Gå til innhold

HJELP - vi skal over på melkefri mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring? Vi skal sjekke om minsten har melkeintoleranse, så da skal vi begge (pga amming) kutte ut melken¨.

-hva gjør vi ang grøt? Finnes det grøt uten melk?

-noen som har noen gode råd og tips, ikke minst gode oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen personlig erfarin - kan jeg spørre hvordan dere oppdaget/misstenkte melkeintoleranse?

Når det gjelder grøt finnes det i alle fall noen grøt-typer som skal blannes med morsmelk - disse mener jeg inneholder ikke melk i utgangspunkt. Ellers kan du på helskosten kjøp grøt fra Hellios - tror også denne er uten melk.

Ser at gutten din er omtrent så gammel som jenta mi (også født i januar) og hun spiser middag nå. Det kan du jo fint lage uten melk. Jeg koker f.eks. potet, gulerot, brokoli, mais og andre grøntsaker og moser med stav mikser - melk er ikke nødvendig. Etter hvert kan du tilsette kokt kylling og annet kjøtt.

Ellers vil jeg anbefale at spør på helsestasjonen din - de kan sikkert gi deg mye mer (og bedre) råd og veiledning i forhold til kosten hans.

Skrevet

Takk for svar!

Han har litt utslett på kroppen, og jeg så at det ble verre en dag jeg hadde gitt han mme (det er jo basert på melk), og en dag han hadde spist pære m. yoghurt (6mnd glass).

I tillegg til å kutte ut melken så skal vi ta en prikktest for å se om det viser hva/om han reagerer på mat eller noe annet.

Men han virker ikke plaget med det, han er alltid i godt humør, og ikke vondt i magen. Virker heller ikke som utslettet klør.

Skrevet

grøter du blander med vann inneholder melk, det finnes de som skal blandes med mm/mme de er det ikke melk i, utvalget er ikke så stort da, men bland i litt fruk i så blir det litt mer smak på de

Skrevet

Hei. Vi har en to åring som ikke tåler melk. Vi fant ut av det da han var tre uker. Han var veldig urolig, fikk beskjed av hs at det var kolikk ingenting å gjøre med. Men så fikk han blodig avføring. Da reiste vi på sykehuset, etter mange undersøkelser ble det foreslått melkefri diett og det virket. Jeg har forstått at det kan være mange forskjellige grader av intoleranse og forskjellige symtomer.

Det var mye å sette seg inni i begynelsen. Men nå går det veldig greit og vi spiser mye sunnere enn folk flest siden vi stortsett ikke bruker ferdig poser men lager alt fra bunnen. Du blir god til å lage sauser. Av melk bruker vi havre melk som heter h+ tilsatt kalsium. kjøpes på obs, mega.. det finnes soya yougurt. margarin uten melk, soft smør blå pakke er uten melk. god og mager pølsene til gilde kan spises. siden barnet ditt ikke har reagert så kraftig kan dere kanskje spise ost, de fleste kan det. Du finne litt info om mat uten melk og oppskrifter på utenmelk.no

håper det ordner seg. pass på å få i deg nok kalsium, kalium proteiner og b vitaminer mens du ammer, jeg ble veldig sliten av denne dietten.

Skrevet

glemte en ting, grøten vi brukte heter sinlac, kjøpes på vanlig butikk.

det er ikke alltid prikktesten slår ut på så små barn

få legen din til å skrive ut blå resept på nutramigen, morsmelkerstattning sånn at du kan gi det om du trenger tillegg etterhvert. blir det konstatert melkeintolerans har dere rett på penger i mnd tror det er 800 kr for den dyre maten som må kjøpes..

Skrevet

nina79 kan jeg spørre om alle har rett på de 800kr i mnd? vår gutt har alvorlig melkeallergi og vi får nutramigen på blå resept har hørt at noen får stønad til mat også. hvordan går man fram da?

Skrevet

Vi får ikke, jeg har forstått det sånn at du må til en eller annen spesialist. Der tar de en test som skal slå ut, da må du fremkalle allergien først. Barnet må spise det den reagerer på en periode. Det er der du får diagnosen og med den får du også stønad. Jeg hvet egentlig ikke så mye om akkurat dette, Vi har etterlyst hjelp til sønnen vår, både for å få ernæringsråd og eventuelt stønad men det er ingen som tar oss så veldig alvorlig. Har egentlig gitt litt opp. Om det viser seg at lillesøster også har dette komer jeg til og sloss litt for å få hjelp. Det var ganske tungt for kroppen min å leve på melkefri diett da jeg ammet.

Skrevet

Dersom melkeallergi/intoleranse påvises, får du nutramigen på blå resept til barnet er 12 år. Denne brukes som mme til barnet og du kan bruke den til masse matlaging. Nutramigen har gitt ut ett oppskriftshefte du kan få gratis. Gå til denne linken og du kan lese/bestille der: http://www.meadjohnson.no/se/vara-produkter-no/nutramigen/ Du kan få særfradrag på selvangivelsen, dersom legen berefter allergien og bekrefter store utgifter til spesialmat.

Skrevet

mi hadde melkeallergi hun.

jeg brukte soyasemp som jeg fikk på blå resept på apoteket. Den kostet 55 kr for en boks som tilsvarte 1 liter ferdigblandet. det var for 9 år siden da.

Så var det noen grøtpakker som ikke var melkepulver i, som skulle blandes med mme eller mm. Jeg brukte soyasemp oppi da. Finnes andre typer melkeerstatninger også.

Skulle trur det fantes grøtpakker uten melk i nå også.

Jeg måtte også kutte ut melk i kosten min fordi hun fikk vondt i magen når jeg ammet henne. SÅnn jeg fant det ut at hun hadde melkeallergi.

Ble testet positiv da hun var 1,5 år da..Og vokste det av seg da hun var 2,5 år :) Så nå kan hun spise det hun vil :)

Intoleranse er litt anderledes enn allergi da. Da er det melkesukkeret de ikke greier å fordøye , men allergi er det proteinet de er allergisk mot.

Skrevet

vil også tilføye at hun tok blodprøve da hun var 7 mnd og den var negativ, men tok pirketest da hun var 1,5 og den slo positivt ut.

Sånn at du er klar over at visst de tar blodprøve så trenger ikke den være 100% sikker visst den er negativ.

Finnes stekesmør uten melk..melange har det :) Den kan du lage brunsaus:)

Mi jente tålte spor av melkepulver da..så jeg brukte kokesjokolade uten melk (men var spor av melkepulver i) som jeg laget sjokoladekake av og brukte melange uten melk i :)

kjøttkaker kan du lage uten melk i

jeg brukte lage vafler og pannekaker til henne også men brukte soyasemp i røra til henne :) det var da jeg ikke ammet lengre, og hun var litt større da:)

Finnes soyaprodukter, som soyayoghurt som du kan gi også :)

Noen brød så er det melkepulver i, så greit å lese hva ting inneholder. Mye som er melkepulver i. Men heldigvis få prød som er det da, men greit å sjekke hva de inneholder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...