Gå til innhold

resultat fra duotest 1:493 - trenger tilbakemelding

baby igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei damer

i dag fikk jeg svaret på duotesten, og jeg ble så lei meg.

pga alder (jeg er 37 år) var risikoen før testen 1:144, så resultatet etter prøven var jo mye bedre, men ikke så bra som jeg leser mange av dere her inne har fått..........

ja alle som har tatt denne testen vet hvordan jeg har det inni meg i dag....

vil gjerne høre litt fra dere om hvilke tanker dere gjorde dere og hva dere synes om test resultatet mitt

tusen takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei-Hei!

Huff, dette er ikke lett!

Jeg blir snart 39år og i juni/juli tok jeg duotest. Hos meg var d slik at jeg hadde gode tall etter blodprøven, men etter målingen av nakkefold. Endte opp med 1:127. Du kan tro dette resultatet var nedslående for kjæresten min og meg!

Vi fikk tilbud om morkakeprøve samme dag siden vi skulle reise på sommerferie bare 5 dager etter, og vi var der den dagen de utførte prøvene...... Vi endte opp med et godt resultat, et kromosomtfriskt barn:) jeg er nå i uke20++.

Sånn i ettertid vil jeg si at vi er glade for d valget vi tok, selv om både kjæresten min og meg tenkte at d er bare 1 av 127 barn som har kromosomfeil.......Dette kansje også mye pga legen som utførte målingen av nakkefolden forklarte oss godt om hvor vanskelig dette egentlig er og at fosteret måtte ligge i en helt "riktig" stilling for å kunne måle helt riktig. Vi var inne hos han 5 el 6 ganger, den siste gangen mente han fikk d til...... Og jeg er også glad vi fikk tilbudet om morkakeprøve samme dag slik at vi slapp å gå hjem og "grube"

Ja, tenkte jo d samme som deg: om at flere andre her inne fikk et så mye bedre resultat enn meg. Men nå vet jo jeg at d går også bra for oss som ikke har resultater over 1000......

Dette var min historie, jeg vil ikke "mene" noe om resultatet ditt men håper dere kommer frem til en god løsning for dere: fostervannsprøve eller ikke. Kjempehyggelig om du vil fortelle meg hvordan d går fremover med dere og ønsker dere lykke til:)

Skrevet

vi har bestemt oss for fostervannsprøve. ingen av oss klarer å leve med denne usikkerheten.

hvor lang tid tar en slik prøve fra nålen settes til de er ferdige? er det vondt?

tenkte jeg skulle ha med mannen min, men kanskje fælt for ham å se inngrepet?? hva gjorde du/dere?

Skrevet

Hei!

I utgangspunktet tror jeg ikke dere trenger å bekymre dere over prøven. Hadde sannsynligheten blitt dårligere enn utgangspunktet, hadde det nok vært mer grunn til bekymring.

Vi endte med både å ta duotest og forstervannsprøve. Vi fikk bra resultat på duotesten (1:1400), men klarte ikke helt å slå oss til ro med at det er 10-20% av tilfellene med kromosom-feil som testen ikke fanger. Vi var sikkert også over gjennomsnittet nervøse, da vi tidligere hadde opplevd å få påvist et foster med kromosom-feil.

Jeg vil anbefale å ta fostervannstesten for å slippe å gå å gruble. Det er en liten sjanse for spontanabort, men denne er veldig liten. Testen er ikke noe å grue seg for. Det kjennes som en blodrpøve med litt ubehag i 20-30 sekund. Jeg så ikke på da nåla ble stukket inn, og det trenger kanskje ikke mannen din gjøre heller hvis han ikke er så veldig glad i nåler. Min mann er ikke det, men han var med, og det gikk helt greit. Vil anbefale å ha han med, jeg. Du skal dessuten ta det litt med ro etterpå, så det kan være greit å ha noen til å kjøre bilen til døra etc.

Lykke til, det går sikkert fint:-) Glemte å si at det tar normalt 3-4 uker å få svar på prøven, men i enkelte tilfeller kan de ta en hurtigsvarstest som bare tar noen få dager for de tre vanligste kromosom-feilene. Dette er ofte i tilfeller med ekstra mistanke (noe jeg ikke tror for ditt tilfelle), men det skader ikke å spørre.

Skrevet

Hei!

På lørdag testet jeg positivt på en billigtest, i dag testet igjen positivt på CB=) Lykkelig, spent, nervøs....

Har bestilt time hos legen neste mandag - er da 6+1.

Er det tidlig å ta opp at en ønsker duo-test? Når tar en duotest?

Er det mulig å ta den på Vestlandet eller er det bare på østlandet?

Er litt nervøs- har vært gravid 5 ganger--->2 friske kjekke barn, 3 ganger har det gått galt...! Vet ikke om jeg hadde klart å velge det bort uansett, men hadde vært deilig å få avkreftet det evt forberedt meg/oss på et litt annerledes barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...