Gå til innhold

Hva synes dere om pottetrening i 9-12 mnd alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et lite innlegg i Mor&Barn i går hvor de skriver at man kan starte pottetrening ved 6-7 mnd alder.

Jeg tenker at det kan hende er smart. Nå har snuppa avf til samme tid nesten hver eneste dag. DVS jeg kan nesten planlegge bleieskift. NESTEN.

Hadde jeg tatt henne ut på badet etter grøten og kledd av henne, kunne jeg faktisk holdt henne over en potte istedet for at hun har avf i bleien.

Nå tenker jeg kun ut i fra miljø, jeg synes ikke det er ekkelt, slitsomt ol å skifte bleiene til snuppa.

Så tenker jeg:

hun skal i bhg fra februar, der har de nok ikke tid til å hold epå med dette på så små barn. Kanskje er det bare unødvenig å bruke tid på , eller kanskje vil hun være vant til "toalettsituasjoner" selv om hun i hovedsak brukef bleie?

WEller vil hun bare bli forvirret og at en slik plan fungerer bst for de som er hjemmeværende og har tid til å følge henne på potte hver eneste dag...

Noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teit og unødvendig..De er så små så de skjønner ingenting av det enda uansett

Skrevet

Nja er vel litt tidlig...men når det er sagt sluttet jeg med bleie da jeg var rett over året. Men det var ikke fordi mamma satt meg på potte, vi var 2 mnd på hyttetur den sommeren. Jeg elsket rett og slett utedoen vi hadde der, dermed sluttet jeg med bleie.

Skrevet

Vel, "teit og unødvendig" er det ikke. Før i tiden sluttet de aller fleste unger med bleie da de var rundt 1 1/2 år...ikke 3 som de fleste gjør nå, eller til og med enda senere..

Du kan fint klare å lære jenta di til å gå på potte,og det vil neppe ta lang tid før hun er "innlært". . Når jenta vår begynte å gå på potte var hun 1 1/2, og de i bhg TOK seg tid til å være med henne. Det er da jobben deres det også, selv om hun gikk på en småbarnsavdeling hvor alle brukte bleie enda.

Stå på :)

Skrevet

Er jo greit å starte. Ein trenger jo ikkje ha bleieslutt som mål, men pottetilvenning. Det er vanlig å starte så tidlig i Ungarn har eg fått inntrykk av. Me har ikkje komt i gang med det enda, 14mnd, men me starter neste uke. Mest for at ho skal bli kjent med potta.

Skrevet

synes det er alt for tidlig å starte med pottetrening!

jenta mi er 9 mnd og der blir nok mange mnd til før jeg begynner med det ja..

og jeg kan være enig deg de ansatte har nok ikke tid å la de sitte på potte i bhg....nå vet jeg heller ikke hvor gammelt barnet ditt er i febr...

de kan begynne å sitte potte når de har lært å si potte og kanskje snakke litt :)

Skrevet

pandabjørn; mange som ikke begynner å snakke før de er rundt 2 da, skal de ikke prøve potte eller do engang før det?

Min erfaring er at det går helt fint å begynne tidlig med pottetrening, og at de i bhg fint har tid til å la de små sitte på potte et par ganger i løpet av dagen. Jeg gjorde det med barn nummer en, hun var tørr da hun var 2, og det skal jeg gjøre med han som er i magen også, når dne tid kommer.

Spør du meg er det mye latskap rundt det med bleie-avvenninga, mange som ikke "gidder" begynne å øve før ungen er 3.

Skrevet

Her er jeg enig med MintCondition og HI, ingenting i veien for å sette barna på potten tidlig.

Skrevet

mamma26, hvordan kan du bare slå i bordet med å si at det er teit og unødvendig? Jeg mener at det er unødvendig at barn går med bleie i tre års alderen. De kan fint si ifra når de må på do i en alder av 2 år. Det er ikke snakk om lange kompliserte sammenstte setninger i forbindelse med å si ifra om et do besøk:)

Skrevet

Kanskje mange syns det bare er fint å skifte bæsjebleier på store unger i 3-4års-alderen :P Ick.

Takke meg til å tørke litt etter at de har vært på do altså. Bleieslutt er så utrolig flott både for voksne og barn, barna slipper å gå med fuktige og skitne bleier, og de voksne slipper å skifte dem ;)

Skrevet

Jeg tror ikke de helt skjønner det selv så tidlig.

Vår er jo snart to og har problemer med å skjønne dette.

Så jeg syns det virker alt for tidlig egentlig.

Skrevet

Men kan hende B bare er ganske dum som ikke kan si ifra før etterpå selv altså.

Skrevet

Hadde jeg hatt nok gidd til å gjøre det så skulle jeg gjerne ha avvent snuppa i etårs alderen :) Men det blir jo litt mer jobb i begynnelsen enn hva det blir med en som er litt større.

Og hvorfor er det unødvendig og teit? jeg sluttet med bleie rett rundt etårs dagen, var ganske vanlig å slutte mye tidligere før, og I mange andre navn er det også helt utenkelig at unger skal ha bleie på etter fylte to år.

Jeg tror mange unger nå om dagen er for gamle når foreldrene begynner med pottetrening og at det er derfor det er så himla mange svære unger som buker bleie.

Tenker på den bleiepakken vi kjøpte til Natalie på slutten, den gikk opp så høyt i vekt at jeg kunne brukt de når jeg gikk i førsteklasse.

Skrevet

m: jeg tror ikke han er dum nei;) he heh e

Men du har vel heller ikke pottetrent han? Det kommer jo ikke av seg selv tenker jeg, så hvis man begynner tidlig og så kan det hende at hun rundt 2 kan si ifra... Hvis ingen forteller de at bæsjen kan være et annet sted, så vet de jo ikke annet enn at man bare fjerner bleia etterpå,.. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg vet ikke hvordan man pottetrener, har ikke satt meg skikkelig inn i det. Men har tenkt mange ganger at jeg ikke vil ha en treåring med bleier. Og det er ikke sikkert det er så galt å starte litt tidligere enn man gjør nå?

Skrevet

Og når det kommer til barnehage så er det da jobben dems å følge unger på do! Det får de bare ta seg tid til :)

Mamma har fortalt at hun måtte betale ekstra for at de skulle følge meg på potte i barnehagen, hørt noe sånt tøv?

Skrevet

1 1/2 år? Hvor i all verden har du dette fra?

Skrevet

syns ikke det er noe vits å stresse meg det jeg..

Jeg har såvidt begynt å sette han på potta nå.. 19 1/2 mnd.. men han bare går av potta å sier "bade" og tråkker OPPI potta.. hehe... Tror det trengs litt øvelse og tålmodighet her ja.. ;)

Skrevet

Hva er vitsen med kvasse svar MintCondition? Nei jeg synes absolutt ikke det var GØY å skifte bæsjebleier på min sønn som nettopp har sluttet med bleier like før han var 4 år. Men noen er senere enn andre skjønner du. Vi har prøvd lenge å slutte med bleier til han med han var rett og slett ikke klar..Så plutselig en dag skulle han gå uten bleie og har gjort det siden.

Skrevet

Fordi de ikke engang kan kontrollere lukkemusklene bak der når de er så små Mami. Og hvorfor skal du terpe på alt jeg sier egentlig? Det er sjelden et barn er klar for å avvennes med bleie i ettårs alderen, har ikke noe med at foreldrene er late å gjøre. Du mener kanskje jeg er lat da eller, siden Kevin nettopp har sluttet nå? snart 4 år

Skrevet

Jamen det er jo litt rart at lukkemuskelen til barn her til lands er såpass mye dårligere enn i flere andre land? eller at den har blitt dårligere de siste 20-30 årene?

Jeg terper ikke på hva du sier, men jeg må jo få lov å spørre hvorfor du mener det er så teit?

Om det har vært latskap fra deres side vet jeg ikke, men jeg kan snakke for meg selv og jeg tror at vi kunne fått Natalie tørr endel tidligere faktisk om jeg hadde giddet å bruke nok tid på det.

Etter 3 dager på ferie hvor vi terpet på det hele tiden var hun tørr..

Så jo, jeg tror det ofte har med at foreldrene ikke gidder å stresse med det og at større barn har en annen vilje enn mindre.

Om små babyer blir lært opp til at det er naturlig å tisse og bæsje på potten og ikke i bleien så tror jeg det er mye enklere å få de tørre tidlig.

Skrevet

Mami, det er det jeg tenker også. Jo tidligere man starter, jo lettere er det å gjøre det naturlig. Jeg mener ikke at det skal gå enklere ved at man bruker mindre tid på det, heller motsatt. Men da kan det vel hende at man slipper unna episoder hvor man ikke får de til å gå på do å bæsje fordi barnet synes det er flaut osv?

Jeg tor at ved å starte med det tidlig kan man gjøre hele prosessen til en naturlig ting..

Skrevet

Hehe- dette utviklet seg jo til å bli en svært typisk DIB-diskusjon!

Kan man ikke bare bli enig om at alle er forskjellig, både barn og voksne?

Noen barn er lette å få til å gå på do/potte og viser tidlig interesse for det. Andre er litt senere ute, og for disse passer det nok bedre bruke bleie til de selv oppdager at det er kjekt å gå på do og slippe å ha bleie på.

Noen foreldre synes ikke det er så stas at barna bruker bleie lenge, og forsøker tidlig å innarbeide do-rutiner. Andre synes ikke det er så stress med bleier, og synes kanskje barnet selv skal få bestemme når det skal slutte.

Jeg tror at alle måter å gjøre dette på er grei, så lenge både barn og foreldre er komfortable med måten det blir gjort på.

Sånn- der fikk jeg sagt det!

Skrevet

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

Skrevet

Funker det så hvorfor ikke. Her er det ikke sjangs til å begynne med vesla på halvannet, hun sier ikke ifra hva hun gjør, og bæsj i bleia plager henne tydeligvis ikke nok til at hun vil skifte heller.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok jeg. Har tenkt å begynne med minsten på 8 mnd også faktisk.

Det er ikke for å få han tørr tidligere nødvendigvis, men rett og slett for å venne han til å sitte litt på do og gjøre det mer naturlig når den "ordentlige" pottetreningsalderen setter inn.

Jeg leser jo daglig om unger her inne som tisser greit i do -men som nekter å bæsje andre steder enn i bleia til de er over 3 år. Det kan man unngå på denne måten (tror jeg uten å ha prøvd)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...