Gå til innhold

Dere som leier ut eller har peiling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må jeg ha en god grunn for å si opp leietakere? Eller kan jeg bare gjøre det? De har 2 mnd oppsigelsestid og den er gjensidig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det fremdeles er gyldig kontrakt mellom dere så må du ha en veldig god grunn for å si dem opp. Enten at de har brutt reglene eller at du skal bruke leiligheten selv.

Skrevet

Kan jeg ikke si dem opp fordi jeg vil la noen andre bo der? eller fordi jeg faktisk må øke husleien?

Skrevet

Nei. Eneste mulighet du har er å indeksregulere leien, men da må det ha gått ett år siden siste regulering.

Skrevet

Jeg vil leie den ut til et vennepar.kan jeg ikke si dem opp da??

Skrevet

Nei, du kan ikke si dem opp, bare fordi du vil at noen andre skal bo der, eller at du vil øke husleien. Du må ha en ganske god grunn til å si dem opp, f.eks. at du skal bruke det selv, eller at nær familie (barn, foreldre) skal bruke det.

Skrevet

Hvisk du skal bygge om eller pusse opp/renovere,eller bruke det selv har du rett til å si opp kontrakten,men ikke ellers.

Skrevet

Kan jeg si dem opp om den blir solgt? ligger til salgs.

Skrevet

Det tror jeg nok du kan,ja. Men sjekk med huseiernes landsforening,eller leerboerforeningen(LBF)de kan sikkert svare deg bedre!

Skrevet

Mener jeg leste i en avis her om dagen at man ikke kan si de opp fordi om man skal selge. At nye eiere måtte "overta" leieboerne.

Kan du ikke bare si at du skal pusse opp da??

Skrevet

At leil skal selges, er ikke gyldig grunn i fht oppsigelse, jfr husleieloven. Risikoen ligger da på eventuelle nye kjøpere. I dag har det blitt VELDIG vanskelig å bli kvitt folk desverre. Enten skal de virkelig ha herjet med leiligheten/ha misligholdt husleien over lenger tid (og til og med her er rettspraksis streng) el du skal pusse opp/renovere. Til en annen gang, så kan det være lurt å ha tidsbegrensa kontrakt. Feks for 1 år. Dato til dato.

Skrevet

Det er snakk om en 3 roms leilighet,så å overta leieboere blir vanskelig.Har skrevet i kontrakten at leietiden blir kortere enn 1 eller 3 år som er lovbestemt tid å leie om den blir solgt.Er vel greit da?

Skrevet

Ny eier kan da umulig måtte overta leiebober?! Det er merkelig.

Da vi kjøpte huset vårt,fikk vi spørsmålet om vi ville ha leieboer"med på kjøpet",eller ikke. Ellers har jeg ikke peiling på hi`s spørsmål.Men vet at det skal være en GOD grunn. :)

Skrevet

Desverre er loven ufravikelig. Dvs om du har skrevet noe i kontrakten som er i strid med husleieloven og de alikevel har skrevet under på det, så er det alikevel ikke gyldig OM de velger å nekte å flytte. Mener ikke å være vanskelig mot deg, men opplyser bare om faktum i fht loven.

Skrevet

Er leiligheten møblert eller umøblert?

Mange delvis møblerer leiligheten fordi det da er enklere å kaste ut folk man ikek vil ha boende der.. utenom det er det veldig vanskelig å få kastet ut folk sånn uten videre... til og med leietakere som ikke betaler husleien i tidet kan det være vanskelig å bli kvitt..

Skrevet

Da er det desverre enda vanskeligere. Men for alt i verden. Du kan jo prøve. Er de uenige, så vil de fort gi beskjed! Er du heldig, så flytter de bare.

Skrevet

De har nå selv skrevet under på kontrakten.

Skrevet

Ja, men det argumentet hjelper ikke om de nekter, for loven sier noe annet som du ikke har oppfylt. Dvs om de er klar over hvilke rettigheter de har.

Skrevet

Har sendt mail til advokat,så får vi se om jeg har lov dersom den blir solgt.

Skrevet

Da får du samme svaret :) Jeg er siste års student og sambo advokat som bl.a. har dette som arb.felt

Skrevet

Om de nekter,så sier jeg jo bare at mine foreldre skal leie den.

Skrevet

Det må du gjerne si, men det holder ikke juridisk. Dvs om de velger å gå til sak mot deg. Mest sannsynlig går det nok fint og de velger å flytte, men vær klar over at det argumentet desverre ikke holder. Lykke til.

Skrevet

Hva om jeg selv vil flytte dit??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...