Gå til innhold

Kjøper dere ny madrass til den lille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer sån på hva jeg skal gjøre... har en madrass som jeg kjøpte til vesle tulla da hu ble født.. hun blir 2 år i november..da den nye babyen også kommer. lurer på om jeg kan bruke samme madrass som hun brukte? det har vært tilfeller der hun har tisset i senga og det har kommet på madrassen..men har vasket godt av den da dette skjedde.. men noe siger jo inn i madrassen så klart,så er så usikker på hva folk pleier å gjøre.lest mye om slik krybbedød osv..huff=( er det best å kjøpe ny madrass kanskje? litt surt å kjøpe ny når man har også..er jo ikke akkuratt billige=(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjøpt et tisselaken på Kid som jeg har tenkt skal ligge på hele tiden. Har hørt at et sånt laken forhindrer muggpartikler å komme opp. Så legger jeg et vanlig laken over. Men vår første har ikke hatt noen uhell som jeg kan komme på, så derfor har jeg ikke noe betenkligheter med å bruke madrassen på nytt.....

Skrevet

Hei

Dette er et tema hvor det er mye uenighet om. Jeg lurte akkurat på det samme selv for en stund tilbake og fikk veldig mange ulike svar. Noen kan vise til forskning som sier at det kan være større sjanse for krybbedød hvis man arver madrass, og at det er så så mange større sjanser hvis man har arvet madrassen utenfra, enn hvis man arver av søsken. Man kan jo bli vettskremt av at det bare er en ørliten sjanse, men man kan vel aldri gardere seg 100 % mot noe?

Jeg personlig tror at dette får bli en individuell sak hvor man selv får vurdere hvor skitten madrassen er. Det er vel gulpe- og/eller tisselukt evt mugg man er redd for skal påvirke babyen. Det er så mye skremselspropaganda der ute at man av og til kan lure på om det er forsvarlig å få barn i det hele tatt, men samtidig så er det jo også noen av disse opplysningene som er reele. Det handler om å bruke sunn fornuft og vurdere selv hvilke råd man vil følge og ikke...

Her inne tror jeg nok du vil kunne få mange ulike svar, og antagelig ikke føle deg noe klokere etterpå;-) Du vet jo i hvert fall hva madrassen har vært utsatt for, og det er jo en fordel! Stol på deg selv du;-)

Skrevet

Jeg skal bruke samme madrass til denne babyen som jeg brukte til snuppa(som snart er 2 år). Har vaska madrassen godt, og tror ikke det er større fare for krybbedød fordet om storesøster har brukt den i 1,5 år.

Skrevet

Vi også hadde dette i tankene, og fikk veldg mye forskjellige beskjeder. Det endte med at vi kjøpte ny madrass, så er vi i alle fall på den sikre siden. Men som det blir nevnt, føl litt på det selv og dere vet jo best hvordan den gamle madrassen er blitt behandlet med tanke på gulp, tiss etc....

Skrevet

Hadde ny til tulla som kom for 2,5 år siden. Hun lå alltid på soveskinn i senga, så det ahr fungert som en overmadrass her. Nå kommer vi til å kjøpe en ny overmadrass å ha i tillegg til madrassen hennes, også evt ett nytt soveskinn oppå der. Tulla var så kald at hun trengte det skinnet, får se hvordan gutten blir:) Det må holde mener jeg:)

Skrevet

Jeg har kjøpt ny madrass til den lille. Vår første hadde en periode med mye uhell om natta, så det er ikke aktuellt å bruke den om igjen. Kjøpte ny på IKEA til 250 kr. Ikke en kjempe investering akkurat...

Skrevet

Vi har kjøpt ny madrass til sprinkelsenga, men ikke til vugga. Turbo lå i vugga sånn omtrent fem ganger, tenker jeg (han sov kun når han lå mage mot mage på oss eller mellom oss i senga vår da han var helt liten), og har ikke hatt noen uhell som har nådd madrassen der. Så den er så godt som ubrukt.

Men madrassen i sprinkelsenga er nesten 2 år gammel, og han var en STORgulper da han var baby (ikke at han lå så mye i senga si da han var baby, egentlig - men nå har vi også kjøpt oss ny seng ganske nylig, som han ikke har hatt uhell i ennå), og har vært spysyk utallige ganger siden han begynte i bhg for ett år siden. Så her tar vi ingen sjanser. Bakterier fra oppkast kan umulig være bra for en liten baby, søsken eller ikke.

Synes det er verdt de rundt 500kr madrassen på ikea koster jeg, så er man på den sikre siden.

Skrevet

Har kjøpt ny, men dette er jo vårt første barn også da, så vi måtte. Tror ikke det er noe galt i å bruke samme. Du kan jo legge et tisselaken under. Kjøpte min madrass på ikea for 4-500kr, så den var ikke så spinndyr.. Men er jo kjekt å kunne bruke det man har når man først har det;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...