Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er også lærer, jobber 100% men kjenner at det begynner å bli tungt. Lite hensyn taes, har bla. 4 etg opp til klasserommet og mange vakter i pausene. Er enda en stund til permisjonen, går ut i midten av november, men lurer på hvor lenge jeg holder.

Så hvordan er deres situasjon?

Håper på mange svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber også i 100% stilling. Er bare i uke 22, så jeg må vel klare meg en stund til. Er frisk egentlig, men veldig trøtt og sliten når jeg kommer hjem. Legger meg tvert på sofaen... Synes det er mest styr at jeg må springe på do hele tiden. Det blir rimelig hektisk, i allefall når jeg har inspeksjon i friminuttene.

Håper egentlig at jeg kan roe litt ned de siste ukene, permisjonen min starter jo nesten ikke før vi tar juleferie.

Er spent på hva dere andre skriver om saken...

Skrevet

Mitt "problem" er at jeg har en datter på 20 mnd og en mann som jobber (oppussing) til langt på kveld så jeg har ikke denne muligheten denne gangen. Tror det er en del av grunnen til at jeg er så sliten.. Forrige gang la jeg mye på sofaen og da jobbet jeg 100% helt frem til 2 uker før permisjonen. Så føler på en måte at jeg bør klare det denne gangen og!? Selvom jeg vet at det blir feil å tenke slik...

Skrevet

er og lærer, 100%. rektoren min ville vite om hun skulle søke nav om ekstra hjelp nå når jeg er gravid. Sjekk rettighetene deres jenter, dere kan få penger fra nav til hjelp i arbeidet og arbeidsgiver er pliktig til å legge til rette slik at dere kan være i arbeid så lenge som mulig. Dere kan slippe inspeksjon. Sjekk med nav hva dere kan få og snakk med rektor. De er nødt til å tilpasse seg dere.

Skrevet

jeg jobber også som lærer i 100%, men er sykmeldt 100% pga svimmelhet og vil svime av. Hadde aldri klart å jobbe mer enn 20 % dersom jeg MÅTTE i jobb. Det jeg lurer på er hvordan dere som er lærere tenker å ha permisjon? skal dere ha mer enn ett år? eller er dere tilbake i jobb midt i året? hvordan tenker dere? jeg går i permisjon 1 des. og har lyst å ha forlenget permisjon slik at jeg slipper å begynne midt i desember igjen. Noen som har gode forslag?

Skrevet

Jeg startet med 50% sykemelding da skoleåret startet, men allerede etter 2 dager begynte jeg å stivne i bekkenet igjen + få kramper i livmorbåndene på ettermiddagene. Er nå fullt sykemeldt, så det blir nok en lang høst. Starter perm. 24/10. Starter opp jobb igjen i august neste år. Skal da ha 75% stilling (må ha så mye når mannen er i perm.), men etter jul går jeg ned i 60% stilling. Jeg synes det er bedre å starte opp samtidig som skolen starter enn midt i året. Så får mannen min være hjemme en del også. Han skal jobbe en dag i uka (den dagen jeg er hjemme), og får derfor dratt ut permisjonen til nyttår. Han gleder seg!

Skrevet

Jeg er inspektør, og kan ikke tenke meg at det er problematisk og f.eks. kutte ut insp, kutte det minst viktige av fellestid osv. Vi er iallefall ivrig etter å ha folk i jobb så lenge som mulig.

Skrevet

Nå skal jeg benytte anledningen å spørre dere andre lærere om noe jeg lurer på ang perm.

Jeg skal ha et år perm med 80% lønn og antar at jeg er ferdig med den til 2. semester (01.01.10). Det jeg lurer på er om feriene jeg skulle ha hatt i løpet av permisjonsåret kommer i tillegg til 54 uker perm? I såfall... hvilke ferier er det vi "får igjen"?

Skrevet

Vi har 4 uker + 1 dag i ferie, resten regnes som avspasering. Ferieukene kommer i tilegg til permisjonsukene. Du vil ikke få penger når du tar ut ferie.

Hvis du trenger mer svar bare si i fra! Begynner endelig å forstå dette :)

Ellers må jeg si at jeg er så glad formen er så bra (bank i bordet). I 1.trimester var jeg sykemeldt 50% i 6 uker, men tror kansje jeg om noen uker ber om å få redusert inspeksjonstiden.

Tror ikke det hadde gått så bra hvis klasserommet hadde ligget mange trapper opp. Så kjempe takknemlig for at alle klasserommene våre ligger på ett plan.

Skrevet

Nå skal jeg ikke spore mer av tema, men må bare spørre Neptunia.

Hvis jeg da skal ta min "sommerferie" i januar, blir det da uten lønn eller feriepenger?

Huff, dette er innviklet... Takk for svar.

Forresten har dere mange minutter inspeksjon i uken? Jeg har 90.

Skrevet

jeg har 120 min inspeksjon i uka, men foreløpig går det bra, som sagt så har jeg en rektor som er føre var på at det kan bli tungt og at det kan bli sykemelding. Så jeg får ekstra hjelp når eg trenger det.

Skrevet

Ferie er jo uten lønn, men når og hvordan du får pengene dine er lurt å snakke med arbeidsgiveren din om. Du kan nemlig velge selv.

I min kommune er det vanlig praksis for de med fast lønn, hvis man ikke sier noe annet. Dvs: Vanlig opplegg, men bare 80% mindre, feriepenger i juni, vanlig 80% lønn i juli. Dette selv om jeg skal ta ut ferie etter permisjonen er ferdig. Jeg vil da få 80% lønn når jeg har min ferie fordi jeg ikke fikk lønn i juni.

Kansje ble du klokere, men det lønner seg å ringe i tilfelle det er annen praksis der du jobber.

Skrevet

Som gravid skal man slippe å gå inspeksjon - slik er det i alle fall på min skole. Ellers har man krav på tilrettelegging, som f.eks. at man får flytte til klasserom som er nærmere ol. Jeg føler at det er veldig slitsomt allerede og startet opp bare for 1 1/2 uke siden. Det er så mange adminstrative ting som ledelsen ikke tar ansvar for og jeg stresser med det, i tillegg til planlegging av hver eneste time. Jeg har likevel ikke samvittighet til å bli sykemeldt dersom det skulle bli nødvendig...mye pga. den lite entusiastiske reaksjonen til ledelsen da jeg fortalte om graviditeten.

Det er vel ikke bra for fosteret at vi stresser for mye? Læreryrke er jævla stressende!!! I tillegg må jeg litt for ofte innta den strenge og litt sure lærerrollen pga. helt nye og urolige/hyperaktive 8. klassinger som trenger ekstra disiplin og innføring i regler. Blir drittlei. Skal skifte yrke etter permisjonen min!!! Synes ikke vi får nok ros og lønn for jobben vi gjør...

Skrevet

Dette virker det som om du skjønner bedre enn meg, så jeg må bare spørre deg om dette. :) Jeg er også lærer og jobber 100%. Skal ut i permisjon 19.desember (når juleferien starter). Hvordan skal jeg da regne ut når jeg skal begynne på jobb igjen i forhold til at jeg skal ha 54 uker med 80% lønn? I min kommune finnes ikke eget skjema for fødselspermisjon, men dersom både ferien og dette andre kommer inne i eller utenom disse ukene, så aner jeg ikke når jeg skal begynne på jobb igjen.. :S Hjeeelp!

Skrevet

Innlegget var ment til Neptunia, men kan noen andre også svare så setter jeg stor pris på det. :)

Skrevet

Det første jeg må spørre om da er: Skal du ha ferie?

Hvis du skal ha ferie, kan du være hjemme 4 uker + 1 dag lengre enn om du ikke skal ha ferie i forbindelse med permisjon. Disse ukene er da uten lønn.

Over til når du skal ut i jobb igjen:

54 uker

- 6 uker (far sine uker)

- 3 uker (må tas ut før permisjon)

(+ 4 uker 1dag hvis du skal ta ut ferie)

= Du skal ut i jobb etter 49 uker og 1 dag

Dette fikk jeg bekreftet av min arbeidsgiver.

Hvis jeg har regna riktig har du termin fredag 9. januar? Det er en fredag i uke 2

Du er ferdig med din permisjon lørdag i uke 51, altså 19. desember.

Skal du ikke ha ferie, men overføre den til neste år. Da er du ferdig med permisjonen din fredag 20. november i uke 47 (altså 4 uker og 1 dag kortere).

Det er veldig uvanlig å ikke ta ut ferie. De fleste vil jo være så lenge som mulig hjemme med babyen sin. Er også i tvil om vi faktisk kan velge det... Vi kan jo ikke velge om vi vil ha ferie når vi jobber til vanlig...

Skrevet

Vi kan velge å ta ut ferien senere... Men det er max 2 uker ferie man har rett på å overført til året etter. Men hvis arbeidsgiver er veldig grei, kan man få overført hele ferien til neste år. (Det er altså snakk om kalenderår.)

Skrevet

Jeg tenker at jeg tar ut ferie når pappen har sin permisjon. Trodde dette med ferie ville bli automatisk regnet med i permisjonstiden. Synes dette er veldig vanskelig å få oversikt over. Men skriver nok på permisjonssøknaden min at jeg da skal begynne 1.januar 2010 (ihvertfall det semesteret).

Skrevet

Jeg jobber 100 %. Skal ut i permisjon i midten av desember. Sliter allerede veldig nå! Har ikke energi til noe annet enn jobb. Sofa og senga hele dagen etter at jeg kommer hjem somregel, men det går foreløpig greit på jobb da. Tenker også å høre om å slippe vaktene i friminuttene etterhvert.

Jeg tror det hadde hjulpet mye å hatt kortere dager, sånn at jeg kan hjem og sove litt før jeg henter guttene i barnehagen, men det er jo ikke lett å bli delvis sykemeldt i læreryrket tenker jeg... Ikke lett for elevene, og ikke lett å få vikar... Så blir vel til at jeg holder ut så lenge jeg klarer og blir fullt sykemeldt etterhver vhid ikke jeg blir bedre.

Mitt mål nå er å holde ut til høstferien, så får jeg vurdere videre etterpå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...