stinky-monkey Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Hva slags plager har dere, og hvor lett er det å få sykemelding? Jeg husker fra sist svangerskap at jeg gikk i jobb altfor lenge, og slet meg helt ut, for jeg fikk ikke sjukemelding. Jeg har slitt med ryggen min med alle svangerskapene, og det har bare blitt værre og værre for vært sv.skap. Nå er jeg snart 6 mnd på veg, og sliter veldig. Har ikke samme lege som jeg hadde sist, og lurer på om jeg kan bestille meg en legetime, og prøve å få sykemeldt meg, pga ryggen? Eller må man ha bekkenløsning eller ekstreme kynnere, eller ekstrem kvalme for å bli sykemeldt?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Jeg vet ikke da jeg kun har "prøvd" ekstrem kvalme - i 2 svangerskap. Den har ikke vart hele svangerskapet, men forrige gang var jeg gradert sykemeldt etter at kvalmen avtok. Først 60% skm, deretter 40% før permisjonen begynte. Jeg fikk kranglete bekken + mye VONDE kynnere da kvalmen roet seg. Har og hadde en forholdsvis krevende jobb fysisk (går og står hele dagen og endel løfting). Aner meg at dette skjer denne gangen også ettersom jeg kjenner det i bekkenet nå også, og begynte med vonde kynnere allerede i uke 13. Om det er lett å få sykemelding vet jeg ikke - jeg føler i alle fall at jeg blir stolt på av min lege, samtidig som jeg ikke løper til ham for hver minste ting. Nå som han også har mitt forrige svangerskap å sammenlikne med stiller han mindre spørsmål denne gangen, så sånn sett føles det nok lettere. Hva slags type jobb har du? Jeg ville uansett prøvd - rygg er ikke bare, bare å ødelegge...
LadyBlackJack Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Det var arb giveren min som spurte meg om det ikke var på tide med en sykemelding snart,han så hvor mye jobben slet meg ut. Så da gikk jeg til legen og forklarte at jeg hadde fått mer og mer vondt i ryggen i det siste,og at jeg hadde hatt en samtale med arb giver hvor vi ble enige om sykemld. Legen sa bare javel og skrev ut en. Dette var 6uker før jeg skulle ut i perm,og fkk da sykemld for 3 uker,til jeg skulle på kontroll igjen. Neste legetime var det en ny lege (vikarlege), og hun skrev ut videre sykemld fre til jeg skulle ut i perm uten å engang spørre om jeg ville ha el ikke,så jeg har ikke hatt noe problem m å få sykemld..
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Jeg har heller ikke problemer med å få sykmelding, men ønsker ikke selv heller. Er for tiden 40% sykmeldt, men kjenner at det burde vært 100%. Bare prøver å drøye den litt til. Dette fordi jeg har anlegg for svangerskapsdepresjon. Ellers har jeg vel "ekstreme" kynnere, dvs så vonde at jeg har vært på sykehuset for å sjekke om det er rier. Legen der sa at det ikke var nødvendig med sykmelding "bare" fordi man har mye kynnere, selv om de er vonde. Men jeg vet om flere som har vært helt eller delvis sykmedt pga dette allikevel. Men jeg kjenner legen min (og han kjenner meg), så han ville nok skrevet ut sykmelding om jeg ba om det. Han sier han ser an pasienten, og mener selv han greier å avgjøre hvem som vil "jukse" seg til en sykmelding og hvem som trenger det. Sier han stoler på meg og vet jeg er pliktoppfyllende mht jobben. Men - leger er jo forskjellige!!
babyfrøken *mamma* Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Tror det er STORE individulle forskjeller i legepraksisen der ja.. Min lege har alltid "kastet" sm etter meg, uansett hva jeg har vært hos henne for.. (sliter med migrene til vanlig) Har flere ganger måttet poengtere at det ikke er DERFOR jeg går til legen, jeg vil faktisk BLI KVITT de plagene jeg er der for...hehe..og faktisk ikke ønsker meg sm i det hele tatt. Nå som jeg er gravid har jeg derimot vært 40% sm store deler av tiden, først pga kvalme og ekstrem trøthet (sover jeg ikke nok kommer migrenen snikende), nå er det pga ryggplager (har kontorjobb, klarer ikke sitte foran pcen mer enn noen timer om dagen, selv med "gåpauser" innimellom). Så det er mange grunner til å få sm, på min står det "svangerskapsfunksjonshemming" -hehe, er visst det hun valgte å kalle ryggen min..
annemor80 Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 Jeg fikk sykemelding den siste måneden for diverse ikke alt for alvorlige ting, som søvnløshet, stivhet i bekkenet, slitenhet, etc. Sa jeg ville ha 100%, legen rynket litt på nesen (kan være innbilning), men skrev ut uten å kommentere noenting. Gidder ikke slite meg ut siste måneden, bedre å ta det rolig og bruke kreftene på å gjøre klar til babyen! Sikkert forskjell på leger, men det SKAL ikke være høy terskel for å skrive ut sykemelding til gravide kvinner! Er så utrolig forskjellig fra person til person hvilke plager man har! Ryggen skal man iallefall ta alvorlig
Litt tjukk på midten Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Har tidligere aldri fått sykemelding av legen min da jeg har gått til han med kraftig betennelse i ryggen og en gang med kink i nakken. Var jo ikke snakk om langvarig sykemelding, men begge gangene hadde jeg ferie og da sa legen bare: "hold deg hjemme resten av ferien du så blir du bra igjen til du begynner på jobb" Nisse.... Men nå har jeg en vikar som sykemelder meg nesten for mye. Har "ekstrem svangerskapskvalme" og kaster opp hver dag (er 26 uker på vei). Men nå er det ingen problem å få sykemelding. Stor forskjell på legene med andre ord
stinky-monkey Skrevet 30. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2008 Takk for svar alle sammen :-) (vi fikk besøk, så rakk ikke lese svarene mine før nå). Jeg jobber på et sykehjem, det er mye flytting og løft av tunge pasienter. De andre jeg jobber med er flinke å ta hensyn til gravide, og lar meg ikke ødelegge meg selv på å stelle de tyngste av pasientene. Men jeg merker uansett at det blir for mye for meg. Jeg må få med at jeg er en person som nesten aldri går til legen for noe som helst. Jeg har aldri før vært sykemeldt, og bruker sjelden egenmelding. Jeg er ikke ofte syk til vanlig, så har heller nesten ikke hatt bruk for det. Men ryggen min holder på å ta knekken på meg, kjenner at jeg har fått nok nå. Sist gang jeg var gravid så klarte jeg ikke å spørre om sykemelding (synes det er vanskelig) men jeg klagde veldig på slutten over ryggen og bekkenet og vonde kynnere. håpet at legen skulle ta hintet mitt, og spørre om jeg ville ha sykemelding, men det gjorde han ikke. Så jeg slet og slet helt til jeg en dag nesten knakk sammen på jobb. etter det fikk jeg beskjed fra sjefen min at jeg måtte ikke komme tilbake på jobb før etter mammapermisjonen :-) Så da fikk jeg sykemelding til slutt :-) Men nå må jeg altså bare manne meg opp til en skikkelig prat med legen, og si det som det er, at jeg ikke klarer å jobbe mer, og må få en sykemelding! (men vet ikke om jeg klarer det, eller tør, synes det er så vanskelig..) :-(
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 Jeg har pissgruet meg til hver eneste gang jeg må forlenge sykemeldingene mine selv om jeg har forståelsesfull lege og legitime grunner for å trenge det, men det går som regel greit. Kan jo være så enkelt som at legen har som prinsipp å ikke tilby hvis ikke pasienten selv spør ) Lykke til - verken du eller noen andre tjener på at du "brekker på midten".
stinky-monkey Skrevet 30. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2008 Takk for det :-) Ja, jeg skal ringe og bestille time på mandag, dette MÅ jeg bare klare..he, he ;-)
Otilia *FØDEKLAR* ♡ Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 Sykemeld deg med en eneste gang!! Det er ingen som gir deg medalje for å slite deg ut! Hilsen ei som ble sykemeldt igår pga knekt i ryggen og bekkenløsning. Er også hjelpepleier. Det er et jævlig yrke og være gravid i!
PinkeyWinkey-FØDEKLAR<3 Skrevet 30. august 2008 #12 Skrevet 30. august 2008 Jeg fikk nettopp jobb som omsorgsarbeider da jeg ble gravid, men ble sykmeldt i hele 9 mnd... først kvalme og svimmelhet, så blødninger, premature rier og rygg og bekkenvondt. Min lege nærmest tvang på meg sykemelding, han var utenlandsk og hver gang jeg kom, sa han: Oj, do ser ike bra ot, do for sukmeling, do må slape av! Å ja, hei til deg også liksom, tenkte jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå