Gå til innhold

Latterliggjøring av mnsk. med en tro.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

....er det mobbing?

Tenker på at prinsesse Martha Lovise sa at hun var blitt mobbet gjennom latterliggjøring etter at hun stod fram med sin tro.

Selv har jeg opplevd latterliggjøring og baktalelse fra en hel bygd på gr. av min tro gjennom flere år når jeg var ganske ung.

Hva mener du, er det mobbing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er mobbing, men synes at voksne folk skal tåle å bli kritisert for sin tro eller meninger generelt. Men synes ikke noe om at små unger skal plages, har selv opplevd det, og det er vondt ja!

Skrevet

Var det ikke mobbing av Martha Lovise da?

Skrevet

Jeg personlig synes ikke det, nei. Hun er en offentlig person som må tåle et kritisk blikk på livet sitt. Det må jo vi alle, for den saks skyld.

Skrevet

Trist at du opplevde mobbing som barn på gr. av tro.Slike ting er urettferdig og vondt.

Men jeg mener nå at latterliggjøring av voksne på gr. av tro kan regnes like mye som mobbing.Hva om muslimske kvinner med hodeplagg blir latterliggjort - eller kristne nonner med sin klesdrakt.Kan nevne buddhistiske munker med sin klesstil og hårsveis og vanlige norske prester og frelsesarmesoldater.Er det greit å laatterliggjøre disse? For ikke å glemme vanlige nøytale troende?

ER virkelig ikke det mobbing?

Skrevet

Hva med meg da, som tror at strykejern og deodorant er unødvendig? Blir mobbet jeg også, bare fordi jeg tror noe som er feil.

Skrevet

Noen andre litt mer seriøse her inne som vil svare?

Enkelte anonyme burde finne seg en annen hobby...hva med strikking?

Skrevet

Ja det mener jeg.

Man bør være såpass oppegående at man kan respektere andre, uansett tro - eller ikke tro.

Men man bør også kunne respektere hverandre uansett hudfarge, hårfarge, størrelse, kultur eller dialekt/språk, og det ser man gang på gang at ikke er mulig..

Eneste måte å få til en endring er hvis vi lærer barna våre at alle er like mye verd, uansett! For vår generasjon er tydeligvis kjørt uansett..

Skrevet

Takk for svar 15:14

Ja du har nok desverre rett i at vår generasjon er helt " lost" når det gjelder respekt for andre mnsk.Dersom noen har en annen tro , hudfarge, språk el. dialekt o.s.v så er det fritt fram med å drive ap og forakte.Vet ikke hva som gjør det, er det janteloven eller ?

Skrevet

Noe er hvertfall riv ruskende galt..

Jeg vil jobbe hardt for at mine kommende barn, respekterer og aksepterer alle rundt seg. Man trenger ikke like det, men man kan oppføre seg høflig og med folkeskikk likevel!

Nå har jeg også valgt en svært utsatt religion, som også er med på å styrke ønsket om mer respekt...

Skrevet

Jeg må jo si jeg flirer litt for meg selv når de som selv har en tro kritiserer Märtha Loiuse for engletroen sin. De tror jo på et sluftslott selv. Som ateist har jeg litt vanskelig for å se forskjellen.

Men over til spørsmålet ditt: Hun må ha skjønt at dette kom til å vekke oppsikt og at pressen ville sluke henne hel, så hun var vel forberedt. Så, nei, jeg synes ikke det er mobbing.

Skrevet

Forstår at du ikke syns det var mobbing av Martha Lovise fordi hun er kongelig.Men hva mener du om at andre troende blir latterliggjort da?F.eks en muslim med hodeplagg? Eller en kristen bare fordi personen bekj. seg som kristen, eller en Hindu med rødt/svart merke i panna?Synes du altså det er helt greit å latterliggjøre folk?JEG mener ærlig talt at slike ting er MOBBING.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...