starfire Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Selv har jeg peiling på hund, men ikke mye på katt og det er der jeg trenger hjelp. Skal prøve å gjøre det kort, selv om det er mye jeg lurer på. Har en hund og vil nå ha en til. Valpen er jo da uvaksinert frem til den er 12 uker når den skal ha vaksiner mot valpesyke og parvo-vaksinen. Kommer til å få denne valpen rundt 1 desember, så vi kommer jo frem til jul før den blir vaksinert. hunden vi har er jo vaksinert. Så er det en i familien som har fått seg katt, som ikke skal vaksineres "for det er jo ikke vits, det er jo ikke en rasekatt". Er det ikke vanlig å vaksinere vanlige huskatter? De kan vel få like mye innvolsorm og bli smittet av kattepest som rasekatter... ? Men over til det jeg virkelig lurer på; Kan katter smitte hunder? Om katten er uvaksinert vil den jo være utsatt for alt mulig og jeg er redd for at denne katten skal smitte hundene mine, begge to selvfølgelig, men spesielt valpen som kommer til å være uvaksinert frem til den er 12 uker. Vi feirer jul sammen og i år skal vi være hos de med den uvaksinerte katten. Men før det vil jeg finne ut om det er noen fare for at mine hunder kan bli smittet av diverse uhumskheter fra denne uvaksinerte katten. Noen som har peiling på dette?
Marianne_87 Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Det eneste jeg veit er at det er vanlig å vaksinere katta uansett om det er rasekatt eller ikke. Hvem er det som ikke vaksinerer katta si fordi den ikke er rase? Den kan jo bli kjempesjuk av innvolsorm og alt mulig rart. Så det var rart de ikke vaksinerer katta si mener jeg. Katta mi får innkalling fra dyrlegen om at den skal ta den vante vaksina si.. Men angående det om katt kan smitte hund, veit jeg ikke. Kan du ikke bare ringe en dyreklinikk, der får du helt sikkert et svar over telefonen!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Om det med smitte mellom hund og katt har jeg virkelig ikke peiling på, men om katten er innekatt hadde jeg ikke bekymret meg så veldig - da blir den jo veldig lite/ikke eksponert for det den vaksineres mot. Er den derimot utekatt er det jo veldig greit/anbefalt å vaksinere dem selv om jeg vet mange som ikke gjør det (de som gjør det er som regel de som roper høyest, så da får man nok inntrykk av at "alle" vaksinerer). Rasekatter er jo ikke mer utsatt enn huskatter (snarere tvert i mot) men siden de koster penger så er folk med en gang mye mer nøye med å passe på ;o)
starfire Skrevet 29. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2008 Ja, det var det jeg også trodde, at alle katter burde vaksineres. Kaster meg nemlig over internett dersom det er noe jeg lurer på, og har funnet ut at både NOAH og Dyrebeskyttelsen anbefaler å vaksinere katter. Jeg får lete opp en dyreklinikk og ringe dem. Blir vel ikke så godt mottatt dersom jeg nekter å feire jul sammen med den uvaksinerte katten, men jeg må jo beskytte mine hunder. Synes det er forferdelig uansvarlig av min kusine å ikke ville vaksinere katten, men lite jeg kan gjøre uten om å si fra. Noe jeg har gjort. Takk for svar i hvert fall, Marianne_87
BabyBlue Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Husker godt i stallen der jeg hadde hesten min, der var det helt ille med katter vi snakker sikkert om en 30 katter som gikk rundt og var kjempesyke å bare satt å venta på å dø. Vi som hadde hester der var veldig bekymret for om dette kunne smitte over på hestene og da vi snakket med veterinæren så kunne dette skje da kattene feks gikk i fòr bøttene til hestene. Det var flere ganger jeg kom i stallen å fant en ihjæl sulta katt i bøtta til hesten min. Lot selvfølgelig katta få den maten og lagde ny til hesten. Jeg ringte til slutt dyreværnet som kom å ba de ta alle kattene, jeg gråt når jeg kom å gråt når jeg dro da jeg så alle de syke kattene og hvor fort det smitta fra katt til katt. Hu bikkja mi er fæl til å spise kattebæsj, derfor så er jeg veldig påpasselig med å vaksinere alle dyra her i huset. De kan fort få i seg en mus med smitte som igjen bikkja får i seg.
starfire Skrevet 29. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2008 Snakket nettopp med en veterinær som sa alle katter burde vaksineres mot kattepest og katteinfluensa, samt få ormekur. Det som katten vaksineres mot kunne ikke smitte over på hund, men derimot kunne hunden bli smittet dersom katten hadde orm. Noe som også kunne smitte over til mennesker, sa hun, og var veldig alvorlig. Spurte henne også om hvordan jeg skal forholde meg til denne katten når jeg blir gravid og hun sa "For å være sikker ville jeg nok holdt meg unna", men selvfølgelig så hun helst at katten ble vaksinert. Takk for svar, begge to.
kelly Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Såklart skal og burde man vaksinere huskattene også!:=) I tillegg til kastrering/sterelisering siden det fødes alt for mange som møter hammeren/vanndunken før de får opp øynene. Har oppdrett av ragdoll, men har også huskatt, og han blir like mye vaksinert hvert eneste år som resten av gjengen:)
AS3* Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 1: Hvis valpen kommer til å være utsatt for parvo-smitte dit den kommer, kan du be oppdretter vaksinere valpen mot parvo ved 8 ukers alder. De andre sykdommene er valpen beskyttet mot såfremt tispa (mor) er vaksinert på riktig måte. Valpen er utsatt dersom den eller andre hunder den skal være i kontakt med er uvaksinert eller reiser på utstilling/kennel/treningsamling o.l. før valpen er 12 uker. 2. Det er ikke vanlig, men nødvendig å vaksinere alle katter, uansett rase, dersom de er utsatt for smitte. Dvs hvis de reiser rundt på utstilling eller tilsvarende eller dersom det er andre uvaksinerte katter i kattens "omgangkrets". De sykdommene vi vaksinerer mot er umulig å behandle. (men hvis uvaksinerte katter dør av en slik sykdom er det ofte eiers oppfatning at det er dyrlegen som er håpløs...) En katt som er inne og ikke har kontakt med andre katter trenger man ikke å vaksinere. 3. Katt og hund vaksineres mot ulike sykdommer. Katten kan ikke smitte valpen din med de sykdommene det er aktuelt å vaksinere valpen mot. (Rabies kan smittes fra katt til hund, men det har vi ikke i Norge før den dagen en av smuglerne tar det med hit med en veskehund eller en gatehund fra Spania.) 4. Vaksinen virker ikke mot innvollsorm. Da må du bruke ormekur jevnlig (reseptfritt på apotek)
Lillemus&mamma'n Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Oi, ser at jeg har forsømt meg veldig! Har hatt katter hele livet og aldri vaksinert en av dem. Har nok vært veldig heldig, det mest alvorlige noen av kattene min har vært rammet av er verkepote. Alle mine tre er kastrert, men nå skjønner jeg at mor får ta jentene sine til dyreklinikken til uka (og forhåpentligvis guttepusen også, hvis han bare kommer hjem )
kelly Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 Hvis en valp blir vaksinert ved 8 uker (noe ikke vi gjør på vår klinikk, rent unødvendig hvis den ikke skal på kennel uka etter), MÅ den igjen vaksineres etter fylte 12 uker, om den skal stilles /brukes til jakt osv. Innekatter burde også bli vaksinert, jeg har bare det og vaksinerer de like mye, men også pga at jeg reiser på masse utstillinger, og da er det et KRAV om at de skal være vaksinert.
AO3 Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 Selvsagt skal huskatter vaksineres på lik linje med rasekatter! De kan bli like syke som rasekatter! Katter kan ikke smitte hunder med noen av virusene som det vaksineres mot (parvovirus, HCC, valpesyke, parainfluensa). Derimot kan faktisk hunder i sjeldne tilfeller (10% av tilfellene iflg forskning) smitte uvaksinerte katter med parvo, siden kattepest og parvovirus hos hund er svært nært beslektede virus. Men ikke den andre veien. Moralen er: Vaksiner katten, uansett! Det ser ikke noen grunn til å holde dyrene adskilt selv om katten ikke blir vaksinert, det du bør passe på i forhold til den uvaksinerte valpen, er at den ikke har kontakt med andre hunder som du ikke VET er vaksinerte. Sykdommene det vaksineres mot er sjeldne i Norge, men det skader ikke å passe på litt likevel, selv om det ikke er noen grunn til å bli hysterisk.
AO3 Skrevet 30. august 2008 #12 Skrevet 30. august 2008 Ruuth: Jo, det er faktisk nødvendig å vaksinere alle katter, inkludert innekatter. Det er dessuten mulig å behandle sykdommene katter blir vaksinert mot - det er er virusinfeksjoner, så spesifikk behandling finnes ikke, men antibiotika mot sekundære infeksjoner og intensiv væsketerapi - vel og merke hvis det blir startet tidlig nok - kan redde mange med kattepest.
starfire Skrevet 30. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 30. august 2008 Takk for svar, Ruuth, Akkurat det som du sier sa den dyrlegen jeg snakket med også, men hun sa også at dersom katten ikke har fått ormekur jevnlig kan valpen bli smittet av katten. Så dersom min kusine ikke kommer til å gi katten ormekur jevnlig, vil jeg nok holde valpen borte fra katten hennes. Jeg er vokst opp med hund, hatt hund siden jeg var 3 år og alltid vaksinert våre hunder og jevnlig behandlet mot orm. Dersom kattemoren ikke er behandlet mot orm da hun gikk drektig og heller ikke mens kattungene var små, når bør kattungen ha ormekur? Har litt lyst å vite dette, for jeg vet det kommer til å bli diskusjon ang dette. Vet du det? ~~~ Til alle andre; Tusen takk for svar.
kelly Skrevet 30. august 2008 #14 Skrevet 30. august 2008 Kattunger burde få ormekur når de er 8/10 og 12 uker, kattemor burde få ihvertfall 2 ganger i året.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. august 2008 #15 Skrevet 30. august 2008 Skal kattene vaksineres mer enn en gang, i så fall med hva slags intervall?
AO3 Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Vanligvis er det 2 vaksiner med fire ukers intervall, deretter revaksinering årlig eller hvert 2./3. år, avhengig av vaksinen og rutinene til dyrlegen...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. august 2008 #18 Skrevet 30. august 2008 Burde jo kanskje visst det, ja. Har hatt de 2 første, men nå er hun 3 så kanskje på tide igjen...
AO3 Skrevet 30. august 2008 #19 Skrevet 30. august 2008 Ja, da er det nok på tide med en revaksinasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå