Gå til innhold

En liten merkedag i dag


mammatiltussetroll

Anbefalte innlegg

I dag er det 2 år siden jeg ble innlagt på obs-posten for gravide, for siste gang. Husker det så godt, for jeg var så lei. Jeg var innlagt på obs-posten fra 11. mai til 29. august. Jeg hadde mange permisjoner, men var regnet som inneliggende. Den 29 fikk jeg en ny blødning, ringte sykehuset og de sendte en ambulanse, som vanlig. Da jeg kom inn ble jeg undersøk med ultralyd, både jeg og babyen. Så fikk jeg rom, det beste rommet og det eneste med eget bad, alene. Det er egentlig et 2 manns rom, men jeg fikk det alene for det var få gravide innlagt, (jeg har lagt på alle rommene på hele obs-posten.)

 

Dagen sneglet seg av gårde, som alltid. Måltidene er høydepunkter på sykehus, men etter lang tid innlagt finner man ut at de har en 2 ukers meny, som så går om igjen. De andre gikk tidlig til sengs, og jeg hadde TV stuen for meg selv. Som protest ble jeg sittende å se en film til klokke 2 om natten, da snakket jeg med nattevakten (blir godt kjent med de ansatte etter så lang tid) og fikk lov til å rane kjøleskapet. Og som vanlig, så ble jeg vekket hver time hele natten for å sjekke blødningen.

 

Dagen etter ble jeg vekket grytidlig for ny sparketest, så var det frokost. Så var det rett i seng igjen (sånn går det når man sitter oppe hele natten) Ble vekket av legen på legevisitten, og ble sendt videre på ny ultralydkontroll. Siden alt så fint ut og blødningen hadde stoppet, så fikk jeg reise hjem.

 

Var hjemme noen timer før jeg merket at noe var på gang. Ringte jordmor, som ringte ambulanse og så var det inn igjen. Legen konstaterte at fødselen var i gang, to månder før tiden, men han ville ikke forsøke å stoppe den pga blødningsfaren. Han tok ultralyd av Leni, for å sjekke hvordan hun taklet veene. Hun hadde det helt topp og lå der inne og suttet på tommelen, så da ble det bestemt at jeg skulle føde normalt. Han ville legge meg inn på obs-posten, til veene ble sterkere, men siden det ikke var noen fødene inne og jeg har hatt to styrtfødsler, så fikk jeg bli på føden.

 

Men det gikk mye raskere en legen trodde og jeg rakk ikke å bli innskrevet før jeg måtte bytte fødestue. Ved premature fødsler er det best med en stor fødestue, for det er ganske mange som skal være med. Jeg måtte ha epidural pga blødningsfaren, og fikk innlagt to veneflon, en i hver hånd, i tilfelle behov for rask blodoverføring. Til stede under fødselen skulle det være to jordmødre, en fødselslege, en barnelege og en barnepleier. Barnelegen skulle komme når det nærmet seg, men det gikk så rask at han nådde ikke frem. Men Leni hadde det helt fint, pustet helt fint selv, så jeg fikk ha henne hos meg i en halvtime før hun ble flyttet til barneklinikken.

 

Jeg blødde nesten ikke i det hele tatt og var kvikk etter fødselen. Etter dusjen forlange jeg å få reise over til barneklinikken, selv om klokka nesten var 24. Det ble bestilt en ambulanse som skulle følge meg. På nyfødt avdelingen var Leni koblet til alt slags maskiner og med verdens minste veneflon i hånden. Men jeg var bare glad hun var ute i live og at det endelig ikke bare var mitt ansvar å passe på henne. Ikke mer opp hver time hele natten for å sjekke blødninger, eller å telle spark. Det føltes bare bra.

 

Vi har vert å hilst på de ansatte på obs-posten etterpå. De er utrolig flinke og koselige, men det er godt å slippe å bli innlagt der igjen :o)

Så vi har feiret denne dagen som slutt på "obs-posten innleggelser" dagen :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir stadig imponert over alle prøvelsene dere har vært igjennom og måten du takler det på. Virker som det skal mye til for å knekke dere! ;) Må være helt unike mennesker du og mannen! Er ikke alle som hadde taklet 5 unger heller. ;) *bøyer meg i støvet*

 

Gratulerer med dagen. Skjønner at den må feires! Sprett champis'en! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk for sånne fine ord, blir nesten litt flau.

 

Vi feiret faktisk dagen med litt cider, og en god middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...