frøet76 Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Kjenner jeg blir provosert når jeg leser at mange ikke får epidural når de ber om det/trenger det i fødsel. Jeg selv krever å få det, og nekter å bli avspist med at anestesilegen "er ikke her nå..." Hadde det vært mannfolk som fødte, så hadde de ikke godtatt det. Er jeg ganske så sikker på. De hadde nok ikke holdt ut ulidelige smerter bare fordi det fins kun en lege på sykehuset og han er opptatt!!!! Da får sykehusene ansette flere leger til å sette den der sprøyten!! Jeg snakker ikke om når fødselen har gått for langt altså, og det ikke er vits. Gjett om jeg skal skrive det i ønskebrevet jeg skal ha med til sykehuset. Noen nevnte lapp i pannen- EPIDURAL- det skal jeg jammen vurdere.....
LilleBjella Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Jeg må nok si meg uenig med deg her:) Helsevesenet mangler en god del penger og ressurser for å klare å behandle syke og gamle på en god og respektfull måte. Så at det ikke ansettes en anestesilege som skal stå parat for å sette epidural på fødende, det mener jeg bare er fornuftig. Da er det mye annet man bør bruke pengene på først. Om anestesilegen er på akutten eller i en operasjonssal for å hjelpe mennesker med livstruende skader, da må vi jo bare vente. Men har full forståelse for atr det er frustrerende når du ligger der og har jævlig vondt og ha bestemt deg for å prøve epidural....må vente.....i det som føles som en evighet!
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Det kan hende at anestesilegen er opptatt fordi han holder på å redde livet til noen, enten på fødestue eller operasjonsbordet... Inngrepet innebærer litt mer enn kun en enkelt sprøyte og skal settes av en anestesilege. (Du får et langt plastrør inn i ryggen etter at den sprøyten har virket. Den er kun til åbedøve området før røret settes inn) Får du den for tidlig kan fødselen stoppe opp, og får du den for sent har du ingen virkning av den. Men om du vil risikere å bli lam f.eks, er det jo bare til å påpeke at du ikke er kresen og er villig til å la en assistentlege sette den. ;-)
AO3 Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Vet du hva, det har jeg faktisk full forståelse for. Jeg kjenner en anestesilege, og som han sier: Når jordmødrene ringer til ham og ber ham skynde seg fordi den fødende vil ha epidural NÅ, kan han faktisk være opptatt med en kritisk syk eller skadet pasient som han bare ikke kan forlate - personen kan være i ferd med å dø. For JA, mange sykehus har bare en anestesilege på vakt, og JA, den anestesilegen har også andre ting å gjøre enn å sette epidural! Dette har ikke noe med om det er kvinner eller menn som føder. Misforstå meg ikke, jeg mener ikke å fornærme noen med skrive dette - jeg har ikke født selv, men jeg har full forståelse for at det kan gjøre så vondt under fødsel at man tror man skal dø. De harde fakta er derimot at i de aller fleste tilfeller er man IKKE i ferd med å dø - men det kan det være noen andre som gjør, og det kan være grunnen til at anestesilegen ikke bare kan komme løpende uten videre. Hvis mor eller barn faktisk ER i ferd med å dø, kommer han/hun selvsagt. Det blir noe helt annet.
AO3 Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Mirihi: Assistentleger setter epidural, de.... Men assistentleger som jobber kun med anestesi, og har spesiell opplæring i dette. Man trenger ikke være overlege for å sette epidural, men det er ikke noe en hvilken som helst lege gjør.
Sauen Shaun Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Skjønner jo hva du mener. Da jeg lå i fødsel ga jeg f.... i at anestesilegen var opptatt fordi det var jeg som var midtpungtet akkurat da. MEN dersom man tenker fornuftig kan man ikke ha en lege ansatt for at fødende trenger anestesi. På ett sykehus med kanskje 5 gjennomsnitslig fødsler om dagen hadde dette vært dårlig utnyttelse av ressursene eller hva ? En anestesilege jobber jo ved operasjon og sitter ikke å venter itilfelle en fødende trenger epidural. Men håper selvfølgelig han/nun kommer løpende når jeg trenger det denne gangen.
ambumamma Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Å føde er i de fleste tilfeller ikke noe akt og farlige greier, dersom du derimot trenger narkose eller spinal bedøvelse til ett akutt keisersnitt hadde du kanskje satt pris på at anestesilegen prioriterte det først enn en hylende "normal" fødende som ikke holdt ut smertene lenger? Det er snakk om prioriteringer, og når jordmor får beskjed om at a.legen er opptatt, så er han opptatt. Ikke med å drikke kaffe, men å redde liv eller andre ting. Så derfor må du vente på epiduralen din. Det er som å høre ei gammal kjerring kjefte når sykebilen kommer litt sent for nå har hun hatt vondt i hofta såååå lenge.... Ja det kan hende det, men noen har kanskje vært på en trafikk ulykke imens. Det må hele tiden i helsevesenet prioriteres hva som er viktigst, og da faller nok vi normalt fødende laaangt ned på den listen enkelte ganger
Gjest Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 Det er snakk om prioriteringer, selvfølgelig prioriterer anestesilegen folk som virkelig TRENGER det først! Skjønner godt at det kan hende man må vente på epidural og jeg skjønner også at sykehuset ikke ansetter flere leger bare fordi noen hyyyler om at de har rett på epidural. Man klarer å holde ut, og det er ikke akkurat farlig å føde uten epiduralbedøvelse. Og ja, jeg har født før og nei jeg hadde ingen enkel fødsel...
barbara Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 nettopp. Anestesilegene er i praksis alltid opptatt med å redde liv, det er det som er jobben deres og det de er spesialister på. De har ansvar for de aller sykeste pasientene på intensivavdelingen, og de har ansvar for å holde pasienter som opereres i live. Kirurgen har "bare" ansvar for feks å skifte ut den hofta, det er anestesilegens oppgave å passe på at alle livsviktige organer klarer seg gjennom den ekstreme stressituasjonen et slikt inngrep egentlig er. Smertestillende behandling er bare en del av jobben deres, og, dessverre for oss, er smertestillende behandling av pasienter som ikke er truet på livet, les kvinner i normal om enn smertefull fødsel, langt fra det første de kan prioritere... Med det sagt, så er det også litt i overkant enkelt av hovedinnlegger å si at det bare er å ansette flere leger, så det alltid er en på vakt som har tid og anledning til å sette epidural. Det er stadig legemangel i Norge, og nok av alvorlig syke pasienter som ikke får god nok hjelp - selv om det stort sett er pasienter som trenger andre slags spesialister enn anestesileger, feks psykiatere. Men det er en annen diskusjon:-)
SannaMor Skrevet 30. august 2008 #10 Skrevet 30. august 2008 Oj, nå synes jeg starter av tråden fikk litt pes her. Jeg skal faktisk innrømme at jeg ikke visste, før jeg leste det her nå, at anestesi-legen som setter epidural også er den ene vakthavende anestesi-legen som skal bistå i alle kirurgiske inngrep når han er på vakt. (Håper det er mer enn en, med mindre de bare gjør en operasjon ad gangen på hvert sykehus . Synes faktisk som tråd-starter her at det er et stress moment for meg å ikke vite om jeg kan få epidural eller ei. Har fått råd fra venninder som har født at man skal skrike etter epidural med en gang man ankommer sykehuset, for å bli satt på listen til anestesi-legen, så kan man heller velge å takke nei når han kommer. Synes ikke dette er et godt alternativ for meg, vil gjerne føde uten smertestilende, men som førstegangsfødende så vet jeg jo egentlig ikke helt hva jeg går til. Og det virker heller ikke hyggelig å eventuelt kaste bort en opptatt anestesi-leges tid hvis man ikke er sikker på om man behøver epidural. Sukk, nei jeg synes dette er litt stressende og bekymringsfullt foran fødselen min jeg, krysser fingrene for at jeg takler smerten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå