~sjiraff~ Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Lunta er kort om dagen og det er ikke mye som skal til før jeg blir sint (fy skam og ris på lanken til meg). Akkurat nå ligger hun i senga og "gråter" og roper "au" og "mamma". Da jeg går ned sier hun at hun har vondt i magen, så begynner hun å skravle om alt mulig rart som er et tydelig tegn på å dra ut tiden... Da jeg går begynner hun med "au" og liksom gråting igjen... Nå har jeg vært innom henne 5 ganger og det er ikke noe som tyder på at hun virkelig har vondt noe sted...! Så nå gidder jeg ikke gå ned mer, og sitter her og blir irritert. Da hun skulle legge seg istad spratt hun opp fra stolen i stua for å gå inn på badet, halvveis tilbadet legger hun seg ned på golvet og later som hun sover med bamsen som hodepute... Jeg ber henne gå på badet sikkert 5-6 ganger før jeg bare blir sur og løfter henne opp og bærer henne inn. Vet at jeg på ingen måte har den mest trassige 3-4 åringen i dette landet, men lunta mi er bare så kort, og etter utallige kvelder med snakking og snakking ang. det meste som hun tuller med så er det jo tydelig at det har liten effekt...! BLÆ! Når går det over?
susemor-3 små Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Det går vel aldri over.... puh!! Godt å høre at vi er flere med kort lunte. Jeg er helt pumpet etter en dag med planleggingsdag i snuppas barnehage. Jeg føler vi har hatt fullt program i hele dag, og at jeg har vært en "snill" og "kul" mamma i dag. Lang da på lekeplassen og lunsj på Mac Donalds. Men takken? Sure miner og hyl ved kveldsstellet, en jente som nekter å legge seg, og en jente som kaller meg "dum mamma". Mest av alt er jeg vel skuffet over meg selv som ikke har større tolmodighet, men som skylder på til henne at jeg er trøtt og sliten pga babybror i magen. Akkurat som at jeg kan forvente at en liten 4-åring skal forstå det...Nå sover hun heldigvis i sengen sin, lille vennen. På toppen jobber samboer overtid i kveld også....Sliten nå, hehe!!
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Herregud, er jeg ikke alene??? Føler jeg gjør ALT for å tilfredstille jenta mi, men ho er sur og tverr dagen lang! Det begynte bra forrige mandag, og ho var som ei sol frem til lørdag. Da var det fri og kosedag, en liten bytur... gjorde ikke annet enn og sutre og være grinete HELE tiden fra lørdags morgen til jeg leverte ho hos pappaen på onsdag! Samme her forresten, "mamma, vet du hva????"... når ho har lagt seg....skal prate om ALT som har skjedd i bhg etter at ho har lagt seg... selvom jeg spør HVER eneste dag etter bhg, om ho har gjort noe gøy... da vil ho ikke prate. Sparer alt til kvelden og sengetid. Men jeg håper også at det går over snart...
Holly❄️ Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 4åringen her i huset er også ekspert på å drøye tiden til det lengste.. alt i fra vondt i magen, til og bytte ny lyttecd, av lyset ikke virker, at han hørte noen ute, at han er tørst, han må på do, han er sulten, han vil ha en bamse i sengen, han vil ikke sove alene, han er ikke trøtt, han skal bare hente noe, han skal bare spørre oss om noe (uten og ha noe og spørre om) osv, osv... sukk... har ikke den beste tålmodigheten jeg heller nei, dessverre. Men som regel ordner alt seg, men er litt lei av og måtte følge han på rommet 5-10 ganger etter at han skulle ha lagt seg...
Tre jenter søte små Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Sånn er min 4 åring også! Kanskje det er alderen? Hehe...det er ihvertfall det jeg trøster meg med Opplever dere også at de bruker språket som "våpen"? Svarer frekt og kommer med trussler
~sjiraff~ Skrevet 29. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2008 Etter at junior kom til verden ble lunta superkort. Nå er han jo 6 mnd og plager meg ikke nevneverdig på natta lenger, så det er igrunn en oppbrukt unnskyldning :o/ Var nede en gang til nå og ba henne gå på do om hun hadde vondt i magen. Og hva svarer hun? "Det hjelper å snakke også mamma" Må jo smile litt innimellom også )
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Tre jenter søte små: Ja, det gjør min lille racer hvertfall! "nei, da blir jeg sinna på deg altså" "da gidder jeg ikke å legge meg" "vi må diskutere det først, mamma" (FAKTISK)
~sjiraff~ Skrevet 29. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. august 2008 Hehe.. den er kjent ja. Hver dag på vei hjem fra barnehagen, under middagen, og kveldsmaten spør jeg hvordan dagen i bhg har vært. Får noen korte svar, men da kvelden kommer? Da er hun ei skravlekjerring uten like...
~sjiraff~ Skrevet 29. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2008 Nei, det gjør hun faktisk ikke noe særlig. Men hun er ekspert på å overhøre hva jeg sier da... bare turer videre på sin historie..
Methos 15pp Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 Godt å lese dette innlegget!!! Har en sønn som blir 4 år i september nå. Han ha de siste ukene vært sååååååååååååååååå sutrete,klagete,grinete og det er til å blir sprø av å høre på ham. Ingenting er godt nok virker det som. Mye jeg har hørt i det siste er eks: nå vil han plutselig ikke dusje lengre, han liker ikke vann sier han. han har aldri hatt problemer med det før så dusjingen ender med hyling og skriking fra ham pga han plutselig ikke liker vann. eks: middag er ferdig og vi skal spise. han sier: jeg kan ikke sitte fordi jeg har så vondt i foten min!! Han har ikke det, men merker han bruker vondt alle steder mye når det er noe han ikke vil eller vil. Frustrerende periode nå og veldig slitsome dager med MASSE sutring/grining/klaging. Godt å høre at deres 4åringer han noe av det samme faktene og HÅPER det er en periode som snart går over.
~sjiraff~ Skrevet 29. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2008 Vondt ja.. seriøst det var en periode her vi brukte en pakke med plaster i uka. Vondt overalt hele tiden. Prøve så langt jeg kan å snakke med henne ordentlig om at slik oppførsel ikke er greit, unnskylde for at jeg blir sint osv osv men det er ikke noe som funker. Det hjelper ikke, og dagen etter er vi gjennom samme leksa for n'te dag på rad.
susemor-3 små Skrevet 29. august 2008 #12 Skrevet 29. august 2008 Frustrerende... for ikke å snakke om morgenstellet og alle "ritualer" rundt det. Hun er supertreg om morgenen, og vil ikke stå opp. Morgenen begynner med surmuling og klager når jeg bare MÅ vekke henne for å komme igang. Så er det frokost og klager rundt den. Klær som hun ikke vil ha på seg. Truser med feil farge, strømpebukser som plutselig har begynt å "klø" og hårstrikker som ikke passer. Det merkelige er at hun matcher bedre sammen med samboer for tiden. Han har vel bedre tålmodighet en meg. Det er liksom jeg som er den "dumme mammaen". Litt interessant også å se at hun rangerer mammaene i bhg etter utseende, hehe. Mammaer med langt hår kommer høyt opp på listen, uansett alder eller klesstil forøvrig. Det hjelper også å ha lyst hår. Personlig kommer jeg nok derfor et stykke ned på listen hennes.
~sjiraff~ Skrevet 29. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 29. august 2008 Pappaen er viktig her også. Han er på ingen måte mer tålmodig enn meg, men mye mere stas. Snakket med ped.leder på avdelingen til snuppa, og hun mente det var veldig typisk for alderen at de løsrev seg mer og mer fra mor og knyttet seg mer til far. Egentlig må jeg innrømme at det var ganske deilig i sommer. Junior krever jo sitt og da er det godt at pappaen er favoriten til eldste.
susemor-3 små Skrevet 29. august 2008 #14 Skrevet 29. august 2008 Interessant. Har jo hørt om små jenter som nesten blir "forelsket" i pappaen sin. Det er kanskje rundt denne alderen dette skjer. I går sa snuppa da jeg etter kveldssangen sa jeg var glad i henne; "Jeg er glad i deg også, mamma, men jeg er enda mer glad i pappa". Egentlig er jeg jo veldig glad for det, selv om det stikker litt i mors-hjertet, hehe.
~sjiraff~ Skrevet 29. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. august 2008 Hehe.. Den har jeg heldigvis ikke hørt ennå. Hun er flink til å si at hun er glad i oss alle. Men hun er veldig på at pappa skal hente i bhg, pappa skal legge henne osv. I grunn helt greit, men ikke så morsomt å møte en grinende unge i bhg fordi jeg kom og ikke pappa.. hehe..
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 29. august 2008 #16 Skrevet 29. august 2008 Ai. Sånn er min også. Jeg eier ikke tålmodighet om dagen med henne. Blir helt gaaal. Vil ikke legge seg, vil ikke pusse tenna, vil ikke spise, vil spise, vil pusse tenna... hehe. Alt det som er motsatt av hva jeg vil da, selvfølgelig. Svarer frekt gjør hun også, om jeg sier at om hun ikke legger seg så blir det ikke noe av noe vi skal gjøre i morgen. (og ja, jeg vet trusler er litt råttent, men da er lunta mi oppbrukt..) sier hun noe sånt som "ja da kaster jeg DEG i søpla", eller noen av tingene mine i søpla. hehe. Jeg må jo nesten le litt da, for det kommer så kontant og kjapt. Også er jeg seff. dumme mamma da. Alle er dumme og slemme, det er urettferdig at voksne kan være lenger oppe. Det er faktisk urettferdig at ikke hunden må legge seg samtidig som henne. osv osv osv.
Etaner Skrevet 29. august 2008 #17 Skrevet 29. august 2008 Å for en morsom tråd og lese, godt å se at vi er flere.. Har en 4 årig gutt som er "fin" om dagen. Han sutrer meg snart ut av huset. Har også en 1 åring og de regelrett sloss om meg og gråter om kapp.. Pappaen i huset jobber litt langt hjemmfra om dagen og er ikke hjemme før 5 tiden, så de 2 timene etter barnehagen alene hjemme med to trøtte slitne unger...ja... Det som er så vanskelig er at det kommer helt sånn pluttselig, du tror at alt er i sin skjønneste orden og ungen er bare snill og god men så BANG!! er helvete løs på grunn av en filleting.. blææ Men han kompenserer med å være morsom og søt så det meste er glemt når han er i seng hehe.. Men fy jeg blir gal når det står på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå