Natteravnen* Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Trur det er et godt plommeår i år... Her eg bur er det iallefall masse plommer, så eg plukka det eg trudde vi trengde, og putta en del i frysaren til å ha i kaker og diverse. Så fikk eg eit heilt brett av ei venninne, og det vart det pommelikør av (forhåpentligvis, har ikkje prøvd det før...). -og idag kom naboen på døra med ei kasse plommer (!), so no er eg litt usikker på kva eg kan bruke dei til... kan ikkje sei nei heller, dei har so utruleg mykje! skal lage litt sylte, men har noken et tips til anna som kan lagast av plommer?
Gjest Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Jeg hadde fint solgt gubben for å få plommer!!!!! Mitt tre er lite,halvt oppspist av sau,og hadde ingen blomster.Det andre ble totalt saumat...grrr Men,plommegrøt,plommevin(den er gooood),hermetiske plommer,å så kan du bruke di til å kaste etter uønska selgere på døra.... ;o)
Natteravnen* Skrevet 29. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2008 Vin? tja kanskje , men det er litt dill å holde på med da... eller kanskje ikkje... Må bestemme meg idag iallefall, he-he! Kanskje eg kan hermetisere litt, ja, kan fylle et par norgesglass, det er godt! Kaste dei på dørselgere det var en god ide, sjølv om vi ikkje er så plaga med dei her heldigvis! Skulle kanskje sendt den kassa nordover på bussen!
Gjest Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Enda meir plomme likør eller enda bedre, kom hit med de , nam nam nam sier nå bare jeg . Ellers har jeg desverre ingen ideer, liker best og gomle plommer jeg .0)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Så deilig med masse plommer da! Ser du har vært kreativ og fått mange fine forslag:-) Sikkert godt med syltede plommer til både kjøtt og annet snadder:-) Og vin ja, såklart du må lage masse plommevin og likør så du har til kalde vinternetter:-) Så må du gjerne by på et glass eller to til oss andre her inne:-) PS: Vi har hele 6 epler på epletreet vårt, det er 3 mer enn i fjor. Så til neste år.........ja da skal det nok bli saker;-DD
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 29. august 2008 #6 Skrevet 29. august 2008 Vi skulle plukka plommer i Hardanger og drukke vin og sider i frå spann og små spist av et tre med rø' moreller og gitt blaffen i vår plikt som meningmann:o) Nemlig! Så bra at det er godt med plommer, mmmmm det er jo så godt. Syltetøy vin likør og sikkert en hel del andre ting:o)
Natteravnen* Skrevet 30. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2008 Takk for tips! Det vart til slutt plommelikør(masse...) nedfryste plommer, og hermetiserte plommer. Fann et tips i ei bok ang en litt meir lettvint måte å `hermetisere` på ; kok i sukkerlake og avkjøl, fyll i glas/boks med lokk, og frys ned...! Bør tinast i kjøleskap. Syns det var verdt å prøve, sia eg ikkje er i arbeid for tida og likevel har så frykteli mykje som skulle vore gjort ;-) Greit å bruke hurtigmåten då...hmhmhmhm c",)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå