Gjest Tina-Mari Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Hei jenter! Jeg lurer rett og slett på om dere er så opptatt av vekt som mange av innleggene tilsier? Det er jo ikke noen som legger inn et innlegg med: "Yes!! Opp 47 kilo!!" Ikke det at jeg tror mange går opp så mye, men samboeren til min manns bestevenn har lagt på seg så mye...førstegangsfødende... Noen innlegg får jeg hakeslepp av... Folk veier jo ikke noe!? Eller...det er nok jeg som burde veid mindre i utgangspunktet...?? Jeg har slitt med vekt før, da jeg brakk halebeinet, men gikk ned de 15 kiloene. Så før jeg ble gravid veide jeg 65 kilo, og jeg er kun 165 høy. Selv mener jeg at jeg var akkurat passe! Ikke noe fett hang og slang, ikke mage eller hengerompe.. Bare jeg som er blind og egentlig var feit eller??!! Jeg var kjempe fornøyd med meg selv før jeg ble gravid, og er det fremdeles. Jeg har fått mage TIDLIG, men har heller ikke vært den som har trent magemusklene mine. Det er rett og slett umuilg for meg å ta sit-ups, pga et skeift halebein. Føler ikke at jeg har trengt å trene sit-ups heller. Det er kun jeg og min mann som skal leve med min mage! Og nå ha jeg kul allerede! Den har vært der i 2 uker allerede, og jeg fryder meg!! De fleste tror jeg er mye lengre på vei, eller at jeg venter cuatro:) hehe.. Men vekt...jeg har bestemt meg for å drite i vekt hjemme. Jeg orker ikke bli hyserisk!! Jeg spiser nystekt baguett med smør til frokost. Pålegg er ut om dagen. Så er det vel en frukt før lunsjen som består av noe med egg (som oftest) Så er det kanskje en is, en frukt, litt spekemat (!!!!!), og som oftest en baguet til... Deretter er det middag rundt 20.00, og da er det alt fra suppe, salat, spagetti eller en spansk omelett. Igjen er det noe som flagrer inn min munn før natta faller på. Greit nå bor jeg i Spania (er norsk) og vi har andre matrutiner her nede enn i Norge. Men jeg spiser hvertfall 4-5 ganger om dagen, men lite. Jeg greier ikke sjømat/fisk, kjøtt, svin eller kylling. Jeg drikker ikke melk, kaffe, te, brus eller alkohol. Jeg spiser ikke pålegg, ikke godis, og ikke sjokkolade. Men jeg tar multivitaminer for gravide og drikker masse masse vann. Jeg går turer med valpen min hver dag, samt gåturer med mamma (opptrening etter slag), og trener som oftest i baseng hver dag. Mine laster er is og potetgull. Jeg har grense på 2 is om dagen! (flike meg:) Blir litt potetgull nesten hver dag, men aldrig så mye som en halv pose. Jeg skal kontrollere mitt søtinntak, noe som hittill ikke er et problem, da sjokkolade osv byr meg i mot. Men jeg skal også kose meg! Herre gud (!) jeg er gravid! Livet er til for å nytes nå! Er jeg gal, eller mer mot normal?? Bør man ikke spise det man geier, og være fornøyd med det? Skal man absolutt være sylfide, så er vel ikke det rette tidspuktet å starte slanking og vekthysteri på vel? Greit, jeg skal ikke opp 47 kilo heller...
birrisj05.02.09 Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Jeg er helt enig med det, jeg driter i vekta Men spiser jo selvfølgelig (av god gammel vane) ikke søtsaker og potetgull og brus hver bidige dag. Prøver å holde meg til helgene, men gjør absolutt INGENTING om jeg får lyst på søtsaker på en tirsdag f.eks. Og pålegg, unnskyld meg, skal man prøve å spise minst mulig pålegg? Pålegg kan være sunt, f.eks ost, leverpostei og alt sånt.. av vanlig mat spiser jeg AKKURAT hva jeg vil.. ja, jeg har faktisk spist både hvalkjøtt, salami, røykalaks og alt sånt, men prøver jo å begrense det da. Og jeg spiser så mye jeg faktisk bare orker, og gjerne mer til.. Og jeg trives og har det godt uansett liksom..
chri Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Jeg er så enig. Normalt sett er jeg veldig opptatt av hva jeg spiser og trening. Og selvfølgelig, man skal ikke stappe i seg alt mulig rart bare fordi man er gravid, men det er det vel ingen som gjør til vanlig heller? Før jeg ble gravid veide jeg 58 kg, 170 høy. Det gjør jeg ikke nå lenger for å si det sånn:-) Jeg er stolt av magen min og de ekstra kiloene, de forsvinner allikevel etter fødsel!
magica fra tryll Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Hei! Jeg har rett og slett ikke vekt, jeg. Så det blir jo en spennende affære å veie seg på 1.jordmorkontroll i uke 21. Men føler meg sunn og frisk og akkurat passe. Nå skal det sies at da jeg var yngre var det mye mer viktig for meg. Gikk opp kun 11 kilo med tvillinger og så ut som en straffange etter fødselen. Ikke noe å stå etter spør du meg. Nå er jeg mest opptatt av at kroppen med meg inni skal føles mest mulig vel. Og ja,-nytelse er kjempeviktig:) Men det er vel noe med det fokuset som er på kropp og det å være tynn og trene for å være tynn i det samfunnet vi lever i. Nei damer ,-la oss være stolte av kvinnekroppene våre med former og mager og det hele. Mannen min synes faktisk også at jeg er mye finere i litt rundere utgave;)
FruMamma med nr 2 Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Det er greit nok å drite i vekta, men mye av grunnen til at man veier seg er for å følge med om man evt samler opp vann i kroppen.
magica fra tryll Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Ja,er klar over det:) Venter nr 5, så er kanskje ekstra avsappa siden jag aldri har hatt vann i kroppen i tidligere svangerskap. Har heller aldri vært overvektig. Blir jo veid hos jordmor etterhvert fremover da. Var liksom ikke helt det som var poenget mitt da...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Nå har jeg ikke problemet med at jeg spiser for mye, nå som jeg kaster opp hver dag, hehe. Men følger med på vekta og har foreløpig ikke lagt på meg noe (men heller ikke gått så veldig ned - 3kg fra førgravidvekt). Skal jo sies at jeg bar på endel for mange kg fra før, så jeg bekymrer meg ikke akkurat. Det som bekymrer meg mer nå er at den lille maten jeg har lyst på, er skikkelig møkkamat (i motsetning til forrige gang hvor jeg hadde "dille" på salat og ikke spiste snop siste halvåret eller så). Så jeg vil si du er normal - graviditet er ikke tiden for å slanke seg, det får man gjøre før man blir gravid eller etterpå ) Uten at jeg syns det er en god unnskyldning for å spise mye mer enn hva man pleier, da - alt med måte )
Gjest Tina-Mari Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 Så bra at det er andre enn meg som er stolte av seg selv og kroppen sin! Jeg har vært til snn scanning av kroppen en gang, og fikk beskjed om at jeg har tung beinbyggning. Men det er jo kun hva nåla viser som veldig mange er opptatte av. Det med pålegg...det er ikke noe som frister, derfor er det baguett med smør. Får ikke tak i norsk ost eller leverpostei...så enkelt er det! Jeg spiser speke mat. Jeg har katt/hund og plukker opp etter dem. Men jeg er nøye med håndvasken da. La oss leve mens vi kan! Man kan ikke vite hva morgen dagen byr.. Og det med vekt på kontroll...ja seff (!) skal man holde øye med vann i kroppen..men det var ikke poenget med dette innlegget. Jeg føler at det er endel her inne som er så redd for å gå opp i vekt. Det er jo en naturlig sak å gå opp under graviditeten! Men det er jo noen som bruker bebisen i magen som en unnskyldning til å spise med begge hender, og litt til... Alt med måte!
Katsi Skrevet 31. august 2008 #9 Skrevet 31. august 2008 Jeg er en av dem som er opptatt av vekt. Har kjempelyst å tenke som deg, det var det jeg gjorde de 2 andre svangerskapene og følte meg flott både under og etter svangerskapet. Selv om det tok meg 6 mnd å komme ned til normalen. Denne gangen er det helt annerledes og jeg aner ikke hvorfor. Har aldri hatt problemer med vekta, var tynn før jeg ble gravid. Men nå har jeg ikke veid meg iden jeg ble gravid, tør ikke... Føler jeg har gått opp så mye at jeg ikke vil vite. Går til spesialist til svangerskapskontroller og hun har aldri bedt meg gå på vekta, er 22+3 nå. Synes det er flott med gravide som ikke er hysteriske og er helt enig med deg at man ikke skal være sylfider og at man skal nyte svangerskapet. Skulle bare ønske at jeg klarte å drite i det som jeg gjorde de 2 andre gangene, var mye koseligere svangerskap da....
Gjest Tina-Mari Skrevet 31. august 2008 #10 Skrevet 31. august 2008 Ja jeg kan skjønne at det ikke er lett for deg. Kanskje det er noe med hormonene dine denne gangen som ikke lar deg slappe skikelig av...? Jeg blir sikkert stort som et fjell! Men da vil jeg uansett være et søtt fjell;) Litt humor må man ha med i svangerskapet:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå