Gjest Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Er litt forvirret her. Kanskje noen her kan hjelpe? Var hos legen her om dagen og da spurte jeg tileldigvis om det var noe man burde spise av vitaminer/ mineraler osv før man blir gravid og under en evt graviditet. Legen svarte nei. Sa som sant er at jeg har hørt at man burde spise folat, minst en måned før man blir gravid og de tre første månedene i svangerskapet. Legen sa at det bare var tull. Han sa at det var bare enkelte gravide som spiste det og eldre med folat mangel. Jeg likte ikke helt svare til legen. Skal jeg høre på det legen sa, eller skal jeg gi f.. i akkurat det. Gubben og jeg planlegger å prøve å få barn. Jeg er jo mest fristet til å ta folat, men så er det jo det at legen liksom skal vite best og at man skal høre på legen osv. osv. Hva burde jeg gjøre? Er som sagt forvirret.
Gjest Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Spis folat! Har aldri hørt noe annet enn at de anbefaler å begynne med det allerede før man starter prøvingen for å forhindre ryggmargsbrokk hos babyen Så SPIS FOLAT
LindaKristin1980 Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Ja, spis folat! Virker ikke som legen din er helt oppdatert
Kazaya er fødeklar Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Gi f. i det legen sa og spis folat likevel ville jeg gjort. I begge mine svangerskap ble jeg stadig påminnt å spise folat. Når jeg var på apoteket her om dagen for å kjøpe graviditet test ble jeg også informert om folat og at man også bør spise det også når man prøver å bli gravid. Sikkert en lege med sine egne konklusjoner, "alle" sier jo spis folat... Lykke til!
Musemor med tre søte små Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Folat forebygger rymmmargsbrokk. og bør tas minst en mnd før graviditet og i hale første trimester
Elviraen Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Jeg har begynnt med folat, eller jeg tar B-vitaminer MED folat, eller jeg begynnte på de har jeg fått skikkelige tykke solide negler og sunnere hår , jeg spiser MASSE grønnsaker og fisk 3 dager i uke, ELSKER frukt og slat, så jeg trodde ikke jeg hadde noen mangler, men tydeligvis!! Uansett kan ikke FOLAT skade forsteret på noen måte, så SPIS FOLAT!!
wowo Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 HEi Spis folat og du bør få i deg anbefalt dose. Noen vitaminer som også sier det er folat i, har ikke den anbefalte dose. Ble anbefalt av både lege, sykepleier og på apoteket å ta folat daglig... SÅ SPIS DET ER VIKTIG
Eva76 Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Ta folat, den legen kan umulig vite hva han snakker om! Med erfaringen fra en venninne som mista jenta si pga folatmangel unner jeg INGEN det samme. Folat trengs. Jenta hun mista mangla en av de tre platene som skal vokse sammen til kraniet. Man kan ikke leve uten :-( Ryggmargsbrokk er nok en vanligere mangel. Det kan vel føre til lammelser... Konklusjonen min er at folat er en veldig billig forsikring.
Sax71 - mamma til tre:o) Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Vil nok si at du bør ta folat gjennom 1. trimester. Legen min anbefalte iallefall det i mitt forrige svangerskap!
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 Jeg hadde i tillegg til å begynne med folat - BYTTET LEGE! Når han ikke er oppdatert på en så elementær ting vedr graviditet, hadde jeg ikke stolt en flekk på ham!
Dotten Skrevet 29. august 2008 #11 Skrevet 29. august 2008 Gjør som alle de andre sier og spis folat. Nå kan det hende at det kan ta litt tid å bli gravid, slik at du spiser folat i både 1, 2 og kanskje 5 mnd. før du blir gravid, men dette er IKKE skadelig. Bytt lege eller i det minste informer han om at han ikke kan gå rundt å misinformere pasientene sine!!! Lykke til!
ME :) Skrevet 29. august 2008 #12 Skrevet 29. august 2008 Min lege sa man måtte ta folat og min bestevenn (også lege) sa at man skulle ta det før man blir gravid i tilleggg til første trimester. Så ta!!! Det kan umulig skade når det er så mange andre som anbefaler d!
♥♥♥Mamma til nr 2 i Mai-09♥♥♥ Skrevet 29. august 2008 #13 Skrevet 29. august 2008 og for guds skyld, BYTT LEGE!!!! Masse lykke til med prøvingen:)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 29. august 2008 #14 Skrevet 29. august 2008 Legen din er ikke oppdatert, nei!!! Det er riktignok noen grupper kvinner som skal ha høyere dose, men det er en generell anbefaling og dokumentert effekt av 0,4 mg folat 1-2mnd før man blir gravid og 3 første mnd av graviditet. Ta folat!!
Sololight Skrevet 29. august 2008 #15 Skrevet 29. august 2008 Hvordan kan han forresten vite om du har folatmangel eller ei?? Jeg tok prøve på det, og hadde vedien 9, og referanseområdet var 8-40. Altså; jeg hadde ikke mye folat i kroppen! Det er gjort mye forskning på dette med folat og graviditet, og det er ikke tvil om at det er gunstig å ta tilskuddet. Fra Pasienthåndboken: Hvorfor ekstra folat ved graviditet? Behovet under svangerskap er minst dobbelt så stort som hos ikke-gravide. Forskning har vist at den medfødte sykdommen som kalles ryggmargsbrokk (myelo-meningocele) har sammenheng med lavt nivå av folat i kroppen. Og nå viser også forskning at når kvinner regelmessig tar ekstra tilskudd av folat i forbindelse med svangerskap, har det ført til en tydelig nedgang i forekomsten av denne alvorlige sykdommen. Selv om denne sykdommer er sjelden, anbefales nå tilskudd av folat før og under første del av svangerskapet som standard behandling over hele verden. Det er ikke farlig å innta mer enn det daglige behovet av folat, og behandlingen er billig og uten bivirkninger. Fra Dagens medisin: Folat mot leppespalte 2007-02-09 En ny studie viser at en tredel av leppespaltetilfeller hos barn kan unngås dersom kvinner som planlegger graviditet, eller som er i fruktbar alder, tar folattilskudd. Anne Grete Storvik Statens ernæringsråd anbefaler at alle kvinner som planlegger graviditet, eller som kan regne med å bli gravide, tar et daglig folattilskudd i form av en tablett med 0,4 milligram. Tidligere forskning har vist at inntak av folat kan redusere risikoen for nevralrørsdefekt. Nå viser en ny studie som norske forskere har gjennomført, at folattilskudd på 0,4 milligram eller mer pr. dag reduserer risikoen for leppespalte hos barn med en tredel.
Gjest Skrevet 30. august 2008 #16 Skrevet 30. august 2008 Tusen takk for mange svar. Er begynt å ta folat nå. Tror nok ikke jeg skal tilbake til den legen. Syns hele legen egentlig virka useriøs, nå når jeg har tenkt på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå