Gå til innhold

Jeg har født !


Pusur_mor

Anbefalte innlegg

Ble lagt inn med akutt gallestensanfall natt til mande\ag 18. august. De bestemte seg for å sette igang fødsel, så jeg skulle få det bedre. Onsdag ble det satt inn to modningskapsler uten at det hjalp noe særlig på å sette igang fødsel, og fikk bricanyl og nosinan (sovemed) så jeg skulle få hvilt ut om natta.

 

Torsdag 21.08 våknet jeg kl 03.30 av at jeg hadde regelmessige tak hvert 2-3 min. De varte 1 min, men var ikke særlig vonde, men sterke nok til at jeg våknet av de. Ble trillet inn på fødestue, og sjekket. Ingen forandring fra kvelden før. Kl 05.55 var det 2-3 cm åpning og 1,5 cm livmortapp.Riene tok seg nå opp i styrke, og jeg gikk rundt på gulvet med prekestol og pusta meg gjennom riene. Konst\entrerte meg om å trekke pusten dypt og puste rolig ut, samtidig som jeg slappet av i bekkenbunn. Hadde bestemt meg for å prøve epidural denne gangen, og den ble bestilt 6.30. Stussa litt på at riene var så lik de jeg bruker å ha på slutten av fødselen. Fikk beskjed om at det kunne gå en time før jeg fikk epiduralen, for det var travelt for anestesilegen.

 

7.05 kom legen og begynte å forberede utstyret. Jeg gikk fortsatt rundt med prekestolen, da jeg plutselig kjente at riene endret seg. Først var det en stikkende følelse i skjeden og på neste ri var det som om noe falt ned, og jeg fikk pressetrang. Sa fra om dette, og ble undersøkt. Jeg spør jm om det er skjedd noe forandring. Hun ser på meg og sier at det er for sent med epidural. Jeg spør hvor langt det er kommet, og hun sier at det er bare en liten kant igjen så det er bare å presse når jeg føler for det. Som sagt så gjort, og 7.15 var lillepia ute. 3000g, 47cm og 34 rundt hodet. Vi fant aldri ut når vannet egenlig gikk, men jeg erindrer at jeg var på do om natta, og da sa det plopp med det samme jeg satte meg. I tillegg var bindet vått så jeg skiftet det. Trodde det var for jeg svetta så innmari. Er 6. gangs, men aldri opplevd at vannet har gått, så tenkte ikke på det en gang.

 

Etter fødselen ble frøkena slapp. Hun ble født 21. 08, men termin var 6. og 22. september. De målte blodsukkeret hennes, og det var 0,5. Så da var det å gi nan, og på med varme tepper og klær. 15 min senere var bs på 1,5 så da var det en tur over på kuvøseposten for glucosebehandling. Dagen etter var bs stabilt over 3. Vi fikk dra hjem lørdag mot at vi kom og tok utreiseprøver + billirubin dagen etter. Hun hadde litt høye verdier, så mandag til tirsdag og onsdag til torsdeg lå hun på lys. I dag var pøvene under grensa, men vi må tilbake mandag for nye prøver. Håper vi slipper en ny runde med lys da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GRATULERER!:D

Virker som om selve fødselen gikk ganske greit, merker at jeg gleder meg nå.

Håper alt går bra med dere fremover også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...