Gå til innhold

Hadde du turd å låne så mye???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi så på et hus idag til 3.4 mill. med kjellerleil i som man får 8000 for i mnd. Vi har et barn på vei. Har 200 000 i egenkapital, og tjener 17 og 19 tusen hver i mnd. Hva syns du? Skyhøye boligpriser her i byen!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja..

Kan jo ikke alltid regne med at den leiligheten blir leid ut heller.

Men det var ikke mye egenkapital dere har for å kjøpe noe så dyrt.

Jeg hadde ikke gjort det.

Skrevet

Nei, det synes jeg høres alt for mye ut.. Lånet vil jo utgjøre over 21 000 i mnd med dagens rente..( på 30 år) Hva om den stiger?? Er jo så mye som kan skje.. Og så kommer jo forsikringer, kommunale avgifter m.m. i tillegg...

Skrevet

Med dagens renteoppgang og nedgangstider i boligmarkedet ville jeg ha holdt meg unna jeg og samboer tjener mer enn dere i mnd og har en samlet gjeld på 1,3 mill og betaler over 10 000 i mnd og mer vil ikke jeg strekke meg.

Man kan heller ikke regne med leieboer til en hver tid desverre

Ville ha tenkt meg godt om

Låne seg til pipa er for sånne som vil leve på flatbrød og vann i 20 år og jobbe seg forderva,men valget er deres

Skrevet

Jeg og typen tjener utbetalt hver mnd 29 000+ 23 000= 52 000kr

Vi har egenkapital på 400 000+ en stor tomt til verdi av 800 000 og bil+ båt til verdi av totalt 300 000

Vi kommer ikke til å ta opp mer i lån enn 2,5 mill. Pga man kan gå på en smell der en mister jobben over en periode eller renten kan gå drastisk opp. Veldig mye uforutsett kan skje. Og vi tenker på lånekostnadene. Vil helst kunne betale ned lånet så fort som overhodet mulig eller ha nok penger til å pusse opp når vi vil det. Kunne dra på sydenreiser. Kunne spare til våres eldre dager..

Hvor mye plass trenger en egentlig? Vi bor nå på en 70kvm stor leilighet med 2 soverom, og bare venter til husprisene går ned før vi går ut i boligmarkedet på nytt. Hvis jeg var deg, ville jeg heller sett etter et hus i prisklassen 2-2,5 mill med stor tomt. Da kan dere bygge på huset selv til en mye billigere penge enn å kjøpe et så stort hus med så høy risikofaktor.

Dessuten er det sååå mye bedre å bo uten leietaker som spiller dundremusikk kl3 på natten til vors, har fester hjemme+++

Skrevet

Jeg tjener alene det dere tjener tilsammen. Vi har 3,8 i egenkapital, og takst på 8 mill. Har utleie leilighet, men i HOT by.. Og i bra marked.

Hjelper ikke oss å ha takst til 8 når vi må ut med minimum 10 mill for å få noe tilsvarende..

Syns du selv dere tjente godt, eller hadde mye i egenkapital??

Det hadde jeg aldri turt. Er jo ikke mer enn en middels god bruktbil, om man ser realverdien :s

Skrevet

Glad ikke du er lærer til mine barn for du kan vel ikke ha mye mellom øra vel?

Skrevet

hvorfor tror du jeg tuller`?

Fordi jeg tjener mer enn deg eller fordi vi har valgt "riktig" adresse i disse bolignedgangstider?

Sa ingenting om hva du jobbet med eller at det ikke var bra nok.

Men i min ordlyd står det samtidig at selv om jeg tjener mere, ¨så tør vi ikke låne mere.. FÅR lån, men vi skal leve normalt ved siden av..

Hilsen 22:37 29.08.2008

Skrevet

Skal dere bo i Stavanger med så lave lønninger? Det er Norges dyreste sted pt.. til info.

Vurdere å flytte til et annet sted, så kanskje...

Skrevet

Akkurat det som er pointet mitt..

Å bo på det stedet JEG vil, og ikke renta som bestemmer :P

Litt gjeld må man ha!!!

Kan ikke tenke meg jeg hadde likt meg i Båtsfjord :) Altfor urban!

Skrevet

Registrerer at HI snakker med seg selv her?

Skremmende hvem som er lærere for barn.. Dette er et kanoneksempel på det!!

Skrevet

Til anonym 22.46

Tipper det er du som er HI her..

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=14601701&sid=xz9scbRjO0A060370&WT.svl=Link

Sjekk ut den boligen da vel.. Den har stor tomt

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=14548113&sid=xz9scbRjO0A217799&WT.svl=Link

Og denne er i sandnes (ikke langt unna stavanger!!! men betraktelig billigere!!!)

Du tjener ikke nok til å være en soss!! Har du en bolig fra før til en verdi på rundt 2 mill, forstår jeg godt at du kan ta deg råd til et hus i prisklassen 3,5 mill. Men hvis det ikke er tilfelle.. Pass på så du ikke blir gjeldsslave!

Har du forresten vært i banken og pratet med de om hva de syntes var en fornuftig prisklasse å legge dere i??

Hilsen jeg som skrev at du burde legge deg i prisklassen 2-2,5 mill.

Skrevet

Jeg syns dere har altfor av inntekt. Vi har 3.2 og utbetalt ca 63 tusen i mnd. Vi klarer oss greit men med et såpass høyt lån merker vi fort når renten stiger. Jeg ville ikke hatt et høyere lån enn vi har idag..

Skrevet

Med så lave lønninger hadde vi aldri i livet tatt opp et slikt lån. Om det finnes banker som gir ut så høye lån til familier med så lav lønn synes jeg det er rett ut uansvarlig.

Skrevet

Dere tjener mindre enn meg og mannen min,og vi har sagt max 2 mill om vi skal kjøpe noe nå.Orker ikke bo og jobbe oss i hjel,og det å låne så mye er ren galskap syns jeg.

Skrevet

og der ble den us(m)akelige hi borte? Når alle var enige om at hun burde flytte til et mindre hipt sted? Noen foreslå Båtsfjord. Prøv det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...