en-to, lappe sko..... Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Vet at jeg finner mange oppskrifter på nett, men ikke om de er gode.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Min, som jeg tror har en opprinnelse fra ene siden på en melkekartong er som følger: 150g sukker 150g mel 1ts bakepulver 150g smør 2 egg Epler Sukker Kanel Bland mel, bakepulver og sukker. Smuldre i smøret (jeg bruker egentlig å kna smør og sukker sammen først - da blir det litt mykere og så bruker jeg håndmikser til å blande i det andre tørre etterpå) og rør i eggene. Hell deigen i en smurt form (og ikke bli deppa om det ser ut til at den blir flat, hehe). Skjær eplene i biter og legg på (spesifiserte ikke antall epler - ha på hva man selv liker - jeg pleier å klare meg med 2). Strø sukker og kanel over - jeg elsker smaken så jeg bruker myyye. Stekes i ovn ved 180 grader i 40-45 min. Kjempegodt med vaniljeis til, og er man skikkelig matvrak kan man varme litt fløte og smake til med sukker og kanel og ha dette over )
melkekua™ Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Den som heter kontinental eplekake inne på www.detsoteliv.no er knallgod! Skikkelig saftig!
solita 06 Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Denne er kjempegod og saftig! Får alltid skryt for den. Eplekake fra Lommedalen (til 5-6) 125g mykt meieri smør 125g sukker (kan godt reduseres til 100g) 125g hvetemel 1ts bakepulver 2 egg 2 ss kaldt vann 2-3 epler (jeg bruker alltid 3) sukker, kanel og hakkede mandler sett ovnen på 180 grader og smør en liten rund form. Rens epler og skjær i båter. Rør smør og sukker lyst og lett. Bland inn mel, b.pulver og egg. Kaldt vann røres i helt til slutt. Hell røren i liten form, ca 20 cm. Stikk eplebåtene ned i røra og dryss godt med sukker, kanel og mandelhakk over. Stek på nederste rille i ca 40 min. Jeg har bare stor form (26 cm), så jeg pleier å lage dobbel person. Gang med 3 eller 4 til langpanne, super til barnehagen.Den er jo såååå god!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå