Gå til innhold

Barn og skittentøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plukker dere opp etter ungene? Jeg gjør ikke det. Minsta på 4.5 legger skittentøy i kurven, ikke noe problem.

I morges hadde vi en scene med eldste på 9, han hadde ikke rene sokker, for alle lå slengt på gulvet på rommet hans, og ellers litt rundt oppe. Han hylte og bar seg og klaget på servicen hjemme!! HÆÆÆ? Men vi var ganske rolige, og lot ham hyle. Straffen er at han må komme rett hjem etter skolen, og rydde rommet og bli hjemme. Ikke noe fotball med gutta eller sykling i ettermiddag.

Det er ikke første gangen han har strødd skittentøyet rundt. Han har visst i snart 5 år hva reglene er, og har ikke hatt problemer med det før siste halve året.

Hvordan gjør dere det? Er dere en serviceinstitusjon? Går dere etter ungene og plukker opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gode rutiner dere har da :-)

Mine kler av seg på badet om kvelden, da havner alt i en skittentøyskurv som servicemamma raskt får brakt ned i kjelleren til vask. Skittentøyet er vel det eneste jeg hele tiden er ajuor på. Mannen min kaller det vaskemani :-)

Skrevet

Prøver å ha gode rutiner, i det minste. :))

Jeg vasker alt som er i skittentøyskurven, og om jeg ikke alltid er ajour, så har alle som legger tøyet sitt i kurvene rene klær til enhver tid.

Skrevet

Hun på 10 år er flink å kaste skittentøy i skittentøyskurven, nesten for flink. Syns mange ganger klærne er helt rene når jeg skal vaske de, mulig det er lettere å kaste de til vask å få de brettet tilbake, enn å legge de pent i skapet selv. ;o)

Minsta på 3 år syns det er gøy å legge klærne i skittentøyskurven, hun er uansett litt for liten til å slenge klærne utover, er jeg som styrer med klærne hennes stort sett. :o)

Tanta mi er hjemmeværende, eller dvs ufør, og har to barn på 8 og 9 år. Hun var så dritlei av å plukke opp etter ungene og blåste til slutt ut mot de, hvorpå svaret hun fikk var "men mamma, det er jo din jobb!" Tror de tok seg en alvorsprat etter den episoden. ;o)

Skrevet

Mine må også kaste sine egne klær til vask. Jeg vasker dem, bretter dem og legger dem inn i skapet. De hjelper av og til med å legge inn i skapet. Når de skal på skole/barnehage finner jeg eller mannen min klær, men til hverdag må de finne klær i skapet sitt selv og kle på seg. Jeg hjelper dem selvsagt.

Bor ikke på hotell pleier jeg å si.. Prøver også å ha gode rutiner, også når det kommer til rydding av rom, og rydde opp etter seg selv. Er noen kamper som må tas. Men er greit hvis de lærer noe av det..

Skrevet

Hos oss er barna flinkere enn mannen, hehe. Han sier ikke ifra før det er tomt i skuffen heller. "Vet du om noen rene boxere?" Så minner jeg ham på at jeg ba ham bære ned skittentøyskurven for ti dager siden. (Jeg orker ikke å bære dem ned den trange, bratte trappa.) Men som regel klarer jeg å oppdrive noen, da. Jeg pleier å vaske klær i helgene, og det meste av skittentøyet ligger i kurven. Neste utfordring er å få folk til å slutte å legge sokkene i en klump, men den sitter visst langt inne.

Det kunne misforstås det, om mannen. Han legger skittentøyet sitt i kurven, altså. Bare glemmer å bære det ned for meg.

Skrevet

Eldstemann legger klærne der han kler av seg, det vil si på rom gulvet sitt. Der blir de ofte ligende leeenge. Han har flere ganger særlig i vinter hylt og skreket fordi han jo ikke har flere rene longser, sokker ol å ha på seg. Ber han minimum 2-3 ganger i uka om å rydde rommet sitt, noe som sjelden sjer uten masse hul og skrik. Hos oss legger vi skitne klær på vaskeroms gulvet. Har 3 skittentøys kurver, men synes ikke det funker. Har sagt det er greit om han legger klærne i kjellertrappa også, så tar noen det med ned etterhvert. Lillemor blir forhåpentligvis litt flinkere når hun blir stor nok til å selv styre. Hun er snart 3 år.

Skrevet

Har jo bare han på 3,5 år - så er jeg som styre klærne. Kler av han på badet, så da er det bare å hive det i skittentøyskurven. Rommet rydde han hver kveld før han legge seg, mye koseligere å legge seg på et ryddig rom..

Skrevet

Godt det ikke bare er meg som stiller krav til at ungene holder orden på skittentøyet sitt. Jeg er ingen hushjelp, og når jeg vasker og stryker tøyet deres, samt legger de inn i skapet, så er det ikke mye forlangt at de må kaste det skitne i kurvene som står kun få meter fra egne rom, og også på badet.

Skrevet

Jeg er faktisk en så "streng" mor at han må legge klærne inn i skapet sitt selv, får de ferdig bretta til rommet sitt. Har vel hendt at han har revet overende både 2 og 3 stabler med klær som han må brette om igjen selv før han har fått de inn i skapet. Det hender omtrent annenhver gang han får klær inn på rommet.

Skrevet

Jeg skjønner jeg har ting å lære. Er absolutt for din strategi, og skal jammen vurdere å innføre noe sånt. 9 åringen måtte jo være inne i går og rydde, og var så sinna som et lemmen hele kvelden - helt til rommet var ryddet. Kalte det barnearbeid og at vi bare hadde ham for å utnytte ham osv. De er skikkelig festlige i den alderen.

Nå skal det sies at han er et veldig rolig og snilt barn til vanlig. Men når det kommer til ryddig og ting han må gjøre, så blir han en liten tyrann.

Mannen min måtte snakke veldig hardt til ham i går. Det er lov til å være sint, men ikke å oppføre seg på den måten!!!! Skal se det blir folk av ham tilslutt også.

Skrevet

Garantert - med slike som dere i førersetet :-). Verre med de som aldri blir stilt krav til.

Her putter både 2 og 5-åringen klærne i skittentøysdunken, ellers hjelper de til med å putte inn i maskina, henge opp (selv om det er mest å rekke meg plaggene) og legge sammen og på plass. Ikke alltid, men noen ganger. Greit å vite at ikke klærne tryller seg rene på plass i skapene, liksom.

Ellers må de rydde lekene sine, bære tallerkenen og glasset sitt bort fra bordet etter mat, hente posten, og hjelpe til når vi ber om det.

Skrevet

Må vel bare beklage å si at alle her bor på "hotell". Jeg gjør nok det meste her.

Skrevet

Hehe....metaMORfose, sånn er 10 åringen her i huset også. Snill og grei helt til hun må bidra med noe huslige sysler, rydde rommet er det aller værste. Da tramper hun, smeller med døra og lager et vanvittig leven inne på rommet. Best å sitte helt stille å telle til 10, evt 20-30 da ja. ;o)

Festlig alder ja! "Jeg skal flytte til bestemor" er en gjenganger her i huset. Ja lykke til, tenker jeg i mitt stille sinn. ;o)

Skrevet

De eldste på 5,5 og 4 år kler av seg på badet, og kaster klærne automatisk i skittentøyskurven. Minstejenta er for liten(19 mndr) til å greie dette helt selv, men jaggu er hun med og hjelper :D

Skrevet

Storesøster kler av seg på badet, og da kaster vi de skitne klærne i skittentøysdunken. Ellers tar jeg meg av resten av vasken.

Hun er bare 3 år nå så ser for meg at hun hjelper til mer etterhvert som hun blir eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...