Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #1 Skrevet 29. august 2008 Leser så mye om folk som slanker seg som prøver å ikke innta mer enn 1200 kcal pr dag. Er dette veldig lite? Hva er normalt behov for et voksent menneske? Kan noen gi meg noen eks på hva slags mat en kan spise i løpet av en dag da som ligger på rundt 1200 kcal. ?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #2 Skrevet 29. august 2008 Heisann! Det daglige behovet for kvinner ligger på ca 2000 kcal, for menn ca 2500 kcal. Det er ikke lett å bare spise 1200, og jeg vet ikke helt hva en slik dag ville bestå av..? Kalorikontrollerte dietter pleier å bestå av mye grønnsaker, magert kjøtt, knekkebrød med magert pålegg, egg etc.
Gjest Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 To tynne brødskiver/2-3knekkerbrød til frokost-med magert pålegg/kalkunpålegg osv To tynne brødskiver lunch/2-3knekkerbrød med pålegg Middag kan bestå av alt normal middag i moderate mengder, saus byttet ut med sjy saus, fet matvarer er ikke da inkl. Kveldsmat kan bestå av det samme som frokost. Man skal alltid ha frukt og grønt i mellom måltidene. Frokost/lunch og kvelds kan bytte ut med eggmat,korn av forskjellige slag osv. Melk er da lettmelk,lettprodukter på syltetøy,unngå sukkerholdig mat,fetmat med mye kcal. Det betyr da selvfølgelig også drikke og godis at dette må justeres i forhold til kcal
Gjest Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Er du glad i smør på brødmat, kan dette byttes ut med magerost. Skal man ha den hele og fulle effekten, så er det klart anbefalt å trene ved siden av/gå turer i kjapt tempo. Vesketapet i kroppen er alltid størst den første tiden, så derfor vil man alltid gå ned mer den første tiden.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #5 Skrevet 29. august 2008 Jeg har gått ned over tyve kilo siden mai på en kaloribegrensning. Da spiser jeg for eksempel en porsjon druer og yoghurt naturell med kanel til frokost, et knekkebrød med skinke til lunsj, et eple som mellommåltid, en vanlig porsjon middag med rent kjøtt, litt ris, mager kesam, mye grønnsaker og salat, og en avocado med et par skiver røkelaks og litt lettmajones til kvelds. Jeg føler ikke at jeg har sultet meg på noen måte, bare blitt veldig bevisst hvilken mat som er kaloritung, det er veldig greit å bruke www.vektklubben.no til å registrere spising.
Gjest Skrevet 29. august 2008 #6 Skrevet 29. august 2008 Inntar man disse kcal riktig blir man ofte mer mett enn vanlig, iallefall de som er jojo slankere for disse kan ofte gå uten mat store deler av dagen. Så riktig inntak vil ikke si mindre mat, men ofte mer mett over lengere tid også slipper man tungmetthets følelse i kroppen=)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 En pizza fra dolly dimples inneholder 2750 kcal. Spiser du en halv sånn har du altså spist "for mye" i forhold til 1200 kcal pr dag. Det setter kanskje ting litt i perspektiv. Spiser man fet mat holder man seg lengre mett. Min metode er derfor å spise en god del mat med sunt fett. Det går mye i røkelaks og makrell i tomat. Kcal angivelsen står stort sett bakpå de fleste matvarer. Det kan lønne seg å veie/regne ut kcal i begynnelsen. For det største problemet kan faktisk være at man spiser for lite. Kommer du under 1200 kcal hver dag klikker nemlig kroppen helt. Da tror den du er utsatt for en hungersnød og vil suge til seg og lagre alt av energi den ikke trenger for den "daglige drift".
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Jeg spiser 1300kcal per dag. Jeg går aldri sulten. Tar av ca.1kg i uken. Jeg er nesten ikke i aktivitete- trener ikke. Jeg spiser ikke melk, ost, pizza, lasagne, chips eller sjokolade. Ellers spiser jeg det meste. Det går i mye sundt. Spiser jeg pizza en dag vil jeg ha brukt opp hele dagsrasjonen min, så det er ikke verdt det. Da er det bedre med knekkebrød til frokost, havregrøt til lunsj, kylling til middag og yoghurt til kvelds. For ikke å snakke om de store mengdene med frukt jeg inntar gjennom hele dagen. Vann er også viktig. I helgene koser jeg meg med lett-popcorn. Sist helg spiste jeg pizza og sjokolade på lørdagen - noe som gjør at jeg ikke går ned i vekt denne uken. Ja, sålite skal faktisk til. Kjenner maaaange som jogger 1time på lødagen for å spise litt chips. Man bestemmer selv hvordan man vil leve.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Nei det er mulig å leve på 1200 kcal. Telle kalorier er den beste måten å gå ned i vekt. brukt vektklubb. no og registrer alt du spiser hve dag, du får deg garantert noen aha opplevelser og det å gå ned i vekt vil garantert føles langt lettere enn du hadde trodd. Forøvig er jeg enig i Angelicas innlegg. Man kan spise hva man vil bare man holder seg innenfor et visst kalorinivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå