MissUnderCover Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Har ei lita jente på 15 mndr med veldig varierende matlyst, av og til spiser hun helt ok, men ofte veldig lite. Bekymrer meg ikke så mye at hun er småspist, hun får tydelig det hun trenger i det store og hele, men er kveldsmaten jeg bekymrer meg litt for... Av og til vil hun ikke ha kveldsmat i det hele tatt, og jeg synes det blir så lite mat når hun ikke spiser skikkelig fra middag mellom 14 og 1600 også ingenting nesten før frokost igjen.. Hun spiser jo litt innimellom, litt frukt eller kjeks og drikke og sånn, men likevel. Kan jo ikke tvinge henne til lå spise hvis hun ikke er sulten.. Har prøvd å ikke gi noe i mellom middag og kvelds, men hjelper ikke. hun spiser jo greit av og til, spesielt når hun får grøt, men ikke andre ting som brødskive... Skal jeg bare fortsette og gi grøt da, og ikke skive? Hun spiser skive ellers, til frokost og lunch...
hEiSvEiS Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Dersom du vet at hun spiser godt til kvelds, når hun får gråt - så ville jeg fortsatt en stund med grøt på kvelden - kanskje variere litt innimellom. Vi har en småspit gutt selv - vi ble anbefalt å tilby mat (gjaldt alle måltider) og oppfordre til å smake på det som lå på fatet - han fikk velge selv om han ville spise eller ikke. Dersom han valgte å ikke spise - så fikk han heller ingenting annet som erstatning og ble ikke servert noe annet før det minst var gått 2 timer. Dette er for at barnet skal kjenne på at det oppstår en sultfølelse, dersom det ikke spiser til de faste måltidene.
Rebekka og tre vidundere Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Det kan være lurt å ikke gi noe mellom måltidene (bare vann). Husk at en kjeks inneholder mange kalorier. Det er viktig at de små får opparbeidet seg matlyst. Men husk og at barn spiser mye og lite i perioder. Se på helheten. Hvordan spiser hun i løpet av en måndes for eksempel. Lykke til!
Gjest Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Jeg gjør igrunnen ingenting. Akkurat her synes jeg faktisk selv jeg er veldig flink til å stole på at barna mine klarer å kjenne dette best selv. Jeg tilbyr mat til faste tider, mat jeg vet de liker, og så får de spise så mye eller lite de vil. Spiser de ikke så spiser de ikke, merker ikke noe forskjell på natten og når de våkner på morningen selv om de ikke har spist kvelds. Eneste unntaket fra dette er dersom de er febersyke og ikke har verken spist eller drukket noe omtrent på 1-2 dager, da disker jeg gjerne opp med saft, kakao, boller, kjeks, nugatti eller hva som helst for å lokke i dem noe slik at de skal få litt energi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå