Gå til innhold

Andre som sliter med å komme på do?? :o((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt så lenge nå, får ikke vært på do.. kan jeg ta miniklyster som fåes kjøpt på apotek?? har prøvd alt jeg kan spise osv.. ingenting hjelper og det er krise.. orker ikke spise snart, bare drikke vann.

Noen tips?? skal prøve duphalac senere i dag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg vet så altfor godt hvordan du har det....:(

Det lengste jeg har gått uten dobesøk er 14 dager.Da trodde jeg at jeg skulle bli forgiftet..

Duphalac må du ta i flere dager før det virker..

Hvor lenge har du gått slik?

Jeg er født med treg mage,så under graviditet blir det helt håpløst.MEN har funnet en ting som hjelper på meg,og det er ferske maiskolber!!:)

De steker eller griller jeg og tar smør og salt på.Kjempegodt!!!!!!

Spiser du 1 slik maiskolbe hver dag,kommer du garantert på do.Det meste jeg har spist,var 3 stykker på en dag,da var jetg på do 3,4 ganger hver dag de neste dagene.De får fart på magen og maiskornene kommer hele ut igjen,he he.Det vil si at de drar med seg alt i tarmene og ut og vekk.Man føler seg bedre og får mer matlyst og blir sulten når man får kommet på do.

Prøv det;)

Skrevet

Linfrø er visst også noe som tar med seg ting ut. Forvell dem i vann, eller spis ei spiseskje med tørre frø og drikk masse vann til.

Maltekstrakt er visst også effektivt, og ei venninne av meg som er farmasøyt foreslo yoghurt med kli i og masse vann til.

Treg mage er ikke noe godt. Håper du finner noe som kan hjelpe =/

Skrevet

Legen min anbefalte meg å prøve visiblin eller movicol om jeg fortsetter å slite som nå. Er veldig skeptisk til å ta noe, så foreløpig klarer jeg meg med svisker, tarmmassasje og "gymøvelser på do" ( høye kneløft, knebøy osv innimellom at jeg setter meg ned og trykker)

Skrevet

Jeg sliter veldig med dette til daglig også men nå er det jo helt ille.. har vært sånn siden jeg ble gravid. Er 20 uker nå.

Jeg har tatt litt mikrolax tror jeg det heter men kan ikke gjøre det for mye. Og i tillegg må jeg dessverre ligge hele dagen pga kort livmorhals som sagt og da får jeg jo heller ikke beveget meg noe jeg vet hadde fungert. Kjøpte duphalac i dag så jeg får prøve og se om det hjelper..

Tok en dose i litt saft i sted for jeg klarer ikke får ned ellers, jeg er veldig kvalm ennå og har spydd siden uke 6 så men kjenner ikke noe spes at jeg må på do men har fått mye luft som vil ut hehe godt jeg her alene akkurat nå .o)

takk for råd jenter... kleem men skal jaggu prøve mais i morgen.

Skrevet

Viktig å få i seg masse frukt og grønt - fiber og vatn i naturleg form. Vatn, evt. linfrø (gjerne i kornblanding eller bløyta opp i vatn over natta), tørka frukt som rosiner, svisker, eller frisk frukt som plommer hjelper dei fleste. Klart at fysisk aktivitet er viktig (gå f.eks. 1/2 t om dagen) - vanskeleg når ein må halda senga, men dersom du får lov kan du gjera litt øvingar med armar og bein i senga i roleg tempo. Også litt massasje/strykningar på magen kan vera til hjelp. Håpar det ordnar seg.

Skrevet

kan anbefale frokostblandinger med mye fiber, lite sukker til frokost + skummet melk. Det setter fart hos meg fra morgenen av...

Skrevet

Jeg fikk anbefalt en "superdose" med duphalac de to første dagene (30ml x4) og så fortsette med kun 15-30ml x2 per dag så lenge som nødvendig. Har virket godt for meg. Det skal sies jeg beveger meg mye hver dag. Ellers vet jeg det blir bruk mye på pasienter som blir lenge sengeliggende, hvor mange har god effekt. Mikrolax hjelp kun om det bare er litt hardt i endetarmen..men det er jo verdt et forsøk. Lykke til!

Skrevet

Takk jenter. jeg har nå begynt på duphalac men jeg tar kun 30 ml om dagen, kanskje jeg skal ta et par ganger om dagen hm.. du har tatt 4 ganger ser jeg superglad... jeg får prøve 2 først..

Skrevet

Ja, men bare de to 1. dagene! Legen sa dette ikke kunne gi andre bivirkninger enn at jeg kanskje kunne få litt løs mage dagen derpå.Om jeg da fortsatte med kun 2x per dag. Jeg tar kun 10-15ml morgen og kveld nå. Og lurer på om jeg skal prøve å kutt uet. Jeg har blitt flinkere til å huske å drikke masse vann i løpet av dagen, og det tror jeg er noe av det viktigste man kan gjøre. I tillegg til mosjon og fiberrik met da.. Lykke til igjen!

Skrevet

Ja jeg må også bli enda flinkere å drikke vann, men jeg blir så kvalm av for mye.. har slitt i 20 uker nå med kvalme så jeg må blande duphalacen i litt saft hvis ikke spyr jeg bare.

Problemet også er jo at jeg må ligge hele dagen, og får jo ikke beveget meg, noe som også gjør saken værre.. men får bare holde ut..

Takk :.))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...