Gå til innhold

Fosterlyd i uke 16

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor idag (kontroll), men hun fant ikke fosterlyden. =(

Hun lette lenge etter den, men ingen respons, fikk kun inn min egen puls. Likevel var det ingen grunn til bekymring sa hun, da den kan ha lagt seg med ryggen inn mot ryggen min.

På tidligere kontroller har det vært for tidlig til å høre noe uansett, så det er ikke blitt forsøkt engang.

Flere som har opplevd å ikke høre fosterlyden ved 16 ukers kontroll, men at alt var ok likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært i din situasjon!

For jeg fikk høre hjertelyden medengang da han la doppleren på magen.

Men jeg reagerer på at du ikke fikk komme på UL medengang!??

Kjenner du liv? Er jo tidlig til å kjenne liv da men om du gjør det så er det jo bra:) Men om jeg var deg ville jeg ha bedt om å få komme tilbake å få sjekka fosterlyden og eventuelt en UL! Men er sikkert som hun sier ingen grunn til bekymring,men hva skal man gjøre da..skjønner du blir litt redd!

Skrevet

KREV en Ul... babyen din er 10cm lang og bør kunne høres ganske kjapt nå.. er greit å finne det ut lissom! venninna mi fant ikke hjertelyden i uke 15, viste seg at ho hadde en MA :( mener ikke å skremme, men du burde ta en ul for å se at det er i orden der inne.. for er ikke helt bra å gå for lenge OM det skulle være dødt :(

Skrevet

Det er jo så tidlig enda, at jeg kjenner ikke noe daglig. Men kjente veldig tydelig "spark" for bare etpar dager siden. Så den var ihvertfall i live for noen dager siden...

Har ikke mulighet til å komme til UL sånn på rappen her hvor jeg bor, så her er det bare å vente og se... =(

Ordinær Ul er ikke før om noen uker, og neste kontroll i uke 20. Men jeg kan jo selvfølgelig ta en ekstra kontroll om en uke, for å se om hun finner lyd da.

Men jeg blir jo litt usikker, for jeg har jo i tidligere svangerskap fått høre fosterlyden så tidlig som i uke 12.

Skrevet

uke 16 er jo ikke såå tidlig ? Det er jo så stort at man kan få utvendig ul, og ordinær ul får man et par uker etterpå bare :) Så de kan godt se kjønnet allerede lissom.. så synes det er rart de ikke kan høre jertet. jeg ville ringt jordmor igjen mandag og hørt om ho kunne prøve igjen, og henvise deg til tidlig ul om ho ikke finner. bebin min har hatt 150 hjerteslag i min siden jeg hørte det i uke 11, har ALLTID hørt det med engang. men for to dager siden sank det til 77 slag, og fikk ul idag. slagene hadde gått opp igjen :) og h*n lå og vinket til meg :) men fikk straks time pga jeg var bekymra. tror nok du får det og :)

Skrevet

tenkte på om morkaka kanskje lå foran og sperret for lyden, men da skulle du ikke ha kjent spark siden den ikke er så sterk i beina ennå. så trukke det er problemet heller..

Skrevet

Vet du hva med såå dårlig tilbud om ul osv der du bor skal du ringe jordmr å kreve å komme inn omså imårgen eller første timen hun har mandag!man kan ikke sende en gravid dame hjem etter å ha sagt at nei her er det ikke fosterlyd med det går sikkert bra.ja det går jo bra i de fleste tilfeller men syns de skulle tatt mer hensyn til deg som gravid altså! Om det er umulig ville jeg kjøpt en doppler selv.koster 500kr.

Men iallfall,noe du kan gjøre om du vil kjenne liv er ¨å legge deg på ryggen i senga fks..livmoren din er såpass høyt over beinet at du kan ta fingrene på begge hender å legge de sammen på hver sin side av livmoren mellom hoftene,presse lit forsiktig ned sånn at du får livmor mellom hendene.dytt litt forsiktig med hendene,en hånd av gangen...så kan du ligge å kjenne litt.kan hende babyen snur seg etterhvert.om den ligger med beina mot ryggen kjenner du ikke sparkene, siden du allerede har kjent liv så ligger det nok til rette for det inni magen din at du skal kunne kjenne det nå også!men å kjenne liv hver dag så tidlig er ikke vanlig egentlig! så ikke bekymre deg men prøv det å se.. var ett tips jeg fikk av jm sist gang da jeg lurte på åssen jeg kunne "vekke" babyen rundt den tiden:) man blir jo bekymret! sa jordmor noe mer? mente hun at du bare skulle vente??hun kan ikke være særlig flink!

Skrevet

Ja tenkte på det samme, at jeg ringer på mandag og ber om en ny sjekk. Og krangler meg til UL hvis hun fortsatt ikke finner noe.

Nærmeste UL apparat er 30 mil unna, så det er LITT langt å reise... Så nå avventer jeg. Om jeg ikke kjenner noe mer liv innen mandag, så begynner det å bli litt stressende for meg, og da ber jeg om hastetime.

Skrevet

uke 16 er ikke så veldigtidlig i forhold til å høre hjertelyden altså. selvsagt kommer det litt an på om du har ekstra polstring på magen osv, men synes kanskje jordmoren tok litt lett på det?! jeg ville helt klart tatt en tur ned på legekontoret på mandag og bedt dem lete en gang til- og finner hun den ikek da- så krev en ul.

jeg er 11uker på vei i dag, og her fant vi hjertelyden uten å lete for en og en halv uke siden ( altså 9+3 på vei).

men merker du spark, har andre symptomer og at magen vokser har du sikkert ingen ting å bekymre deg for, men heller en sjekk for mye enn en for lite:/

Skrevet

På meg hadde de til tider før uke 20 prob med å finne hjertelyden fordi morkaka lå foran inni magen min, og så tenker jeg meg att han hadde snudd seg med ryggen til de gangene også.

Så om du kommer inn igjen på mandag og sjekker så er jeg sikker på att de finner den lille hjertelyden:)

Lykke til!:)

Skrevet

Jeg var hos legen for å høre fosterlyd 15+5, vi leita nesten en halv time og fant den IKKE! Men tulla har det fiiiiint i magen min nå, 21 uker på veg!! Livmora ligger forran, så var nok derfor vi ikke fant den! Så ikke ta det altfor tungt, mange som ikke vil lytte etter fosterlyd før ca uke 20, er så mange grunner til at de ikke kan finne den. Livmor forran, baby som ligger langt nede eller bak mot ryggen. Og er langt fra alle som kjenner liv i uke 16, mange må jo vente til etter uke 20!! Alt er så individuellt... Skjønner du er bekymra da, det var jeg også!! Prøv å slapp av, legg deg ned og syng en sang til den lille, kanskje får du et spark eller to tilbake!? Masse lykke til :)

Skrevet

Jeg har forresten kjent tulla i magen fra ca uke 16, selv om morkaka ligger forran - bare ikke midt på! Har kjent henne nedover, oppover og ut på sidene, men er først nå hun er sterk nok til at jeg kjenner dultene der morkaka ligger... Og mente selvfølgelig morkaka, og ikke livmora som ligger forran over her ;) Gikk litt fort i svingene!

Skrevet

Hei igjen!

Må bare komme med en oppdatering til dere jenter som svarte på denne tråden. Takk for svar, forresten! =)

Jeg valgte å ta det med ro og stole på jordmora (og magefølelsen min), og se ting an over helgen, før jeg evnt kontaktet legen for å lete etter fosterlyd. Og idag har jeg kjent flere små, og veldig tydelig dult, så alt er nok i skjønneste orden i magen. =) Så nå føler jeg at jeg kan ta det med ro fram til UL. =)

(MEN du verden hvor deilig det var å kjenne at småen rørte på seg...pustet lettet ut da ja...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...