Gå til innhold

Feite foreldre gjør ungene sine feite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man blir hva man spiser hele fam,dårlig kunnskap om riktig kosthold og lar sine dårlige matvaner falle på ungene

Foreldre har ansvar for hva man gir barna sine,og det er også foreldres ansvar og lære ungene om riktig kosthold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eni, har foreldre som er sånn, hovedsaklig mamma. var enebarn til jeg var 12, var heldigvis ikke sånn da... men nå har jeg søsken på 9 og 12 å jeg er rystet !! di eter godt fra morgen til kveld, å på matpakka er det nugatti å fy-- har nesten lyst å ringe helsesøster, men vet ikke helt.. di er veeldig store for alderen begge to.

Skrevet

Min mor er overvektig, og det har hun vært hele livet mitt. Jeg har også vært overvvektig i en periode, men det skyldest trøstespising som jeg skjulte fra moren min. Jeg var på mitt tyngste da jeg bodde alene på studenthybel og ordna mat selv. Jeg er i dag normalvektig. Min såkalte feite mor har altså ikke gjort meg feit, så jeg håper du slutter å generalisere. Det er selvsagt viktig at foreldre lærer barna sine om sunt kosthold og lager sunn mat til dem, men undersøkelser viser at selv om vi i dag får flere unge som er overvektige, så øker også de som er undervektige. Mange av ungene som ser på seg som feite er ikke det når man ser på hvor mye de veier i forhold til høyden. Det er samfunnets ideal som er helt feil og slankepresset er stort. Man kan også ha et sunt kosthold og likevel være overvektig, akkurat som man kan ha et møkka kosthold og være normalvektig.

Skrevet

Ja og hvem er normalvektig med møkka kosthold om jeg tør spørre

Skrevet

Det er MANGE det! Jeg kjenner en som ikke spiser noe annet enn drittmat, men hun er tynn. Hun spiser bare ikke så ofte...

Skrevet

jeg spiser bare drittmat ! er tynn, men merker det på huden og kondisen, humøret, og generellt på allmenntilstanden. er trett og slapp etter inntaket av kaloribomba, men er vanskelig å slutte.

Skrevet

Supermodeller kan jo ikke akkurat sies å ha et sundt kosthold. De spiser jo nesten ingenting, og det er ikke særlig sundt. Så er det jo ikke sundt heller hvis maten kommer opp igjen...

Skrevet

Hei, mye av det du sier er sikkert riktig. Men nyere forskning viser at genetisk disponering av overvekt er svært viktig- mye viktigere enn hva man før har trodd. Dvs at hvis man sammeligner 2 familier med nær identiske mat- og livsstilsvaner, KAN man finne at medlemmer i den ene familien er overvektige, mens den andre familien er normalvektige. Overvektige og normalvektige mennesker har også en tendens til å velge partnere med samme genetiske disposisjon som seg selv, så evt svakheter/styrkes forsterkes fra generasjon til generasjon.

Nå er jeg en tilhenger av at man da må innse at man har muligens har en viss disposisjon for overvekt og handle deretter. Dvs mindre utskeielser med kake og brus, og økt fokus med fysisk aktivitet enn en familie som ikke sliter med overvekt. Ikke dermed sagt at en famile som er "fete" aldri skal spise kake, og de "tynne" aldri skal gå tur i skogen, regner med at de fleste skjønte hva jeg mente her.

Jeg mener i alle fall at det er galt å regne med at en fam. med fete barn har "dårlige matvaner" sammenlignet med andre familier, da det er bevist at det ikke er slik. Men denne familien har kanskje ikke tatt fakta godt nok inn over seg, og "tilpasset" seg en mindre kalorrrik livvstil.

Jeg tør påstå, med fare for å bli hengt her på BIM, at mine barn ALDRI kan bli fete, uansett kosthold (nesten). Det er ikke et eneste overvektig menneske på verken min eller samobs sin side- den genetiske disposisjonen MOT overvekt vil alene være nok til at de ikke blir overvektige. Så derfor kan jeg legge meg på en normal linje mhp kaloriintak og fysisk aktivitet.

For meg logisk, for andre provoserende.

Skrevet

noen har lettere for å legge på seg enn andre, trenger ikke spise sundt bare fordi en er tynn..

Skrevet

Næsj, det gjør de vel ikke, dem eter jo all maten sjæl jo!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...