Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Og hvor mange tvillinger fødes det i norge hvert år ca? Og er det noe arvelig som sier at det er økt sannsynlighet? Ønsker meg tvillinger jeg nå
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Tror jeg leste et sted at ca hver 80. fødsel er en tvillingfødsel. Det sies at mange tvillinger på morssiden øker sjansen. Ellers vil man øke sjansen med 5-10% dersom man går på eggstimulernede hormonkur (pergotime) når man blir gravid. Du må gå til lege/spesialt for å få pergotime, og det gis i utg.punktet bare til de som har problemer med å få naturlig eggløsning av seg selv. Jeg har gått på dette selv, men det resulterte i kun et barn (ville bare ha et og jeg da, hehe).
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Mannen min er tvilling, enegget.. Før dem var det ingen, men de tror kanskje at en fetter av en oldemor var tvilling.. hehe Er det noen sjans for at vi får da? Vi ønsker oss også tvillinger Bare vi blir gravid da!
Gjest Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Med mindre det er mannen din som står for eggløsninga i deres familie er det ikke økt sannsynlighet for tvillinger, desverre :-) Er bare toegget tvillingskap som er arvelig betinget, og da må det være i DIN familie dette forekommer, siden det er du som må slippe to egg i slengen. Eneggede tvillinger oppstår spontant og man vet ikke helt hvorfor i grunn. Denne formen er ikke arvelig.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Har alltid hørt at jo eldre man er når man blir gravid, desto større er sjansen for tvillinger, da man visstnok slipper flere egg av gangen.
Solskinnsjenta Skrevet 29. august 2008 #6 Skrevet 29. august 2008 Alder spiller en viktig rolle, kvinner over 30 får oftere tvillinger enn de under. Vekt er en faktor, overvektige kvinner har større sjanse enn tynne jenter. OBS! Overvekt kan også føre til at det er vanskeligere å få barn i det hele tatt. Kvinner over 180 cm får oftere tvillinger Afrikanske kvinner har større sjanse, asiatiske kvinner har lavere sjanse. Arveligheten er på morssiden. Ellers så har prøverør og hormonbehandling ført til at antall toeggete tvillinger har steget betraktelig de siste årene. Jeg er under 30, etnisk norsk, normalvektig, gjennomsnittelig høy uten spesielle forekomster av tvillinger i familen. Jeg fikk tvillinger... Så det er alltid en sjanse, men den er ikke så stor.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Jeg er tvilling selv, og jammen ble jeg gravid med tvillinger! Mamma holdt på å gå i bakken..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå