Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå 22+2 og har ikke veid meg siden jeg ble gravid. Veide da 51 og er 162 høy. Har ikke turt å veie meg siden, føler jeg har lagt på meg kjempemye. Er 3 gangs og de 2 andre svangerskapene la jeg på meg ca 15 og 13 kg. Føler ikke jeg spiser mye, og prøver å spise sunt. Drikker mest vann, sjeldent melk, juice eller brus. Spiser 3 rugsprø knekkebrød til frokost og lunsj, middag, og to knekkebrød til kvelds. Føler jeg har lagt på meg så mye at jeg har lyst å begrense/endre inntaket, men har jo ikke lyst å sulte babyen heller. Forslag?

Er sykemeldt og må holde meg i ro så kan ikke trene eller gå lange turer. Blir litt frustrert, hva kan jeg gjøre da for å ikke øke vekta så mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj, lite du spiste a! ..tror kanskje du bør spise litt mer, uansett om det betyr at du legger på deg bittelitt mer og. Man legger jo ikke på seg kilovis av å spise litt frukt og en yoghurt i tillegg om dagen liksom:)..får evt heller bare jobbe litt ekstra etter fødselen da vettu, viktig at ungen får "ting" den trenger for å vokse...og at du er happy! unn deg litt sjokolade i ny og ne og a, høres så kjipt ut å spise det hveeer dag, får vondt av deg jeg :P..heh

Skrevet

Eh, du spiser jo alt for lite. Greit å være opptatt av vekta, men det der er så lite at du risikerer å få et barn med store mangler pga underernæring.

Skrevet

Ser at innlegget kanskje kan misforstås, jeg spiser middag altså, ikke rugsprø til middag. Synes ikke jeg spiser for lite på noen måte. Det jeg lurte på er om jeg kan spise bare grønnsaker til frokost eller noe i den duren. Rugsprø er jo knekkebrød og jeg har jo vanlig pålegg på. Blir så oppblåst av brødmat og jeg blir skikkelig mett av disse knekkebrødene.

Skrevet

Vil ikke kritisere for jeg skjønner hva du mener. Klarer ikke å bli helt komfortabel med at vekta skal opp og har angst for å veie meg. Vet jo at vekta må opp, men vil begrense det i den grad jeg kan (uten at det blir usunt eller skadelig).

Som noen er inne på spiser du veldig lite, og ikke så variert. Dette kan sette kroppen din sparebluss og få deg til å legge på deg mer. Ihvertfall hvis du øker inntaket. Har ikke så mange gode råd, men var jeg deg ville jeg prøvd å variere litt mer mellom måltidene. Magre middager med ren kylling, svin eller fisk og masse grønnsaker legger man ikke på seg av. Dropp heller potet og ris hvis du vil unngå karbohydrater. Bytt ut knekkebrød til lunsj med en salat eller yoghurt og frukt.

I forhold til trening kan kanskje en ball være noe for deg (med mindre du er helt sengeliggende) eller en liten tur ut. (Trenger jo ikke gå i timesvis) Godt å få litt frisk luft!

Skrevet

Hehe;)

Så det nye innlegget nå!

Klart du kan spise grønnsaker til frokost. Eller f.eks en grønnsaksomelett!

Jeg syns fruktsalat er en god start på dagen også. Gjerne med litt nøtter for å få opp proteininnholdet. Eller yoghurt med frukt oppi:)

Skrevet

Ja utrolig kjipt med denne vekta! :) Har ikke stresset så mye med dette de andre 2 gangene, og det har jo gått bort hver gang også. Sikkert litt fordi jeg skal ta det sånn med ro også, at det blir så lite aktivitet. Skal høre med legen min når jeg skal dit om litt over en uke, om jeg kan være i litt bevegelse. Hadde premature rier sist gang og truende fødsel i uke 23, så jeg tør ikke bevege meg mer før legen sier det er greit...

Men tid har jeg jo nok av nå, så å lage en salat til lunsj går nok bra:) Potet har vi så å si aldri, men ris spiser jeg jo. Har lurt litt på om jeg skal kutte ut karbohydrater, er jo mye av det i knekkebrød også, men har vært redd det er litt for drastisk nå som jeg er gravid... Kan jo prøve en uke...

Skrevet

Ok, trodde du spiste rugsprø til middag jeg ;)

Om du spiser middag og grønnsaker så er det vel ok? Spiser ikke all verdens selv, blir ofte rugsprø eller ryvita til lunsj/frokost/kvelds jeg også. Normal standard middagsmat, og litt frukt iblant.

Ellers drikker jeg stort sett kun vann, er ikke glad i verken melk eller brus. Godteri er meget sjelden, kanskje en gang i mnd når jeg viiiirkelig får lyst på noe. SYns det er bra å tenke på hva man spiser jeg, og ikke bare stappe i seg "fordi man er gravid". Mange som syns de fortjener å stappe i seg hva som helst, bare fordi de er gravide liksom...men babyen har ikke godt av det, og kiloene SKAL av etterpå også ;)

Skrevet

Oh, nesten bare vann? Husk at melk inneholder viktige stoffer, og jus (meierienes f.eks) trenger ikke inneholde sukker osv usunne greier. Kjøp jus som er bare 100% jus..

Og bare knekkebrød er heller ikke bra. Håper du varierer pålegget, med både ost, leverpostei osv..

Men du kan jo begynne å spise "god dag"-serien. Frokostblanding. Den som heter Energi er kjempebra og kjempesunn! Og man blir normal i magen av det, ikke noe treg :)

Skrevet

Bare frukt til frokost eller lunsj er egentlig ikke noe å bli mett av. Eller, man blir jo mett, men ikke særlig lenge. Den "Energi" fra goddag-blandingene blir man mett av, leeenge.. den inneholder rosiner og nøtter, så den får en litt søt smak også.. det er godt :D

Skrevet

Hei.

Jeg er i uke 25 og har bare lagt på med caq 3 kilo. Er bekymret for at det kansje er litt lite. Jeg spiser masse mat, som grov brød og drikker melk og juce, samt spiser middager + + +. Er slank fra før av og har aldrig vært bekymret for vekten. Er det andre som bare har lagt på seg så lite????

Skrevet

Det er helt normalt å legge på seg mye, og det er helt normalt å legge på seg lite. Hvordan kan ellers folk plutseli fø uten å ane at de har vært gravide?

At man ikke legger på seg trenger jo ikke være at man ikke spiser. Selv om de fleste som er mye kvalme har nedsatt matlyst. Kroppene våre reagerer så forskjellig..

Skrevet

Jeg koker meg gjerne et måltid med havregrøt, og blander gjerne i litt frukt av forskjellig slag i denne. dette blir jeg mett av, slik at jeg "slipper" å spise hele tiden.

ellers så spiser jeg endel cottage cheese, som man egentlig kan blande med alt: rosiner, syltetøy, frukt, kanel, eller bare ha på en riskjeks eller et knekkebrød.

Skrevet

Nå fikk jeg nye tips:) God dag serien skal jeg prøve, da får jeg i meg melk også. Og havregrøt spiste jeg mye i mine 2 andre svangerskap, men har helt glemt det nå. Brød er helt ut for meg, spiser det bare av og til, kanskje søndag morgen. Vil ikke ha så mye gjær, og selv om det er litt gjær i knekkebrød er det mye mindre enn i vanlig brød.

Cottage cheese hadde jeg dilla på før jeg ble gravid, men hadde helt glemt den nå :)

Skrevet

Jeg er 17+4 og gått opp omtrent 1 kg enn så lenge, men regner med att det blir mer etter hvert.

Har normal vekt og er normalt høy så jeg stresser ikke med vekta enda. Dette er min første og jeg må si att jeg er litt bevisst på å ikke "spise for to" for jeg er fullstendig klar over att kiloene skal av etterpå...selv om jeg koser meg og spiser det jeg får lyst på, men i normale porsjoner. Og det fungerer for meg.

Ellers jobber jeg fortsatt 100 % og går mye på jobben og i tillegg driver gutten min og jeg å flytter og pakker så er jo foreløpig veldig aktiv.'

Og det hjelper jo på forbrenninga...

Jeg spiser veldig mye grovt brød, frukt, grønnsaker og godteri frister nesten ikke lenger. Passer også på å spise ofte og tar flere pauser på jobben for å spise litt frukt å sånn. :-)

Skrevet

Hei!

Jeg er i uke 16 og har også fått beskjed om å ta det helt med ro pga div komplikasjoner. Føler også jeg har lagt på meg MASSE (antagelig +3-4 kg, noe som er en del så tidlig).

Synes ikke du bør spise noe mindre enn du spiser, for meg virker det ikke for mye akkurat og ellers sunt og greit. Du er jo i utgangspunktet tynn, så de ekstra kg har du sikkert ikke vondt av.

Jeg la på meg 14 kg forrige gang, og kg raste ned med en gang så jeg bekymrer meg ikke altfor mye. La forresten mest på meg i begynnelsen, så dette er jo også forskjellig. Men forrige gang gikk jeg mye turer og trente da, det blir nok noen ekstra kg denne gangen pga at jeg må være så i ro. Hvis man legger på seg 12,5 kg, har man ikke gått opp i vekt ellers.

Skrevet

Jeg spiser 2 knekkebrød til frokost, frukt på dagen, middag, frukt og grønnsaker til kvelds.. kanskje et knekkebrød. Jeg er jo sengeliggende som du vet så jeg passer meg for å ikke spise usunt, jeg får jo ikke beveget meg noe, og tenker helt klart på at disse kiloene skal av igjen også, så jeg er veldig forsiktig.. Men kan mye om riktig kosthold osv da jeg jobber på sats, og har hatt mye veiledning på dette før. Så jeg lider ingen nød .o)

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...