høy kryper ikke inn på låven av seg selv. Selvfølgelig må jeg moderere enkelte løsninger, og jeg gjør jo ikke noe som er vondt/ubehagelig. Er jeg trøtt, så sover jeg litt. Er jeg sliten, så slapper jeg av litt. Så enkelt. Så ri med god samvittighet, så lenge du setter sikkerheten i høysetet. (trygg hest osv) Livet er en risiko som ingen kommer levende fra uansett.
babyfrøken *mamma* Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Kommer en tur innom fra 3. trim (",) Jeg har ridd siden jeg var liten, og hatt hesten min i over 5 år, så jeg kjenner henne godt. Alikevel tok jeg ikke sjansen på å ri henne selv etter ca uke 10. Hvorfor i all verden skulle jeg ta den sjansen?? Er gravid en så kort periode, så det skal jeg jammen meg klare å holde meg unna, selv om det er vanskelig... Som min jordmor sa "det er ikke farlig å ri så lenge du holder deg oppå......" -selv om vi kjenner hestene våre aldri så godt er det fortsatt dyr, en vet aldri når det plutselig skjer noe som skremmer hesten, selv om den aldri har vært skvetten før.. -men det er nå min holding da (",) Lykke til videre!
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 31. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 31. august 2008 ja -jeg er egentlig helt enig med deg !! dyr er dyr...man vet faktisk aldri...
småsmurf Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Har ridd lite i sommer, hestene har gått å kost seg på beite, men jeg kommer til å begynne igjen så snart jeg setter dem inn og en stund fremover, så lenge det føles greit. Men har vært på noen turer, rir en rolig 4 åring, som jeg føler meg trygg på. Klarte faktisk den prestasjonen å ramle av tidligere i sommer, (har ikke ramlet av på ca 7-8 år før det), men jeg ramlet sakte av,på knærne, så det var jo greit nok. Av alle ganger jeg har ramlet av, så har jeg enda ikke klart å ramle på magen, så føler ikke den store risikoen. Er mer skeptisk til å trene åringshingsten min, fordi om det ikke er noe ridning der.. Litt mer ustabilt der... Er nok, som sagt farligere å kjøre bil, og livet stopper ikke opp, selv om vi har ventet på denne spira i 3 år. Føler at det må være god trening med ridning, med tanke på bekken ol. Men kommer ikke til å slenge meg opp på en fremmed hest, eller sette meg i situasjoner som er utrygge for hesten.
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 31. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 31. august 2008 hva slags hester har dere?? jeg har en gaammel sprang/sportshest (hollandsk varmblods) som jeg deler med ei... forøvrig en jeg har ridd og stelt i åresvis, og som jeg 'arva' da eieren uventet gikk bort for 4 år siden. planen -og drømmen- er ny hest nå over neste sommer.... sku egentlig kikke nå, men ble noke uventet gravid igjen har sett meg ut flere; for d meste holsteinere (digger dem hehen !!) meeeen, de er nok solgt til neste år da, hahaha har ellers drevet med hest hele livet, i hovedsak sprang og dressur var blant de første som tok hestefag på skolen, og ble hestefaglært kjempegøy er også utdannet innen helse, d jeg jobber med til vanlig
mayzprit86 jente 08 og gutt 11 Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 det er ikke farlig å ri så lenge du har en hest som er trygg å du ikke føler ubehag.... jeg har selv bekkenløsning og det eneste som gjør det bedre er faktisk å ri en rolig skritte tur på heste min! trave å sånn er nok ikke like bra men skritte bevegelsen gjør at musklene rundt bekkenet og bekkenbunn musklaturen slapper av..... legen min sa og at så lenge jeg ikke følte ubehag eller at magen var i veien var det bare å ri:-)
mayzprit86 jente 08 og gutt 11 Skrevet 1. september 2008 #13 Skrevet 1. september 2008 jeg har en tungdøl valakk som er 6 år å skuddsiker:-) hadde han fra han fra han var 5mnd til han var to år men måtte selge pga dårlig råd.... men i april i år kjøpte jeg han tilbake etter 4 år, og han kjente meg igjen når han kom ut av transporten:-) kjente seg igjen hjemme å kommer springende når jeg roper, herlig gutt dettan:-)
Mamma -09, -10 og -12. Skrevet 1. september 2008 #14 Skrevet 1. september 2008 Er litt utskiftinger i hesteflokken min for tiden. Men planen er at jeg skal ha 5 shirehester, 1 fjording og 1 shettis på stallen i vinter (driver med avl og utstilling av shire). Og når man jobber som hovpleier og sykepleier (100% stilling) i tillegg, skal jeg love deg at jeg har nok å gjøre. :-) Nå skal det være sagt at shiren er like snill som den er stor. Og godt er det, for det er rimelig høyt å falle ned....
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 1. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 1. september 2008 åå....shire må være facinerende hester å jobbe med... kjemper ja store hester er som regel de roligste og snilleste -iallfall min erfaring! hadde selv en ganske svær russisk hest en gang. snilleste på jord, men en snert klumsete tenkte liksom ikke over hvor stor han var, virka d som utrolig nydelig, innvendig som utvendig. ja d blir fort nok å henge fingrene i, med en krevende jobb, flere barn, og en haug med firbente godklumper å ta vare på kjempekjekt; men mye jobb med dyra, også ! )
babyfrøken *mamma* Skrevet 2. september 2008 #16 Skrevet 2. september 2008 Jeg har en holsteiner spranghest - hoppe på 9 år. Usedvanlig vakker skapning, med kjempepotensiale både innenfor sprang, felt og dressur. Holdt mest på med sprang til nå, men hvis jeg blir "feig" av å ha blitt mamma, kan jeg alltids gå over til mer dressur istedenfor (",)
NurseBetty Skrevet 2. september 2008 #17 Skrevet 2. september 2008 Jeg har ikke egen hest dessverre, men rir fast på rideskole. Jeg sluttet å ri da jeg var ca. 3 mnd på vei, men savner det voldsomt. Skal opp på hesten igjen så fort baby er ute i februar :-) Dersom jeg hadde hatt en egen, fast hest som jeg kjente godt og stolte på ville jeg nok fortsatt å ri en stund til inntil det eventuelt ble ubehagelig med tyngden. Tror ridingen i seg selv er veldig sundt med tanke på styrke, smidighet og fleksibilitet i bekkenområdet. Men jeg ville vært veldig forsiktig, ikke deltatt i sprang eller tatt noen sjanser i det hele tatt. Problemet mitt var at på en rideskole er kvaliteten på hestene så som så, rullering av hester og mange tildels uerfarne ryttere på banen øker risikoen for uventede hendelser. . For en erfaren rytter med en velkjent og "trygg" hest, mener jeg at kontrollert riding i sikre omgivelser ikke er mer farlig enn en sykkeltur i marka... :-;
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 2. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 2. september 2008 åå -hun er sikkrt nydelig !! hehe ja jeg tror nok at jeg har blit mer pinglete med åra, generelt å bli mamma også gjorde meg mer 'soft' så jeg liker godt å pusle på bakken ) super trening, åsså er der jo alltid noe mer å lære... samma med sprang, da... er nok ikke utlært der heller ;P mem merker at jeg trives bedre å bedre nærmere bakken hehe men, jeg ville nok kjøpt en hest som går litt sprang, å... er jo veldig å starte litt bare på gøy å sånn ) sitter på kveldstid å kikker på de danske salgssidene...mye fint, gitt )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå