olla Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Har lurt litt på dette her. Kommer seg av noen i nabolaget som lever på sosialen, overgansstønad o.l. pga at faren ikke bor der(offisielt). Men han er innom ganske så ofte, kan være der flere uker i strekk, for så å være borte i flere uker. Det som irriterer meg er klaging over at de(hun) har så lite penger. Men når min mann studerte og jeg jobbet, hadde hu faktisk mer enn oss pr mnd!! Hun har også begynt på skole, men sluttet fordi hun ikke gadd mer. Så, er sosialhjelp uten betingelser alltid bra?? Eller er det betingelser med sosialhjelp?? Nå mener jeg ikke at folk trenger sosialhjelp, for all del, det er flott for dem som trenger det, men er det alltid rett?? Har også en venninne med en mann som har en bror som er alkoholiker, han får mer utbetalt enn broren som jobber i butikk.... Noen meninger??
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Jeg er absolutt for at folk skal få sosialstønader, men syns det bør stilles endel krav. Dersom personen får sosialstønader fordi han ikke har jobb, bør han være villig (og pliktig) til å ta en jobb dersom nav finner en, og søke aktivt selv. MEn slik er det vel også. For alkoholikere, narkomane osv bør det absolutt gis bedre tilbud til avrusning og rehabilitering, slik at personen selv kan få et bedre liv, og ha muligheten til å komme seg i arbeid. Ventelistene for avrusning er altfor lange, og mange ønsker selv hjelp men opplever med å bli møtt med altfor høye krav, og lange ventelister. Dersom man går på sosialen av "latskap", altså fordi man ikke ønsker å få en jobb, bør man få så man klarer seg og ikke mer, syns jeg. Det skal ikke være like lukurativt å gå på sosialen som å gå i jobb - da vil ikke samfunnet gå rundt. Men såklart, alle har rett på et sted å bo, klær å gå i, helsetilbud og mat på bordet - og det skal de få!
olla Skrevet 29. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2008 Ja, veldig enig med deg. Det har bare føltes så urettferdig når vi har jobbet, og kjøpt oss hus(lite rekkehus for å ha råd), og prøvd å spare så godt vi kan, og så får nabofolk det samme, eller mer, bare fordi de går på sosialen. Og det værste: det går opp i røyk og øl, ikke til barna!!!(hun ene går rundt i en slitt nattkjole som topp....)
___ Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Det er en del som både utnytter og systemet som jukser til seg stønader de egentlig ikke har krav på. Det gjelder både for sosialhjelp og trygdytelser. Dette er jeg selvfølgelig klart motstander av. Likevel mener jeg deter veldig viktig at vi har et godt trygdesysten, samt muligheten for sossialhjelp for dem som faller helt utenfor. Både satser og kontroltiltak kan selvfølgelig diskuteres, men det er en stor verdi i å ha et system som fanger opp alle uansett hvor uheldig man har vært eller hvor dumt man har stilt seg. Vi må også huske at vi ofte ikke vet alt om en sak. Det er ikke sikkert hverken fammilie, naboer eller venner ønsker å fortelle alle detaljer.
RachaelRay Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Med et så bra trygdesystem som vi har i Norge, vil det alltid være noen som klarer å utnytte systemet. Jeg synes at de som mottar sosialhjelp, bør få oppfølging på en eller annen måte - og det gjør nok de aller, aller fleste. Enten i form av behandling, eller aktiv jobbsøking osv. Men å si at det er irriterende at en alenemor har like mye utbetalt som et par, der en jobber og en studerer blir HELT feil i mine øyne. En alenemor har jo akkurat de samme utgiftene som en familie har. Like høy husleie, like høy strøm og forsikringsutgifter. Barna trenger akkurat like mye klær, og det samme utstyret - som der det er to voksne. Og som Poamin sier - vi vet ikke alt, selv om vi tror ting om naboen, eller et vennepar. Jeg begynte også på skole, og sluttet... definitivt ikke av latskap, men tipper det er mange som tror det. Detaljene er det ikke mange som vet :-)
olla Skrevet 29. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2008 Jo, jeg synst faktisk at det er irriterende. For det første: ja, de har samme utgiftene, men begge bor der, begge mottar støtte, hun sier hun er alene, men han bor der, og mottar støtte for å bo annen plass. De har kommunal bolig, altså billig leie. De kjøper LITE klær til barna, for det meste går opp i røyk og øl. Og nei, vet ikke alt, men hun har selv sagt til meg at hun ikke gadd studere, det ble så stress, måtte gjøre så mye, bedre å bare gå hjemme.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 ja jeg mener at vi burde ha et velferdsamfunn som har et ønske om att alle individer skal ha så de greier seg. nei, jeg er ikke for og snylte til seg goder man ikke har krav på.
meg & to små vampyrer Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Jeg er jo for sosialhjelp. Og det er ikke slik at man får ukritisk. Det er ganske nøye kontroll og oppfølging så ofte som man har mulighet på sosialkontorene. Om man mistenker noen ikke er ærlige mht inntekt så må de faktisk selv bevise det. De får ikke penger uten videre.
olla Skrevet 29. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2008 JA, vet det er to forskjellige ting, men forstår det ikke helt. Huin har levd på sosialen i over 10 år, ikke hatt jobb, skulle begynne på skole for 3 år siden, men sa hun ikke gadd, hun hadde det så godt. Det er derfor jeg reagerer, og synst det er merkelig. Men for all del, jeg vet ikke alt, så det kan være mange ting. Men hva ytelser fra nav kan man få da? Når men ikke jobber, og ikke vil jobbe heller?? Noen som vet det?
Gjest ->>- Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 Jeg er definitivt ubetinget for sosialhjelp. At sosialhjelp er ubetinget, derimot, er jeg ikke nødvendigvis noen tilhenger av. Men slik er det jo heller ikke. Det eneste man får uten en eneste betingelse er nødhjelp - den ligger vel på rundt 60-100 kroner døgnet. Om noen bevisst velger å leve på dette, så be my guest. Overgangsstønad har ingenting med sosialhjelp å gjøre, og det stilles betingelser for å kunne motta denne. Om vedkommende oppgir å være aleneforsørger men ikke i realiteten er det, hadde jeg ikke tatt fem øre for å tipse NAV om det.
Gjest ->>- Skrevet 29. august 2008 #11 Skrevet 29. august 2008 Du får ingen ytelser fra NAV med begrunnelsen "jeg vil ikke jobbe."
meg & to små vampyrer Skrevet 29. august 2008 #12 Skrevet 29. august 2008 Man kan faktisk få enda mindre enn 60 per døgn i nødhjelp... litt avhengig av om det er en person som misbruker dette, søker om det fryktelig ofte eller burde ha forvaltning og slike ting.
cherry coke Skrevet 29. august 2008 #13 Skrevet 29. august 2008 Signerer Pila. Hadde ikke kostet meg en kalori å gi beskjed om at trygdesvindel finner sted.
olla Skrevet 29. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 29. august 2008 Hun er nesten 40, tror det er 38, ikke helt sikker.
olla Skrevet 29. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. august 2008 Nei, kanskje ikke. Mulig jeg skulle ringt og sagt ifra. Men føler meg liksom litt råtten da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå