LaPaysanne Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Forbannede syklus-dritt. Dette er tredje gangen på fire måneder at jeg begynner å spotte ei hel uke før IKM. Og spotting = ikke gravid i mitt tilfelle. Jeg har fått mensen hver fjerde tirsdag siden 7. klasse. Nå virker det som syklusen blir kortere og kortere, og det betyr vel at eggløsningen kommer stadig tidligere i syklusen. I praksis rett etter forrige mens. Har vært nede i en syklus på 21 dager, og ellers virker det som den har krympet fra 28-29 dager til 26.Og så blør jeg mindre enn før. Er det noen med lignende erfaring? Bør jeg få det sjekket ut? Kan det ha med stress å gjøre? Kan jeg nærme meg overgangsaderen? Hjelp... Hilsen en litt paranoid (og litt skuffet)
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Hmmm... Tja... Vi har ikke helt samme problemet da, men sykluskrøll her også. Jeg har plutselig fått mye lengre syklus, tror jeg. Hadde siste periode på 6 uker og jeg blir klin, hakke, gal hvis det liksom skal være normalen for meg. Håper det bare var den ene pp... Bløningene mine er også blitt mye kortere, sånn ca. en dag...:-/ Gynekologen min mener det skyldes p-pilleslutt og at det vil ordne seg etterhvert. Jeg håper det beste, men frykter det meste...
Pollyanna67 Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Kortere syklus er dessverre et tegn på at overgangsalderen nærmer seg i følge gynekologen min. Jeg opplevde det samme for et par år siden. Min syklus hadde i mange år vært stabil på 26 dager, men plutselig begynte jeg å få sykluser på 23 dager innimellom. Nå er ca. annenhver på 23 og 26. Har også opplevd en syklus på 21 dager, men heldigvis bare en gang. Hvis syklusen blir for kort, er det vanskelig å bli gravid. Eggløsning bør ikke skje før dag 11 ellers vil ikke egget ha tid til å modne seg. Og da sier det seg selv at med syklus på 21 dager, blir det vanskelig å bli gravid. (Enten rekker ikke egget å modne eller luteralfasen blir for kort). Mest sannsynlig har man ikke eggløsning i en så kort syklus. En syklus på 26 dager bør imidlertid ikke være noe problem. Men det er viktig å ikke miste motet selv om kroppen nå har varslet at overgangsalderen nærmer seg. Det kan fortsatt gå mange år til du er der. Hvis du virkelig vil vite hvordan det ligger an, bør du ta hormonprøver hos legen. Men de gir heller ikke svar på alt. Og i årene før overgangsalderen, kan hormonene dessuten svinge veldig. Uansett, det er i hvert fall ingen grunn til å gi opp håpet om å bli gravid på grunn av kortere sykluser!
LaPaysanne Skrevet 30. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2008 Sukk... Det var noe sånt jeg var redd for. Men jeg er jo "bare" 37? Trodde jeg hadde 6-7 år på meg før elendigheten slo inn... Vel. Enn så lenge kan jeg godt leve med sykluser på 26 dager, men denne spottinga er utrolig kjip. Tror jeg får tusle meg ned til gynekologen. Er det Provera man evt. får for å "ordne" opp i syklusen? Og kan man fortsatt være prøver mens man tar det? Uff. Nå høres jeg desperat ut. Og så jeg som hadde lovet meg selv å ikke bli desperat. Men man mister jo all tålmodighet når man først har bestemt seg for å prøve igjen... Takk for oppmerksomheten!
Pollyanna67 Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Det kan godt tenkes at du har maange år igjen før den virkelige elendigheten slår til...:-) For noen tar det opptil 10-12 år før de første tegnene på at overgangsalderen nærmer seg dukker opp til den faktisk inntreffer (og da er du jo nesten 50!). Så som sagt er det ingen grunn til å miste motet.=) Har (heldigvis) ingen erfaring med spotting selv, men har lest at Provera kan hjelpe for dette dersom spottingen skyldes lav progesteronproduksjon. Provera kan ikke tas dersom man er gravid eller tror man kan være det, så dermed er det vel lurest å ikke prøve mens man går på dette medikamentet vil jeg tro. Men gynekologen din kan nok mer om dette enn meg.:-) Håper det ordner seg!
Klar Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 Heisann, Vil bare si at de første par månedene vi begynte å prøve igjen, så kom mensen nesten en uke for tidlig. Jeg tolket det slik at kroppen oppfattet at vi igjen hadde begynte å utfordre syklusens vante gang. Og at mensen derfir kom tidligere. Ting normaliserte seg, etter totalt 3-4 pp var jeg gravid. Vi brukte nesten halve tiden på å gravid denne gang, mot da vi ble gravid med jenta vår for 3 år siden. Nå er jeg 35 år. Tror ikke du bør tenke for mye på overgangsalderen, jeg tror at psyke og kroppen oppfatter planene man har om å bli gravid. Muligens påvirker det syklusen. Lykke til!
LaPaysanne Skrevet 1. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2008 Takk til dere flotte damer for gode svar og oppmuntrende ord! Jeg har vel innsett at det ikke er noen vits å gire meg verken opp eller ned uten å vite om det er noen grunn til det... Tror jeg uansett skal ta meg en tur til gynekolog, blødningsforstyrrelser skal vel helst sjekkes med en celleprøve når jeg tenker meg om. Takk igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå