Sax71 - mamma til tre:o) Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Noen her som har erfaring med å ha valp samtidig som man går gravid? Har hatt greie svangerskap før, men man vet jo aldri og ikke vet man hvordan valpen blir heller. Valpen er 4,5 måneder gammel og vil da være året når babyen kommer. Jeg mener at det vil være bedre å ha valp mens man er gravid enn etter at babyen er født. Noen som vil fortelle litt om sine erfaringer? Gjerne også hvis noen har erfaring med valp og baby sammen!?
mamma til tre prinsesserღ Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Jeg har verken hatt valp og baby elle valp i svangerskap. Men jeg har hatt hund og baby og har hund og barn nå. For min del synes jeg det er krevende. Men vi har en ganske krevende hund (Gordon setter), og jeg blir sliten. Nå har jeg et barn, en hund og venter barn nr 2. Så jeg tror det blir enda mer slitsomt når den nye babyen kommer. Akkurat nå jobber mannen min mye, veldig sene kvelder og da tar det bare enda mere på. Men hvis du er klar over hvor mye en hund krever i tillegg til barn og du vil gå for det så gjør du det. Er selvfølgelig veldig koselig med hund også, men du vil få mye mindre tid til huden når babyen kommer. Så lykke til med avgjørelsen!
BabyBlue Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Beste tiden du kan få sammen med en valp er når du går hjemme med den. Jeg ville absolutt hatt valp mens jeg gikk gravid om alt var ok selvfølgelig. En valp skal ut på do etter den har sovet, etter den har spist/drukket og etter den har lekt for å få den helt stueren. Er du oppe en del ganger på natten for å tisse, ta på deg en jakke å la voffsen også få tisse Du bygger ett veldig fint bånd med deg og valpen når du går hjemme. +at du har god tid på å la den bli vant til å være hjemme alene Når babyen kommer og valpen krever enda mer, så kan det nok bli slitsom. Er du flink til å gå mange turer med barnevogn hver dag så tror jeg nok denne valpen blir lykkelig Men ikke velg en hunderase som krever milevis med turer, og masse hjernetrim
gutteklubben grei Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Jeg har hatt valp når ungen var nyfødt og syntes det gikk helt fint. Var ute med valpen hver gang jeg ammet på natten så det ble ingen ulykker ;--) Hadde valpen i bur om natten så den vendte seg fort til det og trives godt der. Så da kan den være der små stunder på dagen også når barnet vil ligge litt på gulvet og leke. Ellers så hadde vi lekegrind (Park a kid) med løs madrass i bunnen. Når barnet var der la vi i madrassen og hvis barnet var på gulvet kunne valpen være i lekegrinda uten madrassen men med eget teppe. Etter hvert gikk det helt fint å ha de sammen, vi er hundevante så vi har veldig klare linjer for dyra. Valpen ble etterhvert en veldig tålmodig hund som stilte opp som støtte når knøttet skulle lære å gå :-) Rasen var forresten Parson Jack Russel Terrier
Ayka 09+13+14 Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Jeg tenker ganske mye på dette for tiden...det å ha valp og være gravid,samt det å ha valp/hund og baby... Vi har "akkurat" fått en valp i huset. Hun er 4mnd om ikke så lenge. Vi blir "prøvere" om ikke så mange dagene (når mensen er over:p)...og kan vel i samme slangen nevne at vi har 3(!) voksne hunder i tillegg til valpen. To av de voksne er papilon,og den 3.voksne er en finsk lapphund,det samme er valpen. Så ingen av disse rasen er Kjempekrevende,men det er jo helt klart at de krever sitt! Sambo er veldig flink med valpen og de andre hundene,men vi er begge klar over at litt mindre tid til dem blir det når en baby kommer i hus,Men vi skal innvolvere hundene så mye som over hode mulig i alt som har med babye å gjøre (er en "hundeaktivitet" i seg selv det ;p),samt vi er begge ganske så aktive,så en del trilleturer blir det også iløpet av dagen... Tror også både jeg og sambo synes det vil være en fin "pause" i fra mas og tjas i heimen,og heller ta oss en tur ut med hundene for litt frisk luft til hjernen... Vi er iallefall Godt innstilt på at dette skal gå! Vet det høres mye ut med 4 hunder-og det er det...men de har heldigvis mye selskap i hverandre,og mye leking på plenen med hverandre blir det også iløpet av en dag... Så jo,dette skal gå bra-for vår del iallefall Vi valgte å skaffe oss valpen nå,for jeg har ingen planer om å ha en nyfødt baby i hus + en liten vill valp Synes det er greit at den har blitt renslig og at man har fått trent inn mye av det grunnleggende innen lydighet før en baby også kommer i hus... En liten valp er i seg selv en baby
mor_til_2_84 Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Skulle jeg planlagt og valgt om igjen, ville jeg ventet med hund til sønnen min kanskje var 1 år eller noe slikt. For vår del gikk det veldig greit med hund, vi hadde 2 stykker da jeg ble gravid. Eneste store fellen man kan gå i er å være litt for mye mamma for hunden siden man er så mye hjemme. Det kan da ofte bli konflikt fordi hunden ikke skjønner hvorfor den blir mindre prioritert når barnet kommer. Men som sagt, for oss gikk det veldig fint. Jeg satt ofte på gulvet da jeg ammet, med en hund på hver side, så de også fikk kos. Døra på badet sto oppe da jeg skiftet bleier og hundene ble veldig inkludert. Vi hadde endel trappegrinder foran diverse dører i leiligheten vår, så vi kunne begrense hundene litt i forhold til hvor barnet var osv. I dag har vi en sønn på 2, en gjenværende hund, og et barn på vei. Det er MYE jobb, men vi har også en krevende rase, så får ta det for det det er. Ikke alle hunder er like. Men et tips er ihvertfall å la hunden skjønne fra dag en at den ikke er nr 1 på prioriteringslista di. Den er nødt til å skjønne at barnet kommer før han, og det kan du forberede han på mens du går gravid.
Dilldall Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Vi har en hund på 2 1/2 år nå og er prøvere. Må si jeg gruer meg til jeg blir gravid og får ungen. Hunden er stor og krevende å gå tur med. Han har fortsatt masse "lopper" i blodet og hopper og spretter når vi går tur. Ser for meg at det kan bli vanskelig med stor mage/barnevogn:( Et annet problem er jo at jeg må ha med ungen hver gang bikkja skal ha tur. Kan ikke la en baby være alene hjemme. Hvis jeg er er alene hjemme en kveld etter at ungen har lagt seg, kan jeg ikke ta med bikkja på en tur uansett hvor rastløs han er. Men hvis bikkja roer seg litt mer etter at han blir 3 år, blir situasjoen bedre. Men jeg bil nok si at jeg aldri skal ha valp samtidig som jeg har en baby. Det å oppdra en hund krever tolmodighet og tid. Noe jeg ikke tror det vil være mye igjen av med en liten baby i tillegg å ta seg av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå