Mrs Smutt & Smilende Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Jeg har trålt kokebøkene mine i timesvis. Leter etter en kake jeg kan bake til en fest. Det kan verken være sjokolade - eller ostekake, da jeg har det allerede. Gjærbakst blir litt kjipt til denne anledningen, det samme føler jeg også rundt en vanlig bløtkake. Har dere smukke damer der ute en favorittfestkake som ser bra ut og tilfredstiller mange munner? Jeg er på jobb nå og kan ikke svare på innleggene deres, men takker på forhånd for gode tips. TUSEN TAKK:o)
Rivjerntilkjeft Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 hva med "verdens beste"? = kvefjordskake:! mmmmmmmm, godt ja:P
hEiSvEiS Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 "Verdens beste" er en enkel akke å lage og den slår iallefall rekorder hos oss. Kanksje ikke så barnevennlig, men de voksne setter stor pris på den :-) Ingredienser 100g margarin 100g sukker 4 eggeplommer 100g hvetemel siktet 1 ts bakepulver 3-4 ss melk 4 eggehviter 200g sukker 1/2 dl hakkede mandler 1 pakke romkrem-fyll 1/3 dl kremfløte Tilberedning Forvarm stekeovnen til 180 grader Margarin og sukker røres hvitt. Rør inne eggeplommene èn for èn. Tilsett vekselsvis hvetemel blandet med bakepulver og melk. Fyll røren i en smurt form 20 x30 cm. Pisk eggehvite og sukker til marengs. Marengsmassen legges i et lag oppå kakedeigen. Dryss hakkede mandler over. Stek kaken i 20-25 minutter. Avkjøl og del i to like deler. Lag koktvaniljekrem (se grunnoppskrift) med rom-smak (eller kjøp ferdig) og bland med pisket krem. Legg kremen som fyll på dene ene kakedelen og legg den andre oppå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå