Mårud Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Må jeg ha en god grunn for å si opp leietakere? Eller kan jeg bare gjøre det? De har 2 mnd oppsigelsestid og den er gjensidig.
It's all about me Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Så lenge det fremdeles er gyldig kontrakt mellom dere så må du ha en veldig god grunn for å si dem opp. Enten at de har brutt reglene eller at du skal bruke leiligheten selv.
Mårud Skrevet 28. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2008 Kan jeg ikke si dem opp fordi jeg vil la noen andre bo der? eller fordi jeg faktisk må øke husleien?
Gjest Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Nei. Eneste mulighet du har er å indeksregulere leien, men da må det ha gått ett år siden siste regulering.
Mårud Skrevet 28. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2008 Jeg vil leie den ut til et vennepar.kan jeg ikke si dem opp da??
Kjukka Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Nei, du kan ikke si dem opp, bare fordi du vil at noen andre skal bo der, eller at du vil øke husleien. Du må ha en ganske god grunn til å si dem opp, f.eks. at du skal bruke det selv, eller at nær familie (barn, foreldre) skal bruke det.
Serial mom Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Hvisk du skal bygge om eller pusse opp/renovere,eller bruke det selv har du rett til å si opp kontrakten,men ikke ellers.
Mårud Skrevet 28. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2008 Kan jeg si dem opp om den blir solgt? ligger til salgs.
Serial mom Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Det tror jeg nok du kan,ja. Men sjekk med huseiernes landsforening,eller leerboerforeningen(LBF)de kan sikkert svare deg bedre!
guroa Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Mener jeg leste i en avis her om dagen at man ikke kan si de opp fordi om man skal selge. At nye eiere måtte "overta" leieboerne. Kan du ikke bare si at du skal pusse opp da??
guroa Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=534484
Stavangerdamen Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 At leil skal selges, er ikke gyldig grunn i fht oppsigelse, jfr husleieloven. Risikoen ligger da på eventuelle nye kjøpere. I dag har det blitt VELDIG vanskelig å bli kvitt folk desverre. Enten skal de virkelig ha herjet med leiligheten/ha misligholdt husleien over lenger tid (og til og med her er rettspraksis streng) el du skal pusse opp/renovere. Til en annen gang, så kan det være lurt å ha tidsbegrensa kontrakt. Feks for 1 år. Dato til dato.
Mårud Skrevet 28. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. august 2008 Det er snakk om en 3 roms leilighet,så å overta leieboere blir vanskelig.Har skrevet i kontrakten at leietiden blir kortere enn 1 eller 3 år som er lovbestemt tid å leie om den blir solgt.Er vel greit da?
Suprise! Skrevet 28. august 2008 #14 Skrevet 28. august 2008 Ny eier kan da umulig måtte overta leiebober?! Det er merkelig. Da vi kjøpte huset vårt,fikk vi spørsmålet om vi ville ha leieboer"med på kjøpet",eller ikke. Ellers har jeg ikke peiling på hi`s spørsmål.Men vet at det skal være en GOD grunn.
Stavangerdamen Skrevet 28. august 2008 #15 Skrevet 28. august 2008 Desverre er loven ufravikelig. Dvs om du har skrevet noe i kontrakten som er i strid med husleieloven og de alikevel har skrevet under på det, så er det alikevel ikke gyldig OM de velger å nekte å flytte. Mener ikke å være vanskelig mot deg, men opplyser bare om faktum i fht loven.
hEiSvEiS Skrevet 28. august 2008 #16 Skrevet 28. august 2008 Er leiligheten møblert eller umøblert? Mange delvis møblerer leiligheten fordi det da er enklere å kaste ut folk man ikek vil ha boende der.. utenom det er det veldig vanskelig å få kastet ut folk sånn uten videre... til og med leietakere som ikke betaler husleien i tidet kan det være vanskelig å bli kvitt..
Stavangerdamen Skrevet 28. august 2008 #18 Skrevet 28. august 2008 Da er det desverre enda vanskeligere. Men for alt i verden. Du kan jo prøve. Er de uenige, så vil de fort gi beskjed! Er du heldig, så flytter de bare.
Mårud Skrevet 28. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 28. august 2008 De har nå selv skrevet under på kontrakten.
Stavangerdamen Skrevet 28. august 2008 #20 Skrevet 28. august 2008 Ja, men det argumentet hjelper ikke om de nekter, for loven sier noe annet som du ikke har oppfylt. Dvs om de er klar over hvilke rettigheter de har.
Mårud Skrevet 28. august 2008 Forfatter #21 Skrevet 28. august 2008 Har sendt mail til advokat,så får vi se om jeg har lov dersom den blir solgt.
Stavangerdamen Skrevet 28. august 2008 #22 Skrevet 28. august 2008 Da får du samme svaret Jeg er siste års student og sambo advokat som bl.a. har dette som arb.felt
Mårud Skrevet 28. august 2008 Forfatter #23 Skrevet 28. august 2008 Om de nekter,så sier jeg jo bare at mine foreldre skal leie den.
Stavangerdamen Skrevet 28. august 2008 #24 Skrevet 28. august 2008 Det må du gjerne si, men det holder ikke juridisk. Dvs om de velger å gå til sak mot deg. Mest sannsynlig går det nok fint og de velger å flytte, men vær klar over at det argumentet desverre ikke holder. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå